شناسهٔ خبر: 51127 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تلاش برای پیوند موسیقی اصیل و پاپ

محمد معتمدی با قطعاتی از مجید وفادار روی صحنه می‌رود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از اعتماد؛ تازه‌ترین کنسرت محمد معتمدی، خواننده موسیقی سنتی روز نهم شهریورماه در برج میلاد تهران روی صحنه می‌رود؛ کنسرت «بگو کجایی» با رهبری ارکستر رضا شایسته که قرار است در آن قطعاتی از مجید وفادار اجرا شود. هدف اصلی تازه‌ترین کنسرت معتمدی، معرفی مجید وفادار و ساخته‌هایش برای مخاطبان موسیقی است.
این خواننده در نشست خبری که روز گذشته برگزار شد درباره کنسرت «بگو کجایی» و هدف‌های آن توضیحات بیشتری هم داد: «این آثار همواره ورد زبان مخاطبان موسیقی ایرانی بوده‌اند ولی خالقان این کارها کمتر به مخاطبان معرفی شده‌اند. هدف ما از برگزاری این کنسرت این است که غفلت‌های موسیقی ایرانی را جبران کنیم و به جریان پیوند موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی پاپ در ارکستر گلها توجه کنیم. قطع شدن این رشته و کنار گذاشته شدن این استادان از موسیقی باعث شد تا از به دست آوردن ذایقه موسیقی اصیل ایرانی باز بمانیم و به کارهایی روی بیاوریم که بسیار عجیب و غریب است.
ما دوست داریم این رشته‌های پاره شده را به هم متصل کنیم تا موسیقی ایرانی در همان فرمت خود با توجه به ذایقه مخاطب امروز ایرانی ارایه شود. » این کنسرت در دو بخش روی صحنه می‌رود و در آن قطعات «به سوی تو»، «سفری در شب»، «غرور شکسته»، «گلباران»، «گل‌اندام»، «چون تو را دیدم»، «جلوه هستی» و «محفل مستی» توسط معتمدی با همراهی ارکسترهای «نیایش» و «چکاوک» اجرا می‌شود. معتمدی در نشست دیروز به لزوم بازسازی و بازخوانی آثار پیشکسوتان موسیقی ایرانی اشاره کرد و درباره انتخاب قطعات تازه‌ترین کنسرتش توضیح داد: «آثاری که در این کنسرت برای مخاطبان اجرا می‌شوند، غیر از چند قطعه در جامعه امروز ما کمتر شنیده شده است. شما اگر کمی جست‌وجو کنید، متوجه می‌شوید عموما آثار بازسازی شده باید همانی باشد که قبلا توسط آهنگساز یا خواننده خلق شده بود.
به خاطر دارم وقتی قرار بود در محضر استاد محمدرضا لطفی قطعه «ایران‌ای سرای امید» را بازسازی کنیم ایشان دایم به این موضوع تمرکز داشت که در بازسازی‌ها باید به هدف بازخوانی و بازسازی توجه کرد.
به هر حال هدف ما در برگزاری کنسرت پیش رو این است که انقطاع تاریخی که بین موسیقی اصیل ایرانی قدیم با موسیقی امروز ایران ایجاد شده به سهم خود مرتفع کنیم، زیرا همه امروز نتایج این انقطاع تاریخی را هم در موسیقی ایرانی و هم در موسیقی پاپ می‌بینیم.
ما می‌خواهیم با این برنامه و برنامه‌های مشابه فضایی را در سبد شنیداری مخاطب فراهم کنیم که این انقطاع دیگر وجود نداشته باشد. » اما معتمدی در بخش دیگری از این نشست از نگاه رسانه ملی به موسیقی هم انتقاد کرد. او در پاسخ به سوالی در مورد حمایت رسانه ملی از موسیقی توضیح داد: «حدود بیست سال است که در حوزه موسیقی فعالیت می‌کنم و با اینکه اعتراضی ندارم اما باید بگویم حمایتی هم از رسانه ملی ندیدم و این یک علامت سوال بزرگ برای من است و نمی‌دانم چه جریاناتی در کار بوده که این رسانه هیچ‌وقت رسانه من نبوده و من در مقایسه با خیلی از هنرمندان از آمار خوبی برای پخش آثارم در صدا وسیما برخوردار نیستم. »
این خواننده در ادامه به عدم جریان‌سازی صداوسیما در بحث موسیقی اشاره کرد: «صداوسیمای ما در سال‌های اخیر به خودی خود منشا جریانی نبوده و همواره وقتی اثری در بازار موسیقی پرفروش شده به سراغ همان آثار رفته و از این کارها استفاده می‌کند.در حالی که مجموعه‌ای چون سازمان صداوسیما با این ابعاد، باید خودش جریان ساز باشد و خودش ذایقه مخاطب را تعیین کند. »
رضا شایسته، رهبر ارکستر «چکاوک» یکی دیگر از حاضران در این نشست هم ترجیح داد تا در صحبت‌هایش به عدم حمایت‌های دولتی از ارکسترهای خصوصی اشاره کند. شایسته تنها خواسته‌اش را از دولت، حمایت در واگذاری سالن برای اجرا عنوان کرد.

نظر شما