شناسهٔ خبر: 51231 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جدیدترین شماره خردنامه همشهری منتشر شد

شماره صد و هشتاد و یکم مجله خردنامه همشهری با تیتر «متفکر سازندگی» به همراه سه پرونده ویژه به چاپ رسید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شماره صد و هشتاد و یکم مجله خردنامه همشهری با تیتر «متفکر سازندگی» به همراه سه پرونده ویژه به چاپ رسید.

در جدیدترین شماره خردنامه میزگردی با عنوان «مدینه و تمدن» با حضور مهدی معین زاده، موسی نجفی و قاسم پورحسن به همراه سه پرونده «الهیات سیاسی پراگماتیک»، «متفکر سازندگی»، «سنخ شناسی منسوخ گرایان» منتشر شده است.

این شماره خردنامه دربرگیرنده یادداشتی از عادل پیغامی با عنوان «تعاملات دوسویه فرهنگ و اقتصاد» و یادداشتی از حجت الاسلام داوود فیرحی با عنوان «فقه و موضوع شناسی حزب» است.

در میزگرد «مدینه و تمدن» که به بحث تمدن سازی نوین اسلامی پرداخته است، پورحسن در تعریف غرب از تمدن گفته است: «تعریفی که امروزه غرب از تمدن ارائه می دهد و متاسفانه ما نیز در ذیل آن به تمدن می اندیشیم، تعریف و جست و جوی ناتمامی است و به همین دلیل است که در جامعه ما کسانی که با بحث تمدن اسلامی مخالفت می کنند، معتقدند این تفکر به بالاترین مرتبه ظهور رسیده و امکان ندارد ما یا گروه دیگری بتوانیم عالمی دیگر خلق کنیم. »

در ادامه موسی نجفی می گوید: «وقتی می گوییم تمدن اسلامی در گذشته ایجاد شده است، تفاوتی که بین من و دکتر پورحسن هست این است که می خواهیم با عقلانیت جدیدی این موضوع را برداشت کنیم. آقای پورحسن! اگر این عقلانیت در ذیل آن تمدن و در متون و معارف اسلامی وجود داشته است، این اصطلاح نوین به چه معناست؟ یعنی جدید بودنش را به عقل جدید نسبت می دهید که این عقل جدید را ما داریم و با آن به سمت تمدن می رویم و برداشت جدیدی از آن ارائه می کنیم.»

معین زاده هم در بخشی از این میزگرد گفت: «چه نسبتی بین اسلام به معنای اخص کلمه و دین و موضوع پرستش با کلمه مدینه وجود دارد؟ به نظر من اگر بر روی این مسئله تامل نشود، امکان دارد دچار نقصان شویم. اگر تامل صحیح انجام شود نه تنها امکان تمدن اسلامی وجود دارد، بلکه امکان تمدن شیعی نیز وجود خواهد داشت.»

در پرونده «الهیات سیاسی پراگماتیک»، پرسش از کاربست «امر توحیدی» در ساحت سیاست با آثار و گفتاری از میشل اس. هوک، اریک توماس وبر و گراهام اسمیت گردآوری شده است. در این پرونده سعی شده ابتدا به نحو سریع، گزینشی و اجمالی برداشت های متفاوت از الهیات سیاسی و به طور ویژه الهیات سیاسی پراگماتیک را مورد اشاره و بررسی قرار دهد تا به نزدیک ترین برداشت ممکن برای ورود به حوزه وطنی رسیده و زمینه طرح پرسش های جدید در این زمینه را فراهم کند. آگاهی از این نکته که زمانه طرح پرسش های اساسی فرا رسیده، مهم ترین هدف انتشار این پرونده بوده است.

این پرونده شامل موضوعاتی از جمله پرسش توحیدی از انقلاب، تاملی در امکان یا امتناع، جدال الهیات سیاسی لیبرالیستی با کمونیستی و … می شود.

پرونده «متفکر سازندگی» ویژه بزرگداشت عارف عالم «علی صفایی حائری» است که نظریه پرداز تعلیم و تربیت اسلامی بود. در این پرونده برای معرفی و آشنایی با ویژگی های این عالم برجسته با افرادی همچون سید عباس لاجوردی، امیر غنوی، سید مجید پورطباطبایی و … گفتگوهایی انجام شده است.

در بخشی از گفتگوی حجت الاسلام سید عباس لاجوردی درباره میراث فکری استاد صفایی آمده است: «یکی از مسائل مهمی که در مورد استاد صفایی می توان مطرح کرد این بود که ایشان نگرش نظام مند به مسائل اسلامی داشت؛ به خصوص در آن دوران که برهوت مسائل فکری و تحجر موج می زد و برخی به عنوان روشنفکری دینی، التقاط و مسائل مارکسیستی را مطرح می کردند و به عنوان مسائل انقلابی به اصطلاح به خورد مردم می دادند.»

این پرونده به همراه مصاحبه ای با خسرو باقری با موضوع چالش های تعلیم و تربیت منتشر شده است. باقری با مرحوم صفایی حائری آشنایی داشته و در این گفت و گو به بررسی آرا و اندیشه های مرحوم صفایی پرداخته است.

پرونده «سنخ شناسی منسوخ گرایان» به موضوع زمینه و زمانه سلفی گری در جهان اسلام به همراه میزگردی درباره نسبت شناسی سلفیت با وهابیت پرداخته است. در میزگرد «سلفی گری در جهان معاصر» گفت و گوهایی با شیخ علی الکربابادی فعال شیعه بحرینی، صلاح فحص رییس دفتر جنبش امل لبنان در ایران و حسن قبلان عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش امل لبنان انجام شده است.

شیخ علی الکربابادی در بخشی از این میزگرد گفته است: « همان گونه که می دانید، سلفی گری کار خود را با فردی به نام «ابن تیمیه» آغاز کرد. سلفی ها از همان دوره های ابتدایی آغاز به کار خود شروع به تفرقه اندازی میان مسلمانان کردند. » حسن قبلان هم در جای دیگری از این میزگرد می گوید: «واضح است سلفی ها و وهابیون که در واقع تربیت شده مکتب سلفیه هستند، زمانی که به صورت گسترده به خشونت طلبی متوسل می شوند، ایدئولوژی افراطی گری در نزد آن ها ابعاد بسیار وسیع تری از آنچه که فکر می کنیم پیدا می کند.» صلاح فحص هم ریشه دشمنی عربستان سعودی با شیعیان رابه تضاد سیاست های خاندان سعودی با اهداف و آرمان های پیروان مکتب تشیع می داند و می گوید: «آیا خاندان سعودی حاضر هستند که میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی بادآورده خود را به طور مساوی میان تمام اقشار کشور خود از جمله شیعیان تقسیم کنند؟»

این پرونده همراه با گفت و گوهایی پیرامون جریان سلفی گری با محمدرضا مرادی، مریم فتاحی منش، سید رضی عمادی، محمدصالح صدقیان و مسعود تهرانی زاده است.

بخش پایانی مجله اختصاص به معرفی کتاب دارد. در این بخش کتاب های «همروی سنت و مدرنیته» نوشته سیدصادق حقیقت، «شخصیت شناسی رسول اکرم (ص)» نوشته حسن محدثی و بیژن عبدالکریمی، «قضا در جهان زیست ما» نوشته سید روح الله پرهیزکار، «روش تحقیق معاصر در علوم انسانی» نوشته احمد محمدپور، «بینش، منش و کنش» نوشته عبدالحسین خسروپناه و «اجتهاد و حکمرانی شیعی» نوشته داوود فیرحی به طور اختصار معرفی شده اند.

مجله خردنامه همشهری با سردبیری جعفر حسن خانی در ۱۶۰ صفحه و بهای ۱۰ هزار تومان، توسط موسسه همشهری منتشر شده است.

نظر شما