شناسهٔ خبر: 51253 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صالحی:امروز همه ایران کانون هنر و فرهنگ است نه تهران

سید عباس صالحی در آئین تودیع و معارفه وزرای قدیم و جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:امروز جای جای ایران مرکز خلاقیت است و امروز همه ایران کانون هنر و فرهنگ است نه تهران.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز شنبه ۴ شهریورماه در آئین تودیع و معارفه وزرای قدیم و جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی که در تالار وحدت برگزار شد گفت:توفیقی است برای من که امروز در جمع اصحاب فرهنگ و هنر هستم و این حضور به این مناسبت و این نکته قرین شده که فرصتی برای خدمتگذاری فراهم شده است اگر وزارت خدمت است در حوزه فرهنگ و هنر دقیقا معنای خادم بودن را دارد و من به این موضوع افتخار می کنم . فرهنگ هوای تنفس انسان است. اصحاب فرهنگ طبیب روح هستند کسانی که در حوزه فرهنگ ایران تلاش می کنند طبیبان جان جامعه هستند فرهنگ هوای درگذر جامعه است و این هوا را نمی شود گلخانه ای حفاظت کرد باید به اندازه ای باشد که همه به تنفس بپردازند. اصحاب فرهنگ و هنر در نگاه داشت این هوا تلاش می کنند. من مفتخرم رکاب دار این تکاپو بودم و این را نعمت می دانم که با اصحاب فرهنگ و هنر گامی به پیش برداریم فرهنگ امری نیست، همدمی و هم نفسی است. از همین رو تلاش می کنم همدم خوبی باشم تا ورق کتاب قطور ایرانی قطورتر شود. جان ایران به فرهنگ و هنر زنده است همه جا ما را با این می شناسند حیف است که امروز نام ما با نام دیگری قرین شود. بد است که نام ایران با ایران هراسی تعریف شود. هنر ایرانی می تواند جلوه هنر ایران را تابناک تر کند ما از گذشته ارتزاق نمی کنیم هنر ایران هنوز پرتکاپو است. هیچ کالای ما به اندازه فرهنگ  و هنر جهانی نیست. چند دهه برای خودرو ایرانی سرمایه گذاری شد اما ما را چقدر با این عنوان می شناسند؟ چقدر برای سینما سرمایه گذاری کردیم اما مارا چقد به اسکارمان به تابلوهایمان به موسیقیمان می شناسند؟ ایرانی پر تکاپو است. ما فقط با ارتشمان در مقابل هجوم نایستادیم مغول ها را با فرهنگ و هنر مغلوب کردیم. اگر امنیت و سیاست مطمئن می خواهیم این را تنها بر نفت و گاز بنا نکنیم البته آنها هم مهم هستند، چالش های کمی نداریم. دولت یازدهم کارهای بزرگی کرد که معلول یک رویکرد جدی بود. در این اتفاق اصحاب فرهنگ نقش زیادی داشتند آقای جنتی بسیار تلاش کرد و من از او ممنونم. صالحی امیری هم بسیار فعالیت کرد.

وی افزود: ما به شنیدن بیشتر از گفتن نیازمندیم. ما سه چالش بزرگ داریم. در حوزه فرهنگ تکثر نظر فرهنگی وجود دارد و عمل فرهنگی را دچار مشکل کرده است. گفتگو برای رفع این چالش است. باید به طرف رفع سو تفاهم ها برویم. نمی شود در میلیون ها نظر حرکت کرد و دیگران را در ابهام قرار داد. چالش دوم که به شدت ایجاد مساله کرده ابهام در حقوق فرهنگی است. جامعه باید نسبت به حقوق خود آشنا باشد. حق افراد است که نسبت به حقوق خود آگاه باشند. چالش سوم شکاف های جنسیتی- قومیتی است. علی رغم اینکه این چالش ها جدی هستند اما انگیزه ها و امید ها کم نیست. فرصت جهانی شدن فرهنگ و هنر وجود دارد.در  همه حوزه ها حرفی برای گفتن داریم و این یک واقعیت اجتماعی است. امروز فرهنگ و هنر ارزش افزوده است. این ارزش افزوده قابلیت مبادله در سطح جهان دارد. حوزه های مختلف بدون اغراق فرصت های زیادی برای جهانی شدن دارند. در همه گذشته تاریخ یک ضلع مهم ایران بوده و اکنون هم می تواند باشد. فرصت کشوری هم مهم است قبلا افراد برای انجام عمل فرهنگی باید به تهران می آمدند اما امروز جای جای ایران مرکز خلاقیت است. امروز ایران کانون هنر و فرهنگ است نه تهران. فرصت نسل جوان ایرانی نیز مهم است. نسل جوان ایرانی سرمایه است و باید قدر این نسل را دانست، نسلی که می تواند فعالیت کند، این فرصت ها را باید قدر دانست.

نظر شما