شناسهٔ خبر: 51331 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وجود هرج و مرج آموزشی در دانشگاه آزاد/ هشدار به اعضای هیات علمی

رئیس دانشگاه آزاد گفت: یک هرج و مرجی در محتوای آموزشی در کلاس های درس این دانشگاه وجود دارد که باید سامان دهی شود.

دانشگاه آزاد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر ؛ فرهاد رهبر در همایش معاونان آموزشی واحدهای دانشگاه آزاد در سازمان مرکزی این دانشگاه گفت: هرج و مرجی در ارائه محتوای آموزشی در کلاس های درس این دانشگاه وجود دارد که این روند باید سامان دهی شود.

وی اضافه کرد: محتوای آموزشی باید تبدیل به سرفصل دروس استاندارد شود و بر این اساس نظارت نیز صورت گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: باید در روند برگزاری کلاس های درس، آزمون ها و فراغت از تحصیل دانشجویان نظارت و دقت صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد باید از ملوک الطوایفی اداره شدن خارج شود. این دانشگاه نباید به صورت جزیره ای عمل کند.

رهبر به عدم توازن میان فعالیت اساتید دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: برخی از اساتید دانشگاه آزاد با تراکم دانشجو برای دفاع مواجه هستند و برخی هیچ دانشجویی ندارند. باید در این زمینه برنامه ریزی و توازنی در توزیع پایان نامه ها ایجاد شود.

بیش از ۹۰ درصد پایان نامه ها کپی است

وی عنوان کرد: بیش از ۹۰ درصد پایان نامه ها کپی است که این موضوع در شان دانشگاه آزاد و آموزش عالی کشور نیست.

رهبر اضافه کرد: محتوای آموزشی از پژوهش مناسب بیرون می آید بنابراین باید برای پایان نامه ها یک برنامه جدی پژوهشی داشته باشیم و گروه های آموزشی موظف باشند یک مساله کشور را در دستور کار خود قرار دهند و تبدیل به برنامه پژوهشی کنند.

وی افزود: مدیران گروه های آموزشی باید اختیار لازم را کسب کنند و متناسب با این اختیار مسئولیت بگیرند. ما مدیر گروه تشریفاتی نمی خواهیم.

رئیس دانشگاه آزاد تاکید کرد: باید به مقررات دوره دکتری در جذب، آموزش و پژوهش توجه کنیم. بخشنامه ای در این زمینه تدوین شده است که به معاونان آموزشی دانشگاه ها ابلاغ می شود تا در حوزه تحصیلات تکمیلی ارتقا کیفیت داشته باشیم.

رهبر تاکید کرد: ماه آینده از تمامی معاونان آموزشی در خصوص مسائلی که در جلسه امروز مطرح شد برنامه عملیاتی همراه با زمان بندی می خواهم.

برنامه ریزی برای استقرار اعضای هیات علمی

وی گفت:  واحدهای دانشگاه آزاد باید برای استقرار فیزیکی اعضای هیات علمی برنامه ریزی کنند.

رهبر اظهار داشت: برخی از خوابگاه های دانشجویی این دانشگاه خالی است و واحدها می توانند این مراکز را به محل استقرار اعضای هیات  علمی برای فعالیت های علمی و آموزشی تبدیل کنند.

هرم اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد در شان دانشگاه نیست

وی به موضوع رکود علمی اساتید در دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: هرم اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد در شان این دانشگاه نیست.

رئیس دانشگاه آزاد اضافه کرد: مربیان این دانشگاه یا باید خود را ارتقا دهند یا با دانشگاه خداحافظی کنند.

وی عنوان کرد: طبق مقررات آموزشی دانشگاه یک عضو هیات علمی در نهایت می تواند تنها هشت سال در مرتبه استادیاری بماند، این در حالی است که یکی از اعضای هیات علمی این دانشگاه ۲۴ سال است که در مرتبه استادیاری مانده و ارتقا نداشته است.

رهبر اظهار داشت: کیفیت بخشیدن به آموزش و پژوهش بر اساس کیفیت بخشیدن به هرم اعضای هیات علمی آغاز می شود.

ورود کارآفرینی به دوره های کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: برنامه داریم آموزش های مهارتی و کارآفرینی را به دوره های کاردانی و کارشناسی این دانشگاه بیافزاییم.

رهبر خاطرنشان کرد: در حوزه تحصیلات تکمیلی نیز باید رشته های میان رشته ای متناسب با نیازهای کشور و استان ها تعریف شود چرا که امروز موضوعات تک مساله ای نیستند و به طور مثال تعداد زیادی فارغ التحصیل رشته شیمی داریم که بیکار هستند اما اگر این افراد در رشته های میان رشته ای تحصیل کرده بودند با مشکلات کمتری در حوزه اشتغال رو به رو بودند.

وی عنوان کرد: ما موظف به تولید علم نافع هستیم تا از آن طریق بتوانیم ثروت آفرینی کنیم اگر به این درجه برسیم می توانیم بگوییم دانشگاه آزاد در حوزه علم به جایگاه خود دست یافته است.

رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: در علوم انسانی نیز دانشگاه آزاد باید دچار تحول شود و در این زمینه نیازمند برنامه ریزی هستیم.

تعامل دانشگاه آزاد با اساتید و دانشگاه های خارجی

وی گفت: در حال برنامه ریزی هستیم تا بتوانیم تعامل جدی با اساتید و دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی داشته باشیم.

رهبر افزود: در راستای تعامل با دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی علاوه بر توسعه کیفیت محتوای آموزشی می توانیم همکاری های دیگری را نیز در حوزه های مختلف انجام دهیم.

نظر شما