شناسهٔ خبر: 51320 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اسرار نویسندگی اورهان پاموک/ «کتاب سیاه» چگونه نوشته شد؟

«اسرار کتاب سیاه» به اهتمام دارمین حاجی بگویچ با ترجمه عین له غریب توسط نشر چشمه منتشر شد.

اسرار کتاب سیاه

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «اسرار کتاب سیاه» با نوشته‌ها، گفته‌ها، عکس‌ها و طرح‌هایی از اورهان پاموک به اهتمام دارمین حاجی بگویچ، به تازگی با ترجمه عین له غریب توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب نود و دومین عنوان از مجموعه «درباره ادبیات» است که توسط این ناشر چاپ می‌شود.

این کتاب درباره چگونگی نوشته شدن رمان «کتاب سیاه» اورهان پاموک است. کتاب سیاه، رمانی است مملو از تکنیک، تجربه، تاریخ، سیاست و استفاده نویسنده از آدم‌های واقعی که دارمین حاجی بگویچ سعی کرده این مسائل را در کتاب خود تشریح کند. دفترچه‌هایی که پاموک هنگام نوشتن رمانش در آن‌ها اتود می‌زده و یا عکس شخصیت‌های واقعی رمان، از جمله عناصر تشکیل دهنده کتاب «اسرار کتاب سیاه» هستند.

پاموک مانند قهرمان رمان‌های «آقای جودت و پسران» و «کتاب سیاه» خود، در خانواده‌ای پرجمعیت و مرفه متولد شده است. او متولد سال ۱۹۵۲ در محله نیشان تاشی استانبول است. کتاب «استانبول» او هم زندگینامه خودنوشت اوست. «کتاب سیاه» یکی از مهم ترین رمان های نامتعارف، نامتعارف و در عین حال منحصربه فرد این نویسنده و ادبیات مدرن ترکیه محسوب می شود. به تعبیر حاجی بگویچ، این رمان از ساختاری دست نیافتنی برخوردار است؛ در ابتدا رمانی خانوادگی به نظر می رسد اما کمی بعد، ضمن پرداختن به زندگی روزمره یک وکیل مدافع جوان که در کوچه پس کوچه های استانبول دنبال همسرش می گردد، به رمانی پلیسی جنایی شبیه می شود و هنوز به نیمه نرسیده، مخاطب را با وجوه عمیق یک تحقیق فلسفی، جامعه شناسی و مردم شناسانه موجه می کند.

بخش های مختلف کتاب «اسرار کتاب سیاه» به این ترتیب اند: درباره نویسنده، کتاب سیاه چه می کند؟، آینه ها و بازی ها، منابع انسانی کتاب سیاه، منابع ادبی کتاب سیاه، دفترچه های یادداشت کتاب سیاه، ماجرای چاپ کتاب سیاه، منابع.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

آری، دنیای کتاب سیاه یک آنسیکلوپدی است، اما، آنسیکلوپدیِ شخصی و حتا خصوصی ارهان پاموک. و نیاز به توضیح ندارد که این ساختار آنسیکلوپدیک، برای نگارش رمانی چون کتاب سیاه که نویسنده اش در نظر داشته است عالمی از اشیا و اندیشه و قصه و حکایت را بی هیچ سلسله مراتبی در بطن آن جای دهد، بسیار مناسب می نماید.

گفتنی است که کتاب سیاه نیز مانند تمام رمان های آنسیکلوپدیک برای ترسیم دنیای ادبی خود از تمامی میراث ادبی جهان بی پروا و بی محابا بهره می برد: آثاری قدیم و نو از ادبیات شرق و غرب در ساختار کلی کتاب سیاه همان گونه جای می گیرند که اشیایی ظاهرا و یا واقعا بی ارتباط به هم در این ساختار در کنار هم، با هم، و حتا در هم و بر هم جای گرفته اند. و نکته مهم این که، تمامی این موارد و هر آن چه از تجربه و تحقیق هستی و حیات در این کتاب آمده است، چنان در بدنه آن ذوب می شود که در نهایت جز یک سلسله از روایت های پی در پی یا اساسا روایت، آن هم با هیجان و شوروشوقی واقعا بی نظیر، هیچ به جای نمی ماند. و شاید هم مهم ترین ویژگی کتاب سیاه همین باشد، همین تمایل برای پرداختن به همه چیز در قالب یک رمان. به عبارتی دیگر، بدیهی است که پاموک نیز درست مانند دیگر نویسنده های رمان های آنسیکلوپدیک بر این باور بوده که تمامی پدیده های جهان برای این آفریده شده اند تا در رمان او جای بگیرند و لاغیر...

این کتاب با ۱۸۲ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما