شناسهٔ خبر: 51312 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدال گوته به یک نویسنده لبنانی رسید

املی نصرالله، نویسنده لبنانی، توانست جایزه سال ۲۰۱۷ گوته را که جایزه ادبی کشور آلمان است از آن خود کند.

مدال گوته به یک نویسنده لبنانی رسید

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مدال رسمی آلمان که هر سال از سوی مرکز فرهنگی گوته به شخصیت‌هایی  اعطا می‌شود که خدمات موثری به زبان آلمانی و روابط فرهنگی بین‌المللی ارائه کرده باشند. این مدال امسال  به املی نصرالله، نویسنده لبنانی رسید.  روزنامه الحیات نوشته است، کلاوس دیتر لمان، رئیس انستیتو گوته این مدال را طی مراسمی در کاخ وایمار در ۲۸ آگوست به این نویسنده لبنانی اعطا خواهد کرد.
 
ماریان بیرثل، نماینده فدرالی آرشیو وزارت امن کشور، املی دیشی بیکر، روزنامه‌نگار و کریستا ویشتریش، جامعه‌شناس از سخنران‌های  مراسم خواهند بود. اوروواشی باتلر، مدیر نشر کالی در هند و ایرینا شیرباکوا، فعال حقوق بشر به عنوان برگزیدگان دیگر مدال گوته سال ۲۰۱۷ میلادی معرفی شده‌اند.
 
مدال‌های گوته سال ۲۰۱۷ با شعار «زبان کلید است» به برندگان اهدا خواهد شد. املی نصرالله در سال ۱۹۳۱ در روستایی در جنوب لبنان زاده شد. او ابتدا به تدریس و سپس به روزنامه نگاری مشغول شد اما بعدها به نوشتن رمان و داستان روی آورد. این نویسنده لبنانی در سال ۱۹۶۰ موفق شد با انتشار اولین رمانش با عنوان «پرندگان فصل زرد» سه جایزه را از آن خود کند که در حال حاضر این رمان در مدارس لبنان تدریس می‌شود.
 
املی علاوه بر نوشتن داستان های کوتاه و بلند برای بزرگسالان به حیطه ادبیات کودک نیز وارد شده و هفت عنوان کتاب منتشر کرده است. لبنان در حالی که در فاصله سال‌های ۱۹۷۰تا ۱۹۹۵ در جنگ غوطه ور بود، داستان‌ها و رمان‌های املی نصرالله به مثابه فریادخواهی ملتی از هم گسیخته و نماینده مردمی رنج کشیده شد که در آثارش از زبانی شاعرانه برای توصیف زندگی روزمره در ایام جنگ بهره می‌برد. روایت زندگی روستایی و مشکلات هویت قومی در زمان جنگ وآزادی زنان محورهای اصلی داستان‌های او تشکیل می‌دهند. آثار او به زبان‌های مختلف از جمله آلمانی، انگلیسی، دانمارکی، فنلاندی و تایلندی ترجمه شده‌اند.
 
مدال گوته، مدال رسمی دولت آلمان است که سال ۱۹۵۴ توسط هیئت رئیسه انستیتوی گوته بنیان گذاشته شد و از سال ۱۹۵۷ مدال رسمی جمهوری آلمان شد. این مدال سالی یک بار به شخصیت‌های خارجی که به طور موثری در گسترش زبان و ادبیات آلمانی فعالیت دارند، اعطا می‌شود.
 
تاکنون بالغ بر ۳۳۰ شخصیت از ۶۲ کشور این مدال را دریافت کرده‌اند.کارل پوپر، فیلسوف وتاریخ‌دان از انگلیس ،آدونیس، شاعر و منتقد ادبی از لبنان، ایمره کرتژ، نویسنده مجارستانی، خورخه سمپرون، نویسنده اسپانیایی، ایستوان ژابو، کارگردان مجارستانی و هرمان هسه و زیگموند فروبد از برگزیدگان مدال گوته بوده‌اند.
 
سال ۲۰۱۳ محمود حسینی زاد، مترجم و داستان‌نویس ایرانی برنده مدال گوته شد.
 
در معرفی انستیتو گوته از محمود حسینی‌زاد از او به عنوان مهم‌ترین مترجم ادبیات آلمانی زبان معاصر یاد شده است. داستان‌های «پرندگان فصل زرد»، «روزشمارگربه»، «آن خاطره‌ها» از آثار املی نصرالله هستند که اکرم روشنفکر آن‌ها را به فارسی برگردانده است.

نظر شما