شناسهٔ خبر: 51254 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آل داوود: «نخستین کوشش‌های قانون‌گذاری در ایران» کتاب می‌شود

سید علی آل‌داوود از آماده‌سازی کتاب «نخستین کوشش‌های قانون گذاری در ایران» برای چاپ خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سید علی آل‌داوود محقق و مصحح در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آثار جدید خود گفت: اثری که این روزها کارهایش را به پایان برده ام و برای چاپ آماده می‌شود، کتاب «نخستین کوشش‌های قانون گذاری در ایران» است.

وی افزود: مطالب ابتدای این کتاب مربوط به زمان پس از جنگ دوم ایران و روس است که ایرانی‌ها پس از شکست‌هایشان با تمدن غرب بیشتر آشنا شدند و متوجه عقب ماندگی‌هایشان در آن زمان شدند. به همین دلیل عده‌ای از متفکران و روشنفکران مشغول ترجمه و تهیه یک سری کتاب‌ها و رساله‌های حقوقی و قانون شدند. اندیشمندان جامعه به این جمع‌بندی رسیده بودند که برای پیشرفت ممکلت، یک ابزار اساسی به عنوان قانون لازم است.

این پژوهشگر در ادامه گفت: از دوران پایانی حکومت فتحعلی شاه تا انقلاب مشروطه، به تدریج در همه زمینه‌های حقوقی، قانون تدوین و تصویب شد؛ از جمله قانون مجازات، قانون مدنی، آیین دادرسی و ... متونی هم که در این زمینه به فارسی ترجمه می شدند، از زبان‌های فرانسه، عربی و ترکی بودند.

آل داوود گفت: من این متون ترجمه شده را از میان نسخه‌های خطی مختلف، استخراج و تصحیح کردم. برای هر نسخه هم یک مقدمه نوشتم و برای کل کتاب نیز یک مقدمه جامع و مفصل تالیف کردم.

وی در پایان گفت: کتاب «نخستین کوشش‌های قانون گذاری در ایران» در حال حاضر مرحله حروف نگاری و صفحه آرایی را پشت سر گذاشته و قرار است توسط انتشارات کتاب رایزن به چاپ برسد. این کتاب حدود ۷۰۰ صفحه حجم خواهد داشت و یکی از متون مهم حقوقی قرن گذشته است.

نظر شما