شناسهٔ خبر: 51083 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مستقل‌ها مقابل دولتی‌ها/ همه آنچه در جشن انجمن منتقدان گذشت

یازدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران (خانه سینما)، پنجشنبه گذشته به‌گونه‌ای برگزار شد که اعتراضات و حواشی آن، ‌بحث‌های زیادی را دامن زد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق؛  یازدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران (خانه سینما)، پنجشنبه گذشته به‌گونه‌ای برگزار شد که اعتراضات و حواشی آن، ‌بحث‌های زیادی را دامن زد. هرچند که ماهیت جشن‌های مستقل این‌گونه است که افراد بدون هرگونه مداهنه و رودربایستی حرف‌ها و دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنند، ولی از آنجا که چنین رویه‌ای در سینمای دولتی و رایج هیچ‌گاه مرسوم نبوده، ‌کمی متفاوت به نظر رسید. بااین‌حال کانسپت این مراسم در یک جمله دعوای میان دولتی‌ها و مستقل‌ها بود که حالا سر باز کرد.  جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی شامگاه پنجشنبه، ۲۶ مرداد، در سالن همایش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد که اعتراض جمشید مشایخی به «آقای بازیگر»، نقدهای منتقدی علیه عزت‌الله انتظامی، ‌امتناع از اهدای جایزه کارگردان جوان از سوی فیلم‌ساز محروم از فیلم‌سازی و حرف‌های صریح تهمینه میلانی توجهات را به خود جلب کرد.  در ابتدای جلسه، کلیپی پخش شد که عزت‌الله انتظامی در مرکز تصاویر قرار داشت. بعد از آن تعریف و تمجیدهای مجری مراسم، ‌آتش سخنان جمشید مشایخی را شعله‌ور کرد. جمشید مشایخی که به آقای اخلاق معروف است، در شکلی غیرمنتظره گفت: «می‌خواهم «رُک» صحبت کنم و این را از علی معلم آموخته‌ام. چرا در این مراسم فقط به یک نفر توجه شده است؟! اگر می‌دانستم برای منتقدان فقط یک هنرپیشه مطرح است که آن‌موقع جلو شهربانو تنبک می‌زد، سال‌ها پیش این کار را رها کرده بودم. بقیه بازیگر نیستند؟ هیچ‌کدام زحمت نکشیده‌اند؟ چرا شما اینها را نمی‌بینید؟» و بعد با دلخوری مراسم را ترک کرد.   غلام‌عباس فاضلی، ‌منتقد سینما و تهیه‌کننده برنامه سینما یک، نیز از دیگر افرادی بود که به مرکز توجه‌بودن عزت‌الله انتظامی همچون مشایخی معترض شد و دراین‌باره گفت: «سال‌ها پیش نقدی نوشتم در مورد آقای بازیگر که بعد از گذشت چند روز تلفن منزلم زنگ خورد که آقای بازیگر پشت تلفن بودند و به من گفتند که این نقدها را خوانده‌اند و اظهار کردند که من یا سواد ندارم یا خانه سینما نرفتم و اشاره داشتند که من تنها بیست‌وچند سال سن بیشتر ندارم. آقای بازیگر می‌گفتند که گویا من تازه در کار نوشتن وارد شده‌ام و از کارهای مختلفشان برایم توضیح دادند. من نیز توضیح دادم که سی‌وچندسالم است و تحصیل‌کرده این رشته هستم و در ارتباط با خانه سینما هم گزارش‌هایی تهیه کرده‌ام».  او افزود: «او اصرار داشت فردی که من را نقد کرده حتما یک جوان درس‌نخوانده است و سررشته‌ای از کار ما هم ندارد. منظورم از این اشاره این بود که عزیزان و دوستانم اشاره آقای مشایخی را جدی بگیرید. اشاره‌شان درست بود».

‌ بازیگر مرد
تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به هادی حجازی‌فر برای فیلم «ماجرای نیمروز» رسید. او در سخنانی گفت: «نویدجان (اشاره به نوید محمدزاده، بازیگر) ببخشید که این جایزه را گرفتم». او با اشاره به ساخته‌نشدن فیلم «لاتاری» محمدحسین مهدویان عنوان کرد: «ویدئو هم یک زمانی ممنوع بود و آزاد شد. یک روز هم «لاتاری» آزاد می‌شود».  دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد به کوروش تهامی ‌برای بازی در فیلم «رگ خواب» رسید.  تندیس بهترین بازیگر مرد به حامد بهداد برای «سدمعبر» رسید. حامد بهداد در سخنانی گفت: «افتخار زیادی است که از دست آقای مهرجویی جایزه می‌گیرم».  او افزود: «ما هنرمندها آن‌طور که باید، از عباس کیارستمی نگفتیم. چطور نام بوعلی‌سینا پشت قباله ایران است، اما نام کیارستمی نیست؟»  بهداد همچنین گفت: «من نمی‌توانم از تصویر شهید محسن‌ حججی بگذرم. این لحظه را تقدیم می‌کنم به روح پرفتوحش».
‌ بزرگداشت‌ها
همچنین در مراسم، کلیپی برای تجلیل از جمال امید پخش شد. فریدون جیرانی، فیلم‌ساز امروز و منتقد و نویسنده دیروز، درباره جمال امید سخنانی را گفت. جواد طوسی، رئیس انجمن منتقدان، نیز از لزوم احترام به منتقدان و استمرار آن گفت و از مدیران سینمایی، منتقدان و دبیر جشن یازدهم تشکر کرد.  در ادامه، کلیپی برای بزرگداشت گوهر خیراندیش نمایش داده شد. تهمینه میلانی و کمند امیرسلیمانی از گوهر خیراندیش تجلیل کردند. میلانی با انتقاد از انتخاب‌های این جشن گفت: «نمی‌دانم ملاک انتخاب فیلم‌ها چه بوده، ولی حتی فیلم مرا ندیدند. منتقدان ما باید مستقل باشند. فیلم مرا که دولت کنار گذاشت، شما هم کنار گذاشتید». با حضور سعید راد، بزرگداشت جمشید هاشم‌پور بازیگر سینما، برگزار شد. با حضور رخشان بنی‌اعتماد و مهرزاد دانش، مراسم بزرگداشت فرید مصطفوی برگزار شد. بنی‌اعتماد، مصطفوی را از فیلم‌نامه‌نویسانی دانست که تداوم حرفه‌ای‌اش زبانزد است.
‌ خلاقیت و استعداد درخشان
با حضور فاطمه گودرزی، هوشنگ گلمکانی و سامان مقدم، اولین جایزه خلاقیت و استعداد درخشان ویژه فیلم‌سازان اول به منیر قیدی برای «ویلایی‌ها» رسید. دومین جایزه خلاقیت و استعداد درخشان به اصغر یوسفی‌نژاد برای ائو (خانه) رسید.  منیر قیدی گفت: «گرفتن این جایزه از جشن رأی‌های پاک برای من ارزشمند است». اصغر یوسفی‌نژاد نیز بیان کرد: «افتخارم این است که از منتقدها هستم و بابت دیر شکوفاشدن این استعداد عذرخواهی می‌کنم».
‌ بازیگر زن
تندیس بهترین نقش مکمل زن جشن یازدهم به طناز طباطبایی برای «ویلایی‌ها» رسید. نوید محمدزاده که برای اهدای جایزه روی سن آمده بود گفت: «من خیلی‌ زود به‌عنوان جایزه‌دهنده دعوت شدم. از این به‌بعد شاید فقط دعوت بشوم‌ برای اهدای جایزه».  محمدزاده در برابر انتقادات به عزت‌الله انتظامی عنوان کرد: « هرکسی یک نامی دارد؛ وقتی می‌گوییم آقای بازیگر؛ یعنی استاد عزت‌الله انتظامی و باید به وی احترام بگذارید. قرار نیست به عزت‌الله انتظامی بی‌احترامی کنیم. نمی‌توانیم درباره کسی که به او آقای بازیگر می‌گویند آن‌قدر راحت حرف بزنیم؛ همه تاج سر من هستند، اما قرار نیست به استاد انتظامی بی‌احترامی کنیم. عذر می‌خواهم که این‌طور حرف زدم، ولی ‌ای‌کاش بدانیم چه می‌گوییم».  مسعود رایگان نیز بیان کرد: «سینما بدون منتقدان معنا ندارد، اما نقد را به‌عنوان یک جریان تخصصی بگیریم».  در این مراسم، منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما، به حواشی انتقاد یک بازیگر پیش‌کسوت از بازیگری دیگر اشاره کرد و گفت: «وای بر ما و نسل ما که تنفر می‌پراکنیم. اتفاقاتی افتاد که می‌خواستم مراسم را ترک کنم. از نوید محمدزاده و حامد بهداد ممنونم که به ما احترام یاد دادند».  دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول‌ زن به ثریا قاسمی برای فیلم «ویلایی‌ها» اهدا شد. تندیس بهترین بازیگر نقش اول‌ زن به لیلا حاتمی برای فیلم‌ «رگ خواب» رسید.
‌ جوایز دیگر
تندیس بهترین فیلم‌نامه به معصومه بیات برای فیلم «رگ خواب»، تندیس بهترین فیلم‌برداری به مسعود سلامی برای فیلم «خفگی»، تندیس بهترین طراحی صحنه و لباس جشن یازدهم به بهزاد جعفری‌طادی برای «ماجرای نیمروز»، تندیس بهترین موسیقی متن به سهراب پورناظری برای «رگ خواب»، تندیس بهترین چهره‌پردازی به محسن دارسنج برای «ماجرای نیمروز» و تندیس بهترین تدوین به بهرام دهقانی برای فیلم‌های «نگار» و «خفگی» رسید.  دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به محمدحسین مهدویان برای فیلم ماجرای نیمروز تعلق گرفت. این جایزه قرار بود از سوی پناهی اهدا شود که او امتناع کرد، اما مهدویان گفت: «خوشحالم در جشنواره فجر جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم را گرفتم و امشب هم از منتقدان این جایزه را دریافت کردم»، اما درعین‌حال جعفر پناهی گفت: «ما نمی‌گوییم دولتی‌ها فیلم نسازند، اما اگر صد سالن به آنها می‌دهید، یک سالن هم به ما بدهید».  همچنین تندیس بهترین کارگردانی به حمید نعمت‌الله برای فیلم رگ خواب رسید. نعمت‌الله پس از دریافت جایزه‌اش عنوان کرد: «نظر منتقدان برایم اهمیت زیادی دارد، زیرا شما نقش مهمی در ماندن یک فیلم در یادها دارید».  تندیس بهترین فیلم نیز به حمید نعمت‌الله برای فیلم «رگ خواب» رسید.

نظر شما