شناسهٔ خبر: 51036 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وقتی یک فرمانروایی به پایان راه می‌رسد/ اثری بدون زمان و مکان

نمایش «برج های خاموش» که با کارگردانی زهرا شایان فر در تالار محراب روی صحنه رفته است، به پایان یک فرمانروایی و سرنوشت یک سرزمین می پردازد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ زهرا شایان فر کارگردان تئاتر و یکی از فعالان با سابقه عرصه رسانه ای تئاتر که این روزها نمایش «برج های خاموش» را در سالن اصلی تالار محراب روی صحنه برده است درباره این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: «برج های خاموش» آخرین روز یک سرزمین را نشان می دهد و به درگیری ها و وقایعی می پردازد که ناشی از مرگ ناگهانی فرمانروای آن سرزمین است. «برج های خاموش» اثری بدون زمان و مکان است و در واقع گروتسکی است از تراژدی یک سرزمین.

وی درباره گروه بازیگران نمایش «برج های خاموش» افزود: این نمایش دارای ۱۲ بازیگر است که شهرام نیک کار، فرهاد شکرالله زاده، منیره چراغی، سیاوش قلعه وردی، سهند آدم عارف و علیرضا رحیم دل بازیگران اصلی اثر هستند.

شایان فر که سال ۹۱ نمایش شورایی «نقاش» را اجرا کرده بود درباره دلیل این فاصله زمانی تا جدیدترین تجربه خود در زمینه کارگردانی تئاتر یادآور شد: قرار بود نمایش «برج های خاموش» را سال ۹۳ در سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرا کنیم و نمایشنامه را برای تأیید به مدیریت وقت سالن انتظامی ارائه دادیم و متن پذیرفته شد. وقتی نمایش بازبینی شد در کمال تعجب مدیریت وقت سالن اعلام کرد که تنها میزبان نمایش های تک نفره یا دو نفره خواهند بود و این در حالی است که در صفحه اول نمایشنامه تعداد بازیگران اثر مشخص شده بود.

وی ادامه داد: این اتفاق باعث شد تا حدود ۸ ماه زمان ما صرف شود و به نتیجه نرسیم. پس از آن و به دلیل اینکه در اختیار داشتن سالن تمرین نیازمند هزینه بود، تمرین ها و کار را متوقف کردیم. سال گذشته مذاکره ای با آقای ابراهیم گله دارزاده مدیر تالار محراب داشتیم و قرار شد تمرین های «برج های خاموش» را هم در تالار محراب انجام دهیم و کار را به صحنه ببریم.

کارگردان «برج های خاموش» با اشاره به شروع اجرای عمومی این اثر از ۲۲ مردادماه، گفت: قرار است نمایش را تا پیش از شروع هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی اجرا کنیم و به دلیل اینکه تالار محراب از میزبان های جشنواره است، یک هفته اجرا نخواهیم داشت. طبق توافقات انجام شده قرار است بعد از پایان جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به اجرای عمومی «برج های خاموش» ادامه دهیم.

نمایش «برج های خاموش» ساعت ۱۹:۳۰ به صحنه می رود.

عکس های خبر از محبوبه فرج اللهی است.

نظر شما