شناسهٔ خبر: 50997 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کشف حقیقت هستی در کتاب «راز هستی»

سومین مجلّد از مجموعه کتاب های تولید شده از برنامه «معرفت» حاوی دیدگاه های فلسفی غلامحسین ابراهیمی دینانی، با عنوان «راز هستی» از سوی انتشارات سروش منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ میراث مکتوب بشر حکایت از آن دارد که چرایی و چگونگی آفرینش جهان هستی برای ما نوع بشر همواره رازآلود و حیرت­آفرین بوده است. هرچند تلاش دانشمندان علوم مختلف از یک سو، و فعالیت های فکری فلاسفه و حکمای الهی از سوی دیگر، موجب رفع بسیاری از ابهامات و حل بسیاری از مسائل جهان شده است، با رشد و تکامل ذهنیت بشر بر وسعت و پیچیدگی نادانسته ها و ابهامات هم افزوده شده است.

برنامه « معرفت» یکی از پربیننده ­ترین برنامه های سیمای جمهوری اسلامی ایران در بخش معارف است. این برنامه از سال ۱۳۸۸ به طور مستمر از شبکه چهار سیما پخش شده است. در این مدت، بیان روان و شیوای استاد دینانی موجب جذب طیف وسیعی از مخاطبان شده است.

کتاب حاضر سومین مجلّد از مجموعه کتاب های تولید شده از برنامه « معرفت» با عنوان راز هستی است. از ویژگی های بارز این مجموعه، بیان مطالب عمیق حکمی و عرفانی در قالب الفاظ و اصطلاحات روشن برای فهم دقیق مطلب برای اغلب مردم است.

در این قسمت از مجموعه تلویزیونی «معرفت» طی سیزده گفت و گوی شیرین و روان فلسفی با استاد دینانی، به سیاق رشته حکمی مباحث ایشان، تلاش حکمای مسلمان برای کشف حقیقت هستی و رسیدن به برداشتی منطقی و حتی الامکان قانع کننده از معنای حیات دنبال شده است. حکمای ما ناگزیر برای ورود به بحث در ماهیت هستی در پی اصوب بدیهی بوده اند. حکیم ملاصدرا «وجود» را اصل بدیهی در نظر گرفته، شیخ سهروردی «نور» و سلسله عرفا «تجلی» را. بنابراین، چگونگی نیل از هریک از این اصول بدیهی به حقیقت وجود و مباحث وجودشناسی، و استقرار نظام منسجمی از مفاهیم فلسفی، و نیز چگونگی رابطه هستی با خداوند مود مداقه قرار می­گیرد.

چاپ نخست کتاب «راز هستی» در ۳۰۴ صفحه و با قیمت ۱۶ هزار تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقمندان به مباحث فلسفی قرار گرفت.

مشتاقان برای تهیه کتاب به صورت تک جلدی و کلی به فروشگاه مطهری سروش به نشانی خیابان شهید مطهری، نرسیده به خیابان شهید مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن ۸۸۳۱۰۶۱۰-۰۲۱ یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن ۶۶۴۹۳۶۲۰-۰۲۱ مراجعه کنند.

فروش اینترنتی کتاب نیز از طریق سایت انتشارات سروش به نشانی: http://soroushpublishingco.ir  امکان پذیر است.

نظر شما