شناسهٔ خبر: 51066 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بایدها درآموزش‌وپرورش

وزیر در آموزش‌وپرورش نقش محوری و تعیین‌کننده دارد: می‌تواند مسئولیت‌ها را توزیع کند و سپس فارغ از آنچه انجام می‌شود، وقت خود را بگذراند. به اندازه کافی هم جلسه و همایش و بازدید و... قابل تعریف است که وزیر هفته را به ماه، ماه را به سال و سال را به چهار سال پیوند بزند و دیگران هم کار خود را بکنند.

فرهنگ امروز/ وحید کیارشی. کارشناس برنامه و بودجه:

یکی از بخش‌هایی که باید به آن توجه ویژه کرد آموزش‌وپرورش است. هم به سبب نقشی که در توسعه همه‌جانبه و آمادگی نیروی انسانی برای امر توسعه دارد و هم تأثیر انکارناپذیری که روی جمعیت درخورتوجهی از کارکنان دولت (فرهنگیان) دانش‌آموزان و خانواده ایشان دارد.
در وضع موجود آموزش‌وپرورش کشور نقاط قوت و ضعف و چالش‌هایی وجود دارد که در جای خود قابل طرح است و قطعا وزیر جدید آموزش‌وپرورش برای تقویت نقاط قوت و رفع چالش‌ها و نارسایی‌ها برنامه‌های وسیعی دارد. با اتخاذ راهبردهای ارتقای کیفیت عوامل آموزشی، بهبود فرایندها، محتواها و خروجی‌ها می‌توان فعالیت‌ها و اقدامات تحول‌آفرینی را برنامه‌ریزی کرد که به‌یقین آموزش‌وپرورش را به حرکت روبه‌رشد هدایت خواهند کرد. ضمن تبریک به وزیر جدید آموزش‌وپرورش، اقدامات فوری و ضروری‌ای را که لازمه هر نوع تحولی در آموزش‌وپرورش است به اختصار یادآوری می‌شود.
١- استقرار تیم مدیریتی کارآمد، منسجم و پاسخ‌گو و نظارت مستمر وزیر
وزیر در آموزش‌وپرورش نقش محوری و تعیین‌کننده دارد: می‌تواند مسئولیت‌ها را توزیع کند و سپس فارغ از آنچه انجام می‌شود، وقت خود را بگذراند. به اندازه کافی هم جلسه و همایش و بازدید و... قابل تعریف است که وزیر هفته را به ماه، ماه را به سال و سال را به چهار سال پیوند بزند و دیگران هم کار خود را بکنند؛ اما نقش وزیر با توزیع مسئولیت‌ها آغاز می‌شود. در وهله اول باید تیم مدیریتی کارآمد، هماهنگ، منسجم و پاسخ‌گو انتخاب کند. نمی‌توان در توزیع مسئولیت‌های خطیر آموزشی و پرورشی و اداری با تعارف برخورد کرد و کوچک‌ترین انحراف در مسیر اجرا را باید زیر نظر داشت. کار اصلی وزیر نظارت بر نحوه فعالیت معاونت‌ها، استان‌ها و سازمان‌های تابعه است و هر روز باید کار واحدهای مدیریتی خود را رصد کند و به‌موقع تذکرات لازم را بدهد و آنها را ارشاد کند.
٢- اتخاذ سیاست برنامه‌محوری در فعالیت‌های اصلی
ضمن ارائه تحلیل از وضع موجود آموزش‌وپرورش و بررسی نقاط قوت و ضعف، قابلیت‌ها و کمبودها باعث می‌شود معاونت‌ها، استان‌ها و سازمان‌های تابعه موظف شوند برنامه چهارساله به تفکیک هر سال ارائه دهند و ضمن تحلیل حوزه عمل خود شاخص‌های مربوطه را تعریف و حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب را با شاخص‌های کمی بیان کنند، به نحوی‌که بتوان بعد از گذشت هر سال وضعیت برنامه و عملکرد آن واحد را تجزیه و تحلیل کرد. نقش وزیر رصد لحظه‌ای واحدهای زیر پوشش است. در هر زمان باید دغدغه عملکرد واحدها را داشته باشد. حداقل در روز از ٢٠ معاون یا مدیر کل توضیح مبسوط بخواهد و طوری عمل کند که معاونت‌ها و مدیران کل باور داشته باشند که در هر لحظه کنترل می‌شوند؛ البته این نظارت با دخالت همه‌جانبه متفاوت است و نقش نظارتی و کنترلی دارد که ابزار آن برنامه فعالیت‌ها و اقدامات است.
٣- پیوند نظام پرداخت معلمان با کیفیت عوامل آموزشی
جامعه فرهنگیان سال‌های طولانی است که منتقد نظام پرداخت کارکنان دولت است، ولی توجه به معیشت فرهنگیان و استقرار نظام مناسب پرداخت که نتیجه این نقد است، امری است که مورد تأکید جامعه فرهنگیان و دولت است. مناسب است حال که در آستانه توجه ویژه به معیشت فرهنگیان هستیم و دولت محترم و مجلس شورای اسلامی هم توجه ویژه به آموزش‌وپرورش دارند، نظام پرداخت را با ارتقای کیفیت نیروی انسانی پیوند بزنیم، برای این کار اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان به‌عنوان یک اقدام اساسی پیشنهاد می‌شود: با سنجش و ارزیابی کیفی معلمان در وظایف آموزشی و پرورشی‌ای که بر عهده دارند، کار سنجش صلاحیت حرفه‌ای انجام و گواهی‌نامه صلاحیت معلمی به معلمان اعطا می‌شود. سپس سطوحی نظیر آنچه در آموزش عالی تعریف شده در نظام رتبه‌بندی معلمان تعریف و هر معلم با ارائه خدمات باکیفیت، استحقاق صعود به رتبه بالاتر را می‌یابد و با ارتقای معلم به رتبه‌های بالاتر، حقوق و مزایای پرداختی به او نیز ارتقا می‌یابد. بدین ترتیب ارتقای کیفی و پرداخت مالی توأمان انجام می‌شود.

روزنامه شرق

نظر شما