شناسهٔ خبر: 51099 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نامه حسین علیزاده به بهروز غریب‌پور: اسطوره‌ها در هیبت آدمی نمی‌گنجند

حسین علیزاده با انتشار نامه‌ای خطاب به بهروز غریب‌پور، با ارائه توضیحاتی خواست آن سوءتعبیرات پیش‌آمده در نشست خبری غمنومه فریدون را برطرف کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق؛  حسین علیزاده با انتشار نامه‌ای خطاب به بهروز غریب‌پور، با ارائه توضیحاتی خواست آن سوءتعبیرات پیش‌آمده در نشست خبری غمنومه فریدون را برطرف کند. ٣١ تیر ١٣٩٦ و در جریان برگزاری نشست خبری و مراسم رونمایی از آلبوم «غمنومه فریدون» در فرهنگ‌سرای نیاوران، حسین علیزاده سخنانی درباره بهروز غریب‌پور و کارهای عروسکی‌اش بیان کرد. این سخنان به نظر می‌رسد سوءتعبیری برای بهروز غریب‌پور ایجاد کرده است. به همین دلیل حسین علیزاده نامه‌ای منتشر کرده و درباره سخنانش در آن روز و البته جایگاه بهروز غریب‌پور در هنر ایران سخن گفته است.بهروز غریب‌پور درباره نظر حسین علیزاده به ایلنا گفته بود: این نظر کسی است که تا به حال اپراهای من را ندیده است. من تا به حال آقای علیزاده را در اجراهای خودمان ندیده‌ام. نظر هرکسی برای خودش محترم است اما فکر می‌کنم من می‌توانم درباره موسیقی آقای علیزاده حرف بزنم چون به‌کرات گوش داده‌ام ولی گمان نمی‌کنم آقای علیزاده در جایگاهی باشد که بتواند درباره اپرای عروسکی داوری کند و بر کاری که ندیده است قضاوت کند. اما با گوشه‌هایی که من از کار غمنومه فریدون شنیدم باید بگویم خوشحالم که آقای علیزاده دارند از همان راهی که من رفتم پیروی می‌کنند.

متن نامه علیزاده به این شرح است:
دوست دیرینه و هنرمند بزرگ جناب آقای بهروز غریب‌پور با سلام‌های گرم
مطلبی را از شما در ارتباط با سوءتعبیر از یک پاسخ در جمع خبرنگاران محترم خواندم که به نظرم بهتر آمد چند سطری بنویسم.غریب‌پور عزیز؛ نه تنها من بلکه تمام هنرشناسان ایران و جهان به نقش شما در هنر تاتر و تاتر عروسکی و نیز مدیریت شایسته هنری‌تان که زبانزد خاص و عام است، واقفند. البته که ستایش از آن نیز نیاز به جایگاهی نداشته و ندارد.در روز واقعه در مورد اسطوره‌های ادبی و هنری سؤالاتی مطرح شد و سخنانی به میان آمد که اینجانب کاملا از موضع شخصی و شاید هم کج‌سلیقگی عنوان کردم که مثلا مولانا، حافظ، خیام و... در قالب هیبت آدمی نمی‌گنجند و در عالم خیال اگر شخصی مدعی شد من حافظ یا مولانا هستم برایمان باورش سخت خواهد بود چرا که همواره برای اسطوره‌ها هیبتی فراتر و والاتر از هیبت انسان قائل هستیم.شاید این جمله من پر جسارت بوده که باور اسطوره‌ها در قالب عروسک نیز سخت‌تر می‌نماید. که البته جواب درست این است که هنر می‌تواند همه ناممکن‌ها را ممکن کند. در عین حال این مطلب نیز عنوان شد که اگر عدم محدودیت‌ها نبود و شرایط و امکانات دیگری همچو ممالک دیگر جهان در پهنه سرزمین‌مان وجود داشت، اپراهایی نیز می‌توانست در اشکال غیرعروسکی خلق شود.به هر روی دوست عزیز؛ اینجانب همواره قدردان شما بوده‌ام و امید که نظر شخصی مرا به عنوان بی‌احترامی به هنر و شایستگی خود تلقی نفرمائید.

نظر شما