شناسهٔ خبر: 51114 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​اسپانیا نویسنده منتقد اردوغان را بازداشت کرد

پلیس گرانادا دوغان آکهانلی، نویسنده آلمانی- ترکیه‌ای منتقد رجب طیب اردوغان را در هنگام یک ایست بازرسی ازآن‌رو که در اعلان قرمز پلیس اینترپل قرار داشته بازداشت ‌کرده‌است. این نویسنده که به خواست ترکیه تحت تعقیب قرار گرفته‌بود، احتمالا به این کشور مسترد خواهد شد.

​اسپانیا نویسنده منتقد اردوغان را بازداشت کرد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  دوغان آکهانلی نوسینده و فعال حقوق مدنی ۶۰ ساله ترکیه‌ای که از سال ۱۹۹۲ در کلن آلمان زندگی می‌کند، دیروزدر هنگام یک بازرسی پلیس در گرانادا اسپانیا بازداشت شد.

هنوز علتی برای بازداشت این نویسنده منتقد دولت اردوغان عنوان نشده و الیاس اویار، وکیل وی نیز عنوان کرده که سفارت ترکیه در مادرید، هیچ اطلاعاتی از پرونده موکلش در اختیار وی قرار نمی‌دهد.

آکهانلی به درخواست ترکیه در اعلان قرمز پلیس اینترپل قرار گرفته‌بود و حال ترکیه پس از دستگیری وی خواهان استرداد او است. دولت آلمان این بازداشت را محکوم کرده و خواستار نگه‌داری آکهانلی در مادرید تا زمان مشخص شدن جزئیات پرونده وی شده است.

دوغان آکهانلی در آثارش به موضوعاتی چون نسل‌کشی ارمنه و قتل هراند دینک نویسنده ترک-ارمنی تبار پرداخته و یک بار در سال ۲۰۱۰ پس از ورود به ترکیه به اتهام‌ مشارکت در قتل یک نفر در سال ۱۹۸۹ میلادی بازداشت و زندانی شده بود. در آن زمان نویسندگان، هنرمندان و سیاستمداران آلمانی کمپینی برای آزادی وی راه انداخته و آکهانلی در سال ۲۰۱۱ از اتهام خود تبرئه شده و آزاد شده بود.

اروغان پس از کودتای نافرجام سال گذشته، دست به تسویه گسترده مخالفان خود از هر حزب و دیدگاهی زده‌است. به ویژه با بالا گرفتن تنش سیاسی میان ترکیه و آلمان، فشار حزب حاکم ترکیه به مخالفان خود که در آلمان فعالیت می‌کنند بیشتر شده است. برای مثال در ماه فوریه نیز یک روزنامه‌نگار آلمانی ترک تباری دیگر نیز به اتهام تبلیغات تروریستی در ترکیه بازداشت شده بود.

نظر شما