شناسهٔ خبر: 51216 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار اسنادی از قتل، ناامنی و قطع درختان از سوی متفقین

امین عزیزی، محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر از انتشار کتاب «مازندران در جنگ دوم جهانی با تکیه بر اسناد» خبر داد و گفت: در این اثر اسنادی ارائه شده که پرده از بسیاری از پیامدهای اشغال متفقین همچون قحطی، شیوع بیماری‎های مسری، گرانی، ناامنی، قتل، ‌تجاوز و قطع اشجار برمی‎دارد.

انتشار اسنادی از قتل، ناامنی و قطع درختان از سوی متفقین

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ امین عزیزی، محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی  گفت: پس از آغاز جنگ جهانی دوم و در پی حمله آلمان به لهستان (اول سپتامبر ۱۳۹۳/ ۹ شهریور ۱۳۱۸ ه.ش) دولت ایران بلافاصله اعلام بی‎طرفی کرد و در ۱۱ شهریور ۱۳۱۸ این بی‌طرفی با صدور بیانیه رسمی‎ از سوی محمود جم، نخست‌وزیر وقت ایران، اعلام شد. اما به دلیل گستردگی مرز ایران با اتحاد جماهیر شوروی و درگیری با آلمان این بی‌طرفی ناپایدار بود. ارتش متفقین به بهانه حضور نیروهای آلمانی، تحت عنوان ستون پنجم نازی‌ها در ایران، کشور را اشغال کرد.

وی افزود: در شهریور ۱۳۲۰ مازندران یکی از مناطقی بود که تحت اشغال متفقین درآمد و با توجه به موقعیت استراتژیکی و سوق‌الجیشی و انتقال تجهیزات و عبور و مرور نفرات متفقین از محورهای ارتباطی این منطقه از کشور، ضربات و لطمات بیشتری از جنگ و اشغال متحمل شد. اثرات اشغال در مازندران اما زیان‌بار بود، به طوری که نابسامانی‎ها، هرج و مرج و تبعات مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فراوانی را در پی داشت.

این پژوهشگر در پایان گفت: در کتاب «مازندران در جنگ دوم جهانی با تکیه بر اسناد» سعی شده است با تکیه بر منابع آرشیوی و اسنادی به تبعات و پیامدهای اشغال متفقین در مازندران در بازه زمانی ۱۳۲۴-۱۳۲۰ ه.ش بپردازد. اسنادی که پرده از بسیاری از پیامدهای اشغال متفقین همچون قحطی، شیوع بیماری‎های مسری، گرانی، ناامنی، قتل، ‌تجاوز و قطع اشجار و... برمی‎دارد. این کتاب در آینده‎ای نزدیک از سوی یکی از انتشارات معتبر چاپ و روانه بازار نشر خواهد شد.

نظر شما