شناسهٔ خبر: 51071 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سالن‌سازی در بخش خصوصی ادامه دارد؟

مدیرعامل مؤسسه سینماشهر گفت: درحال‌حاضر، طرح ساخت سینما با ظرفیت کم در شهرهایی که سینما ندارد، اجرائی می‌شود که در این طرح زمین را شهرداری می‌دهد، بخشی از هزینه را ارشاد تأمین می‌کند و بخش دیگر را کسی می‌دهد که بعدا سالن را در اختیار می‌گیرد.

فرهنگ امروز/ کیانا آذر: اخیرا، در بازدیدی از مراحل ساخت «مجموعه سینمایی شهر آفتاب شیراز» شاهد ساخت مجموعه فرهنگی – هنری بودم که هشت سالن داشت، ‌از جمله یک سالن چندمنظوره ۲۰۰ نفره، یک سالن ویژه کودک با ظرفیت ۲۵۰ نفر، یک سالن با ویژگی پخش ‌تری‌دی، یک سالن وی‌آی‌پی و یک سالن بلک‌باکس صدنفره ویژه اجرای تئاتر.
البته، مدیریت و سرمایه‌گذاری این پروژه بر عهده مهندس خباز از بخش خصوصی است. به نظر می‌رسد با افتتاحیه رسمی این پروژه، ‌ظاهرا بخش هنر و به‌خصوص سینما کم‌کم از یوغ نهاد عریض و طویلی مثل حوزه هنری بیرون خواهد آمد؛ حوزه هنری که با داشتن بهترین سالن‌های سینما، ‌برای وزارت ارشاد تعیین تکلیف می‌کند که چه فیلم‌هایی اکران شود و چه فیلم‌هایی نه. چنین رویکردی بیش از هر چیزی بیانگر توسعه‌یافتن و عمق‌بخشیدن نگاه فرهنگی در میان مردم است که پروژه‌های مهم فرهنگی و هنری را خود به دست بگیرند و منتظر نهادهای دولتی نشوند. به هر حال، این حرکت را باید قدر دانست و به فال نیک گرفت. از سویی، سازمان سینمایی هم باید حامی چنین نهادهای خصوصی و افراد حقیقی باشد تا بتواند به وظیفه اصلی خود که همانا تقویت بخش خصوصی است عمل کند.
در این برنامه، مهدی رنجبر، معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد استان فارس نیز در سخنانی گفت: «راه‌اندازی این مجموعه به ارتقای سینما در شهر شیراز کمک شایانی خواهد کرد. در سال ۹۴، با افتتاح سالن سینما فرهنگ جریان سینماسازی در شهر ما شروع شد و با ساخت پردیس گلستان به نیمه رسید و حال با این مجموعه به قله می‌رسد».
البته، مهم‌ترین حرف امیدوارکننده را مهندس مجید مسچی بیان کرد. او در این‌باره گفت: «ما دیگر ساخت سالن سینما به دست دولت نخواهیم داشت، ولی نهضت سالن‌سازی به دست بخش خصوصی ادامه پیدا می‌کند».
او افزود: «ما همچنان در سراسر کشور نیاز به سالن‌های جدید داریم و به همین منظور در شهرهای بزرگ مانند اصفهان، شیراز، تبریز، تهران و رشت نهضت سالن‌سازی ادامه پیدا می‌کند».
مسچی تأکید کرد سینماهای قدیمی کشور تاکنون یا بازسازی شده یا می‌شود. به گفته وی، اولویت فعلی تبدیل سالن‌های قدیمی به سالن‌های جدید چندسالنه است.
وی با ارائه آماری از فرایند بازسازی سینماها در سطح کشور بیان کرد: تا پایان سال ۹۶ ما ۱۷ سالن را بازسازی می‌کنیم و در همین سال ۱۶ پروژه در دست اجرا داریم و ۹ پروژه هم آماده شروع عملیات است. سینما ایران شهر تهران، چهارباغ اصفهان، سینما قدس تهران و سینما مرکزی تهران از سینماهایی است که بازسازی آنها تمام شده و تعداد سالن‌های آنها اضافه شده است، همچنین صندلی‌های پردیس ملت تهران عوض شده است. تا سه هفته دیگر، سینما فجر اسلامشهر پنج‌سالنه می‌شود و بازسازی سینماهایی در تبریز، قم، بیجار، زرند و تهران نیز در دست انجام است.  مدیرعامل مؤسسه سینماشهر ادامه داد: فاز مطالعاتی چهار پروژه انجام شده که شامل سینما ساحل و قدس اصفهان و سینما آستارا و بهمن تهران است تا به‌زودی بازسازی آنها نیز شروع شود.
به گفته وی، در باغ کتاب تهران نیز هشت سالن سینما ساخته شده که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و پروژه پردیس مگاپارس نیز با هشت سالن در سال ۹۶ به پایان می‌رسد. سینمای خلیج‌فارس دامغان، آرمیتاژ مشهد، پرشین‌مال تهران، البرزمال استان البرز، سپنتا در کرج، معین‌مال در تهران، اطلس‌مال در تهران، سیتی‌سنتر در قم، آرین در قم رزمال در تهران و... از سالن‌هایی بود که مسچی از آنها نام برد که در حال ساخت و بهره‌برداری است.
مدیرعامل مؤسسه سینماشهر افزود: ما امسال از مرز ۵۰۰ سالن سینما در کشور می‌گذریم که هنوز با جمعیت و نیازهای مردم سازگار نیست، ولی باید بدانیم فرایند ساخت و تجهیز و بازسازی سالن‌ها زمان‌بر است.
مسچی با اشاره به علاقه صاحبان سرمایه به ساخت سالن سینما در مراکز تجاری بیان کرد: چند سال پیش، صاحبان سرمایه علاقه‌ای به تأسیس سینما در مجتمع‌های تجاری نداشتند، ولی امروز به جایی رسیده‌ایم که آنها خودشان درخواست می‌دهند که در مجتمع‌هایشان سالن سینما باشد و معتقدند سینما به بخش تجاری هم رونق می‌بخشد.
وی با اعلام اینکه ارتقای کیفیت تجهیزات سالن‌های سینما از سال گذشته شروع شده است، گفت: ارتقای سالن‌ها به ترتیب میزان مخاطب شروع شده و ما سال گذشته ۴۲ سالن را به سیستم «دی‌سینما» ارتقا دادیم و امسال هم در پنج ماهه اخیر، تجهیزات ۳۳ سالن را ارتقا دادیم و تا پایان سال ۶۰ سالن دیگر نیز ارتقا پیدا می‌کند. همچنین ما مجتمع‌های فرهنگی در نهادهای مختلف را هم تجهیز می‌کنیم که سال قبل ۱۳ سالن و امسال تا امروز ۱۱ سالن در این بخش تجهیز شده است.
مدیرعامل مؤسسه سینماشهر اضافه کرد: درحال‌حاضر، طرح ساخت سینما با ظرفیت کم در شهرهایی که سینما ندارد، اجرائی می‌شود که در این طرح زمین را شهرداری می‌دهد، بخشی از هزینه را ارشاد تأمین می‌کند و بخش دیگر را کسی می‌دهد که بعدا سالن را در اختیار می‌گیرد.
مسچی با اشاره به اینکه این طرح در سه تیپ سالن سینما اجرائی می‌شود، عنوان کرد: تیپ یک مربوط به ساخت یک سالن زیر صد نفر، تیپ دو ساخت دو سالن سینمای ۵۰ و صدنفره، تیپ سوم ساخت دو سالن در کنار فروشگاه یا رستوران است.
به گفته وی، استان فارس به‌عنوان منطقه پایلوت برای اجرای این طرح انتخاب شده است.
مدیرعامل مؤسسه سینماشهر با اعلام اینکه درحال‌حاضر ۲۹۰ سینمای فعال در کل کشور داریم، توضیح داد: «تعداد سینماهای کشور نسبت به اسفند سال‌گذشته ۱۷ سینما بیشتر شده است. سالن‌های سینما کشور در سال گذشته ۴۵۴ بوده که امسال ۲۹ سالن اضافه شده است. تعداد صندلی‌ها سال گذشته ۱۳۴هزار و ۶۷۷ بوده که پنج هزار و ۶۰۰ صندلی اضافه شده است. ما سال گذشته ۱۷۷ سالن با صدای دالبی داشتیم که امسال هشت سالن اضافه شده است». مسچی نیز اعلام کرد: «ما ۴۱۵ سالن سینما با سیستم ‌ای‌سینما و ۲۷ سالن با سیستم دی‌سینما در کشور داریم. همچنین، شش سالن سه‌بعدی داریم که با افتتاح این سالن در شیراز، به رقم هفت می‌رسیم». پس از صحبت‌های معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد استان فارس، جلیل اکبری‌صحت و مجید مسچی در سخنانی تأکید کردند که گرچه حوزه هنری در زمینه اکران فیلم‌ها با سینمای ایران زاویه دارد، در حوزه مدیریتی و بحث سالن‌ها مشکلی وجود ندارد.

روزنامه شرق

نظر شما