شناسهٔ خبر: 51006 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نوآموزان با فلسفه مارتین هایدگر آشنا می‌شوند

این کتاب با کنار هم قرار دادن تصاویر، اشخاص مهم، مباحث پیچیده فلسفی و اتفاقات پیرامون مارتین هایدگر، یکی از شناخته شده‌ترین متفکرین قرن بیستم را به زبانی ساده برای نوآموزان فلسفه تشریح نماید.

نوآموزان با فلسفه مارتین هایدگر آشنا می‌شوند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «مارتین هایدگر» نوشته راینر روفینگ، توضیحاتی فلسفی برای نوآموزان است که به همراه شکل‌هایی به تصویرگری «آنسگار لورنتس» توسط طالب جابری ترجمه و از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

این کتاب بدون هیچ توضیح و مقدمه‌ای آغاز می شود و از همان ابتدا مطالب با شکل‌هایی همراه است که تصویرگر کتاب، آنها را ترسیم کرده است. بر روی جلد اشاره شده است که کتابی فلسفی برای نوآموزان است و بر همین اساس کتاب شکل و ساختاری که مورد پسند نوجوانان باشد، به خود گرفته است.
موضوعات مورد بحث کتاب با محوریت مارتین هایدگر؛ یکی از معروفترین فیلسوف‌های قرن بیستم است با این همه ارجاعات بسیاری در کتاب وجود دارد که به اندیشمندان مختلف در حوزه فلسفه پرداخته شده است و البته با تفکر هایدگر، مرتبط هستند.

هایدگر در سال ۱۸۸۹ در خانواده‌ای کاتولیک و سنتی در یکی از روستاهای ایالت بادن-وورتمبرگ به‌نام «مسکیرش» در جنوب غربی آلمان و در دل کوهستان آلپ به دنیا آمد. پدرش «فریدریش هایدگر» خادم کلیسا بود. او در محیطی کاتولیک بزرگ شد و با شیوه‌ای نوین به تأمل درباره وجود پرداخت. فلسفه او بر دیدگاه‌های بسیاری از فلاسفه بعد از او اثر گذاشت. او از پیروان نازیسم عصر هیتلر و از همراهان با تصفیه نژادی بود.

در متن پشت جلد کتاب نوشته شده است که: «مارتین هایدگر یکی از برجسته ترین فیلسوفان قرن بیستم است. علاقه به تفکر و شخصیت او همچون گذشته ادامه دارد. دریدا،‌ فوکو،‌ آدرنو،‌ بلومنبرگ و دلوز که خود همگی از متفکران نامدارند مشتاقانه و نقادانه به بررسی آثار هایدگر پرداخته اند. آثار هایدگر به واسطه ساختار زبانی جزو پیچیده ترین متن­ها شمرده می‌شوند. کسانی که مایل به مطالعه خود «هستی و زمان» نیستند، در کتاب حاضر پاسخ‌هایی برای مهم ترین پرسش‌ها خواهند یافت که به شیوه‌های جذاب،‌ روشن و قابل فهم نوشته شده اند. تمایز هستی و دازاین در چیست؟ مرگ نزد هایدگر چه نقشی بازی می کند؟ تکنیک چه نقشی بازی می‌کند؟‌ تکنیکی که هایدگر آن را تحت عنوان «گِشتِل» به عنوان دیدگاه بنیادی ما نسبت به جهان می فهمد. چرا او با ناسیونال سوسیالیست‌ها (نازی‌ها) همکاری کرد؟ در کتاب حاضر افزون بر این توضیحات، ‌مطالب کوتاه و سرگرم کننده زیادی در باب موضوعات محتلف خواهید یافت.»

نویسنده در اولین صفحه کتاب، هایدگر را متفکری بحث برانگیز می‌داند که هر کدام از اندیشمندان توصیفی درباره او دارند. هانا آرنت او را «پادشاه پنهان فلاسفه» می‌داند و اندیشمندانی از مکتب فرانکفورت،‌ تئودور آدرنو و هربرت مارکوزه،‌ او را شخصی غیرقابل قبول می‌شمارند چرا که با نازی‌ها همکاری کرده است. در بالای تصویر این صفحه نیز که عکسی از هایدگر را در پشت میزکارش تصویرسازی کرده است، ‌جمله‌ای از هایدگر قرارگرفته است. با این مضمون «آن که بزرگ می اندیشد،‌ خطاهای بزرگ نیز مرتکب می شود.»

در این کتاب تلاش شده است تا موقعیت‌های مختلف و افراد مرتبط با این اندیشمند و فیلسوف نام‌آشنا،‌ علیرغم پیچیدگی های موضوعات فلسفی،‌ به شکلی ساده و تصویری برای نو آموزان تشریح شود.

رنگ و طرح جلد کتاب ظاهری نوجوان پسند به خود گرفته است و فونت نوشتاری عنوان کتاب هیچ نشانه‌ای از موضوعات و مباحث سنگین فلسفه ندارد به همین دلیل از همان ابتدا کتاب تکلیف خود را با مخاطبان روشن کرده است با این وجود باید منتظر ماند و دید که نظر منتقدان درباره موفقیت کتاب برای انتقال مفاهیم فلسفی به مخاطبان مورد نظر تا چه حدی موفقیت آمیز است.

کتاب «مارتین هایدگر» نوشته راینر روفینگ از سوی انتشارات ققنوس در شمارگان 1100 نسخه و 159 صفحه منتشر و با قیمت ۱۱۰۰۰ تومان روانه بازار نشر شده است.

نظر شما