شناسهٔ خبر: 51238 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «دکوپاژهای مرجع ۳» به پیشخان آمد

کتاب «دکوپاژهای مرجع ۳» با نمایش چگونگی رفتن به هسته‌ یک صحنه و آوردن معنای آن به صورت شفاف، موثر و سبک‌دار بر روی پرده، به شما کمک می‌کند تا از دیگران متمایز شوید. از ورای این کتاب شما دیدگاه خودتان را خواهید یافت و کشف خواهید کرد چگونه می‌توانید آن را به شکلی سینمایی عینی کنید.

کتاب «دکوپاژهای مرجع 3» به پیشخان آمد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «دکوپاژهای مرجع ۳» نوشته کریستوفر کِنوُرتی با ترجمه محمد ارژنگ منتشر شد.
 
جدول اول دکوپاژهای مرجع بهترین مقدمه برای حرکت دوربین‌های قدرتمندی است که می‌توانند در فیلم اعمال شوند. آن کتاب یک دوره‌ی فشرده در زمینه‌ی کار با دوربین است که تقریبا برای همه‌ی صحنه‌های یک فیلم می‌تواند به کار گرفته شود. آن کتاب مورد استفاده‌ی همه قرار گرفت: از مبتدیان گرفته تا کارگردانانی که ده‌ها سال در هالیوود کار می‌کنند.

جلد دوم دکوپاژهای مرجع نشان می‌داد چگونه بزرگترین چالش کارگردان را می‌توان حل کرد: جذاب نگه‌داشتن فیلم از نظر بصری، موقعی که کنش متوقف می‌شود و گفت‌وگو آغاز می‌گردد. ایمیل‌های بسیاری از کارگردانانی دریافت کردم که می‌گفتند با دریافتن اهمیت ثبت صحنه‌های گفت‌وگو به فیلمشان زندگی داده شده است. جلد دوم دکوپاژهای مرجع برای کارگردانانی است که در رفتن به قلب فیلمشان جدی‌اند. همچنین این کتاب بین بازیگران جزء پرطرفدارترین‌ها بود، چون به آن‌ها نشان می‌داد چگونه مهم‌ترین گفت‌وگوهایشان را در صحنه درخشان کنند.

موقعی که کارگردانان می‌خواهند مشکلی را حل کنند، در این دو کتاب عمیق می‌شوند و راه‌حلی می‌یابند. اگر نمایی که آن‌ها می‌خواهند عیناً در آن‌ها نباشد. دو یا سه روش را با هم می‌آمیزند تا ترکیب جدیدی خلق کنند. همچنین آن‌ها پیش از رفتن سرصحنه، هر یک از این کتاب‌ها را از سر تا به ته می‌خوانند تا از تمهیدات آورده شده در آن‌ها اطلاع یابند و حال و هوایی را از این روش مشاهده به دست آورند. این بدان معناست که در ذهنشان گزاره‌هایی شکل می‌گیرد، اما برای وفق دادنشان در سرصحنه باید به اندازه‌ی کافی منعطف باشند.

جلد سوم دکوپاژهای مرجع همه‌ی این موارد را یک پله جلوتر می‌برد. این کتاب با نمایش چگونگی رفتن به هسته‌ی یک صحنه و آوردن معنای آن به صورت شفاف، موثر و سبک‌دار بر روی پرده، به شما کمک می‌کند تا از دیگران متمایز شوید. از ورای این کتاب شما دیدگاه خودتان را خواهید یافت و کشف خواهید کرد چگونه می‌توانید آن را به شکلی سینمایی عینی کنید.

در بخشی از مقدمه کتاب به نقل از نویسنده اثر می‌خوانیم: «نماهای این کتاب به‌عنوان مثال‌هایی روشن و واضح از تمهیداتی دقیق و مبتکرانه انتخاب شده‌اند. من صدها فیلم را تماشا کرده‌ام و آن تمهیداتی را یافته‌ام که به پنج هدف کلیدی دست پیدا کرده بودند: آشکار کردن شخصیت، نقل داستان، پرهزینه به نظر رسیدن، اجرای راحت و، مهم‌تر از همه، انطباق‌پذیر بودن. هر تمهید به‌شکلی است که شما می‌توانید آن را به شیوه‌ی خودتان بسازیدش، بودجه‌تان هر قدر که می‌خواهد باشد. در اغلب آن‌ها، نماها را می‌توان با کمترین وسیله به دست آورد و افراد جسور می‌توانند آن‌ها را با دوربین روی دست یا با لرزش‌گیری ارزان‌قیمت بگیرند. در بعضی‌شان رعایت نکات ایمنی الزامی است و اگر شما به یک تراولینگ و کرین خوب دسترسی داشته باشید، بهتر درخواهند آمد. تجهیزات مهم نیستند، موقعی که یاد بگیرید مثل یک کارگردان ببینید، راهِ گرفتن نمایتان را هم خواهید یافت.

من نمی‌خواستم در این کتاب صد نما را به شما ارائه کنم که بتوانید آن‌ها را عیناً اجرا کنید یا حتی صد نمایی که بتوانید با آن‌ها مُهر سبک شخصی‌تان را بر فیلمتان بزنید، بلکه با خواندن این کتاب شما خواهید فهمید که می‌خواهید فیلمتان چطور به نظر برسد و شما چطور می‌توانید به سادگی به این نتایج دست یابید.

این کتاب از دو جلد دیگر دکوپاژهای مرجع پیشرفته‌تر است، چون صحنه‌هایی که در آن آورده شده‌اند در یک زمان چندین نتایج را در بردارند. حرکت، قاب‌بندی یا زاویه‌ی آن‌ها ممکن است ساده باشد، اما اثری که می‌گذارند عمیق است. در عین حال، این کتاب می‌تواند برای مبتدیان بلندپرواز نیز مفید باشد. اگر تازه به کار فیلم وارد شده‌اید، این کتاب و دو جلد دیگر آن را بخوانید یا بفهمید چطور با دوربین می‌توان به نتایج مدنظر رسید. اگر سال‌هاست که فیلم می‌سازید، این کتاب شما را تشویق می‌کند تا با ترکیب ایده‌ها و خلق نماهای منحصر به خود شیوه‌های جدیدی را بپرورانید.»
 
این کتاب شما را وادار به تخیل می‌کند. تصاویر آورده شده از فیلم‌ها و طرح‌های مبتنی بر آنان را بررسی کنید و در ذهن بیاورید که نماها چطور خلق شده‌اند. سپس، تصور کنید یک عنصر از آن‌ها عوض شود (زاویه، جای بازیگر و ارتفاع دوربین) و تجسم کنید در آن صورت چطور صحنه تغییر می‌کند. دست آخر، تصور کنید شما چطور می‌توانید بهترش را انجام دهید.
 
شما می‌توانید میان نماهای آورده شده در این کتاب بگردید تا همانی را که متناسب با صحنه‌ی شماست پیدا کنید. با این حال، اگر تمام کتاب را بخوانید، تمهیدات خلاقانه‌ بیش‌تری را خواهید آموخت که برای طراحی نماهای شما لازم‌اند.

برای درک بهتر هر بخش، لازم است متن را بخوانید و به تصاویر مراجعه کنید. سپس، می‌توانید تصور کنید که شما خودتان چطور از آن نما استفاده کنید و مجسم کنید چگونه تغییرات کوچک در هر نما بر روی نتیجه‌ی آن اثر خواهد گذاشت.

از این کتاب می‌توانید در پیش‌تولید استفاده کنید و نیز آن را، سرصحنه، دم دست داشته باشید تا بتوانید ایده‌های جایگزین را بیایید یا مورد جدیدی به یک صحنه بیفزایید. چندین تمهید را در یک صحنه ترکیب کنید تا چیزی سراسر جدید خلق کنید. قراردادن این کتاب در دست بازیگران می‌تواند راهی عالی باشد برای آنکه آنان را نسبت به لنز آگاه کنید و نسبت به اینکه چطور شما جذبه‌ی آن‌ها را ثبت می‌کنید. 

کتاب «دکوپاژهای مرجع ۳» نوشته کریستوفر کِنوُرتی به ترجمه محمد ارژنگ با شمارگان هزار و ۱۰۰نسخه در ۲۴۷ صفحه به بهای ۴۵ هزار تومان از سوی نشر چتر فیروزه روانه بازار نشر شده است.
 

نظر شما