شناسهٔ خبر: 51277 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز عصر جدید در فرهنگ کتابت اروپای شرقی با کدام کتاب بود؟

۵۰۰ سال پیش در ۲۶ آگوست فرانسیسک اسکارینا، متولد شهر «پولوتسک»، اولین کتاب چاپی «مزامیر» را منتشر کرد و این کار، آغاز عصر جدید در فرهنگ کتابت تمام اروپای شرقی شد. امروز این اولین کتاب چاپ شده را تنها می‌توان در مسکو و سن پترزبورگ دید.

خبرگزاری فارس: آغاز عصر جدید در فرهنگ کتابت اروپای شرقی با کدام کتاب بود؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس، ۵۰۰ سال پیش در ۲۶ آگوست فرانسیسک اسکارینا، متولد شهر «پولوتسک»، اولین کتاب چاپی «مزامیر» را منتشر کرد و این کار، آغاز عصر جدید در فرهنگ کتابت تمام اروپای شرقی شد. امروز این اولین کتاب چاپ شده را تنها می توان در مسکو و سن پترزبورگ دید.

از هزاران تیراژ معتبر، تنها دو نسخه حفظ شده است. کتابخانه ملی بلاروس صاحب ده ها کتاب نادر به چاپ رسیده است که می توان در آن ها به مطالعه گفته های این شخصیت برجسته پرداخت.

در گزارش ناتالیا باردیلوفسکایا، گزارشگر «بل تله رادیو کامپانیا» آمده است که چطور سبک اسکارینا در کار چاپ شکل گرفت:

فرزند کوچک تاجر، نه مالی را از پدر به ارث گرفت و نه کاری، چرا که او به دنبال کسب تحصیل رفت. الفبای «کیریل» را در شهر پولوتسک آموخت و در همانجا با خواندن و نوشتن به زبان لاتین آشنا شد. در آکادمی «کراکووا» اسکارینا جذب اندیشه کتاب چاپی می شود. به مطالعه کتاب "وقایع نورنبرگ" (چاپ دهه ۹۰ قرن پانزدهم) می پردازد. کتاب هارتمن شدل آلمانی، پیشگام در عرصه چاپ ماشینی کارتوگرافیک و شاهکار حکاکی روی چوب، نمونه ای برای فرانسیسک اسکارینا به عنوان اولین منتشر کننده کتاب اسلاو شرقی در آینده می شود.

دانشمندان بمناسبت ۵۰۰ سالگی چاپ کتاب، آدرس همان چاپخانه‌ای را که اسکارینا در آن اولین کتاب خود را به چاپ رساند، اعلام کردند. اگر چه ساختمان این چاپخانه در حال حاضر وجود ندارد و تنها تا سال ۱۸۳۱ پابرجا بوده است، اما جامعه دانشمندان و هنرمندان معاصر کشور چک تصاویری را از این بنا ترسیم، و حتی ماکت آن را طراحی کرده اند.

افرادی همچون اسپیریدون سابول، پتر مستیسلاوتس و واسیلی تیاپینسکی از جمله شاگردان فرانسیسک اسکارینا هستند.

نظر شما