شناسهٔ خبر: 51187 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تفسیر جدید از متون مقدس به جهان عاری از خشونت کمک می کند

ژان کلود باست، استاد دانشگاه لوزان سوئیس گفت: ما با فهم و درک متقابل باید تفسیر جدیدی از متون مقدس ارائه دهیم که جهان عاری از خشونت داشته باشیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ ژان کلود باست، استاد دانشگاه لوزان سوئیس صبح امروز (۳۱ مرداد) در سخنرانی خود در نخستین پنل علمی نهمین دور گفت‌وگوی دینی ایران با شورای جهانی کلیساها، برگزاری این دور از گفت‌وگوها را فرصتی مغتنم برای تبادل نظر در خصوص موضوعات فرهنگی و مذهبی دانست.

وی با اشاره به دو وجهی بودن متون مقدس، نیاز به تفسیر و نقش تفسیری متون مقدس، بر ضرورت ایجاد درک متقابل و رسیدگی به دغدغه مشترک بین پیروان ادیان الهی در این گفت‌وگوها، تأکید کرد.

استاد دانشگاه لوزان سوئیس افزود: در خصوص خشونت، آنچه که ما در متون مقدس از آن یاد می‌کنیم، نفرت و قتل است که به جنگ و خونریزی می‌انجامد. اولین قتل در طول تاریخ بشریت، داستان هابیل(ع) و قابیل(ع) بود که در قرآن کریم و انجیل بدان اشاره شده است.

وی با اشاره به روایت نمادین از رویدادها، تحریک برای اقدام به قتل، خشونت پس از این دنیا (دوزخ) گفت: خشونت دارای اشکال مختلفی چون سوء استفاده از متون مقدس، خیانت، بی عدالتی، بی اخلاقی و ... است. ما با فهم و درک متقابل باید تفسیر جدیدی از متون مقدس ارائه دهیم که جهان عاری از خشونت داشته باشیم.

ژان کلود باست اظهار کرد: برای زندگی صلح‌آمیز باید دیدگاه خود را نسبت به متون مقدس اصلاح کنیم و با روشن‌گری به عقاید یکدیگر احترام بگذاریم و از قوانین طلایی در قبال فلسفه‌های مختلف کمک بگیریم.

نهمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و شورای جهانی کلیساها، دیروز دوشنبه ۳۰ مرداد، در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتتاح شد. این دور از گفت‌وگوها به همت مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با عنوان «نقش تفسیری متون مقدس برای ایجاد جهان عاری از خشونت» طی روزهای ۳۰ و ۳۱ مرداد با حضور اندیشمندان مسلمان و مسیحی از ایران و کشورهای عضو شورای جهانی کلیساها برگزار می‌شود.

نظر شما