شناسهٔ خبر: 51243 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حسین علیزاده در نشست جشنواره موسیقی جوان: لجاجت با موسیقی، برای آن خوب است

نشست خبری یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان صبح روز گذشته با حضور حسین علیزاده، حمیدرضا اردلان، بهرام جمالی و آذین موحد به‌عنوان نمایندگان هیئت داوران در سه بخش دستگاهی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک و هومان اسعدی در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق؛ نشست خبری یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان صبح روز گذشته با حضور حسین علیزاده، حمیدرضا اردلان، بهرام جمالی و آذین موحد به‌عنوان نمایندگان هیئت داوران در سه بخش دستگاهی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک و هومان اسعدی در تالار وحدت برگزار شد. هومان اسعدی، دبیر یازدهمین جشنواره ملی موسیقی، در ابتدای نشست موسیقی جوان گفت: بعد از اتمام دوره دهم جشنواره، برنامه‌ریزی برای یازدهمین دوره شروع و اواخر زمستان سال گذشته فراخوان این دوره از جشنواره منتشر شد و با افزایش ۲۵‌درصدی شرکت‌کنندگان نسبت به دوره قبل مواجه شدیم؛ به‌گونه‌ای‌که به صورت تفکیک‌شده در موسیقی دستگاهی ۵۳ درصد، در بخش موسیقی نواحی ۳۰ درصد و در بخش کلاسیک با ۱۵ درصد افزایش روبه‌رو بودیم و در نهایت ۵۰۰ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد. ویژگی این دوره از جشنواره این بود که یک تیم واحد از استادان در تمام مراحل ما را همراهی کردند.

دبیر یازدهمین دوره جشنواره موسیقی جوان گفت:‌ در تمام مراحل این جشنواره، تیم واحدی از استادهای موسیقی در کنار ما بودند. با توجه به بازه ۲۰‌روزه برگزاری این رویداد و روزانه ۱۰ تا ۱۲ ساعت اجرا و داوری می‌توان گفت که شاید این جشنواره در جهان منحصربه‌فرد است. از طرفی ۷۰ استاد موسیقی به‌عنوان هیئت داوران با ما همکاری داشتند. حسین علیزاده، عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی، نیز گفت: اینکه حضور زنان در امور کشور اهمیت دارد، این روزها به‌ویژه در عرصه سیاست مطرح شده؛ اما این را می‌دانیم که در تخصص‌های مختلف حضور زنان بسیار چشمگیر است و جامعه ما آنچه را که لازم دارد، پیدا می‌کند. این دوره از جشنواره ملی موسیقی جوان به‌خوبی در حال برگزاری است و دبیر جشنواره به‌گونه‌ای برخورد کرده است که تفاهم ۷۰ نفر از استادان موسیقی در کنار هم به‌خوبی دیده می‌شود.
او ادامه داد: در کشوری که موسیقی زیر علامت سؤال است، این حجم حضور از جوانان در این جشنواره برای ما شگفت‌انگیز است و نشان می‌دهد هرچقدر با موسیقی لجاجت شود، برای موسیقی خوب است؛ زیرا می‌بینیم این روزها خانواده‌ها به موسیقی اهمیت می‌دهند و کمتر خانه‌ای وجود دارد که در آن ساز موسیقی نیست. موسیقی یک هنر معنوی و خدایی است که در دست مردم است و این جشنواره یک حرکت معنوی به سمت موسیقی است.
حمیدرضا اردلان، پژوهشگر موسیقی و عضو هیئت داوران در بخش موسیقی نواحی، در ادامه این نشست گفت: در کشور ما اگر جریانی از طرف سیاست دنبال نشود، مردم به‌خوبی می‌دانند چه کنند و حضور حسین علیزاده نشان می‌دهد که این جشنواره چگونه برگزار می‌شود. یکی از بحث‌های مهم این جشنواره این است که با برگزیدگان آن چه باید کرد؛ به‌همین‌دلیل یک اتاق فکر برای جشنواره در نظر گرفته شد تا موارد مختلف در آن دیده شود که نتیجه چنین اتاق فکری حضور ۴۶‌درصدی هنرمندان استانی در این جشنواره است.
آذین موحد نیز بیان کرد: حسین علیزاده نگاه خاص فرهنگی و هنری و تعهد و نگاه ملی خود را همیشه دنبال کرده و این مسئله بسیار بااهمیت است. باید بگویم این جشنواره یک جشنواره هنری در باب گذران اوقات فراغت نیست و تمام تلاش ما تبیین تفکر و اندیشه در حوزه‌های مختلف موسیقی است. امیدوارم با برگزاری این جشنواره نگاه جامعه ایران نیز نسبت به این هنر تغییر کند. حضور چشمگیر این تعداد از جوانان در استان‌های کشور نشان‌دهنده موفقیت در تبیین استانداردهای این جشنواره است.
بهرام جمالی، مدیرعامل انجمن موسیقی، نیز گفت: ما در حوزه جهان معاصر با دو پدیده فرهنگ و صنعت موسیقی مواجه هستیم و این جشنواره نماینده فرهنگ موسیقی با پشتوانه استادان بزرگ کشور است. خانواده‌ها که زمینه اصلی آموزش را برای فرزندان خود فراهم می‌کنند، کار خود را به‌خوبی انجام داده‌اند و اکنون باید مسئولیت جامعه نسبت به این امر مورد توجه قرار گیرد و فکر می‌کنم نقش مطبوعات در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.

نظر شما