شناسهٔ خبر: 51164 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ابتکاری متفاوت در نخستین کتابفروشی فیزیکی آمازون

خریداران می گویند اینکه کمپانی آمازون یک کتاب فروشی جدید در بزرگترین مرکز خرید شهرشان پارامور واقع در نیوجرسی زده چیز خوبی است، حتی اگر فروختن کتاب دلیل اصلی باز شدن این مغازه نباشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ به تازگی کمپانی آمازون، که کارش را با فروختن کتاب از گاراژ خانه رییس و موسسش جف بزوس آغاز کرده بود، یک کتاب فروشی در شهر پاراموس باز کرده است. این نخستین کتاب فروشی فیزیکی آمازون در نیوجرسی و هشتمین کتاب فروشی این کمپانی در سراسر آمریکاست.

منتقدان و تحلیلگران صنعتی می‌گویند آمازون این کتاب فروشی را بیشتر به این منظور بازکرده تا بتواند مصرف کنندگان را به آن جذب کند و مشتریان بیشتری برای سیستم آمازون پرایم خود پیدا کند و کاری کند آن‌ها بخواهند اپلیکیشن خرید آمازون، کیندل ها، تبلت ها و دیگر وسایل آن را خریداری کنند.

اما در روز افتتاح این کتاب فروشی، نخستین خریداران مستقیم به سمت قفسه‌های کتاب رفتند و تمرکزشان خیلی روی آمازون پرایم نبود. یکی از آن ها می‌گوید «اینجا مشخصا یک کتاب فروشی سنتی با قفسه‌هایی بی پایان از کتاب‌ها نیست، اما خوشحالم که می بینم در این مرکز خرید دارند کتاب می فروشند.» او اضافه می کند که در گذشته به همسرش می‌گفت این مرکز خرید یک «ویرانه ذهنی» است و حتی یک کتاب فروشی یا مغازه فروش موسیقی در آن دیده نمی‌شود.

یک مشتری دیگر که با همسرش برای خرید به این کتاب فروشی رفته بود هم می‌گوید: «من خیلی خوشحالم که دوباره از این نوع مغازه ها اینجا می بینم. من ترجیح می‌دهم کتاب را در دستانم داشته باشم. هیچ چیز مثل ورق زدن صفحه کتاب نیست.»

آخرین باری که یک کتاب فروشی جزو مغازه‌های این مرکز خرید بود به سال ۲۰۱۱ برمی گردد اما زنجیره کتاب فروشی‌های «بُردِرز» که اینجا مغازه داشت، آن موقع ورشکسته شد و مغازه‌اش را بست. بردرز در سال ۲۰۰۷ یک مغازه ۲۳ هزار فوت مربعی در این مرکز خرید افتتاح کرده بود و یک سالن سینما هم آنجا باز کرده بود.

مغازه آمازون که تقریبا ۴ هزار فوت مربع است، تقریبا یک ششم اندازه کتاب فروشی بردرز است و از یک کتاب فروشی مستقل معمولی هم تعداد کتاب‌های بسیار کمتری دارد. تعداد عناوین این کتاب فروشی چیزی حدود ۳ هزار است و این در حالی است که یک کتاب فروشی معمولی سه یا چهار برابر این رقم، عنوان کتاب دارد.

آمازون می‌گوید کتاب فروشی‌هایش شامل یک بخش انتخابی ویژه هم هستند که در آن ها مجموعه ای از کتاب‌های پرفروش در وبسایت آمازون، کتاب هایی که در سایت آن نقدهای مثبت گرفته اند و کتاب‌هایی که از طریق پلتفورم گودریدز و دیگر پتلفورم‌ها معرفی می‌شوند، قرار گرفته‌اند. آمازون در بیانیه‌ای گفت: «ما در مغازه‌های مان استانداردی خاص برای کیفیت محصولات مان در نظر گرفته‌ایم.»

این مغازه پول نقد قبول نمی کند و مشتری‌ها فقط می‌توانند از طریق کارت اعتباری و پرداخت پول از طریق اپلیکیشن اسمارت فون آمازون خرید کنند. هیچ قیمتی روی خود کتاب ها ثبت نشده و اسکنرهایی در کتاب‌فروشی‌ها قرار دارند که دو نوع قیمت برای هر عنوان نشان میدهند: قیمت تخفیف‌دار برای آن دسته از مشتریان که عضو آمازون پرایم هستند و قیمتی برای کسانی که هنوز عضو نشده‌اند. مثلا برای کتاب خاطرات «زاده شده برای دویدن» نوشته بروس اسپرینگستین، کسانی که عضو هستند می‌توانند با نزدیک به ۲۰ دلار کتاب را خریداری کنند، اما کسانی که عضو نیستند باید ۱۳ دلار بیشتر پرداخت کنند.

کتاب فروشی های مستقل در منطقه و مناطق نزدیک می‌گویند این کتاب فروشی آمازون نباید تاثیر عمیقی روی تجارت آن‌ها بگذارد چون تعداد عناوینش محدود است. آن‌ها همچنین به این نکته اشاره می‌کنند که حالا سال‌ها تجربه برای زنده ماندن مقابل رقابت این غول فروش آنلاین کسب کرده‌اند.

دو نفر که صاحب یک کتاب فروشی مستقل نزدیک مغازه آمازون هستند، می‌گویند کارمندان آمازون هدست به سر دارند و ضرورتا با مشتری ارتباط برقرار نمی‌کنند که این برای‌شان یک نکته منفی است. علاوه بر این، به گفته آن‌ها به نمایش گذاشتن عناوینی که محبوب و پرفروش هستند می‌تواند هیجان پیدا کردن یک کتاب جدید را از بین ببرد.

ریچارد لاباربیرا شهردار شهر پارامور از جمله نخستین کسانی بود که از مغازه آمازون بازدید کرد و گفت اینکه شهرش توانسته دارای نخستین مغازه آمازون در نیوجرسی شود، اتفاق بزرگی برایش بود. او اضافه کرد: «هیچ چیز را بیشتر از این دوست ندارم که کلمات «نخستین بار» و «پاراموس» را کنار هم در یک جمله ببینم.»

نظر شما