شناسهٔ خبر: 51337 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

داوری ۸ کتاب در حوزه علوم انسانی

دبیرخانه بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی، کتاب‌های شایسته بررسی شاخه‌های علوم‌اجتماعی، تاریخ،‌ تربیت‌بدنی و اقتصاد در دومین مرحله داوری را اعلام کرد.

داوری ۸ کتاب در حوزه علوم انسانی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ براساس نظر هیات داوران بیست و چهارمین جشنواره کتاب سال دانشجویی در شاخه تاریخ «دولت ‌یاد»،‌ «واساخت تاریخ» و «مدیریت شهری نوین در ایران؛ تجربه انجمن‌های بلدی در دوره مشروطیت»، همچنین در شاخه‌ اقتصاد «آنچه اقتصاد از بحران آموخت»، «چالش‌های اقتصاد ایران» و «بانکداری اجتماعی» را واجد بررسی در دومین مرحله داوری دانستند.

کتاب‌های «جمعیت‌شناسی ایران» در گروه علوم‌اجتماعی و «مقدمه‌ای بر علم فعالیت ورزشی از دیدگاه ACSM» در شاخه تربیت‌بدنی نیز به این مرحله راه یافتند.  

«دولت ‌یاد»
کتاب «دولت یاد؛ تاریخ محلی بیرجند در آغاز سده معاصر به روایت میرزا ذبیح‌الله ناصح» گوشه‌های آشکار و پنهانی از تاریخ محلی شهر کویری بیرجند را در اوایل سده معاصر روایت می‌کند. از راوی در خاطرات به‌جا مانده از برخی دانش‌آموختگان مطرح مدرسه شوکتیه بیرجند همچنین دانشسرای مقدماتی آن شهر مانند استادان فقید دکتر محمدحسن گنجی، دکتر محمداسماعیل رضوانی، دکتر غلامحسین شکوهی و دکتر کاظم معتمدنژاد، به‌عنوان دبیری مطّلع و مدیری موفق یاد شده است.

کتاب «دولت ‌یاد» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 504 صفحه، به بهای 30 هزارتومان از سوی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده است.

   

«واساخت تاریخ»
این کتاب را الن مانسلو به رشته تحریر درآورده و به قلم مجید مرادی سه‌ده ترجمه شده است. انتشارات پژوهشکده تاریخ اسلام در سال 1394 به انتشار این کتاب اقدام کرد. روایت‌گری موضوع اصلی «واساخت تاریخ» است.

نویسنده کتاب معتقد است که تاریخ باید در مبنایی‌ترین سطحش از نو ارزیابی شود. آگاهی واساختی نه تنها تاریخ را همچون امری که آشکارا روایتی نوشته شده، تعریف می‌کند، بلکه علاوه بر این می‌گوید که روایت به مثابه صورت داستان، می‌تواند الگوی متنی خود گذشته را نیز فراهم می‌کند. 

کتاب «واساخت تاریخ» با شمارگان یک‌هزار نسخه در407 صفحه، به بهای 24 هزار تومان از سوی پژوهشکده تاریخ اسلام منتشر شده است.

  
«مدیریت شهری نوین در ایران» 
کتاب «مدیریت شهری نوین در ایران» (تجربه انجمن‌های بلدی در دوره مشروطیت) به قلم محمد بیطرفان به رشته تحریر درآمده و از سوی انتشارات تاریخ ایران به بازار کتاب عرضه شده است. 

کتاب بررسی تاثیر انقلاب مشروطه بر ظهور نشانه‌های مشارکت اجتماعی مردم در اداره امور شهری است. انقلاب مشروطیت زمینه حضور مردم در ساماندهی قلمروهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را فراهم کرد. توده مردم بعد از قرن‌ها تحمل استبداد، زمینه ظهور و مشارکت خود در تعیین سرنوشتشان را فراهم کردند. این نخستین تجربه ایرانیان برای مشارکت در اداره امور شهری بوده است. همین امر موجبات فوق‌العاده‌ای فراهم کرد که مردم با اشتیاق بیشتری در انجمن‌ها، گروه‌ها و احزاب مختلف صنفی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگ شرکت کنند.

کتاب «مدیریت شهری نوین در ایران» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 199 صفحه، به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات منتشر شده است.

  
 
«آنچه اقتصاد از بحران آموخت» 
کتاب «آنچه اقتصاد از بحران آموخت» را جرج آکرلف، الیور بلنچارد، دیوید رومر و جوزف استیگلیتز به رشته تحریر درآورده‌اند. ترجمه این کتاب نیز به همت سید احسان خاندوزی و علیرضا اشرفی احمدآباد انجام و از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) به چاپ رسیده است.

تدوین‌کنندگان این کتاب که خود از صاحبنظران و اقتصاددانان به‌نام و مطرح معاصر هستند در این کتاب تاکید دارند که نخست باید شک‌های بخش مالی را جدی گرفت و مدل‌های تحلیلی اقتصاد کلان را طوری ارتقاء داد که بخش‌های مالی و پیچیدگی‌ها و مخاطرات آن را منظور کنند؛ علاوه بر این سیاست‌های مدبرانه و منطقی و احتیاطی اقتصاد کلان در مواجهه با فقدان تعادل‌ها یک ضرورت است و بانک‌های مرکزی به جای یک هدف و یک ابزار باید برای ثبات اقتصاد و تحقق اهداف در بخش حقیقی، رویه چند هدف چند ابزار را مدنظر قرار دهند و نقش سیاست‌های صحیح مالی در مواقع ضروری نیز باید مورد توجه باشد.

کتاب «آنچه اقتصاد از بحران آموخت» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 412 صفحه، به بهای 23 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است. 

 

«چالش‌های اقتصاد ایران»
این کتاب تحلیل‌های عمیق درباره مهم‌ترین موضوعات فضای اقتصادی کشور را با استفاده از دیدگاه‌های مختلف کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی و همچنین تحلیل‌های برآمده از نظریه‌های اقتصادی گردآوری و ارائه کرده است.

هر یک از فصل‌های این مجموعه به یکی از موضوعات اقتصادی مهمِ مورد اختلاف در کشور اختصاص دارد و دیدگاه‌ها و استدلالات متفاوت و متعارض موجود درباره موضوع مورد بحث را در برابر هم قرار داده است.

کتاب «چالش‌های اقتصاد ایران» را انتشارات «نورعلم» در 248  صفحه و به بهای 15 هزار و 700 تومان منتشر کرده است.

 
 
«بانکداری اجتماعی»
خلق جهانی پایدار و افزایش سطح آگاهی مردم دو هدف اصلی «بانکداری اجتماعی» نوشته حسین محمدپورزرندی و سیدمحسن طباطبایی‌مزدآبادی است. 

نویسندگان معتقدند که مشتریان دانا، سرمایه‌گذاران باخرد، بازرگانان روشنفکر، سازمان‌های غیرانتفاعی و مؤسسه‌های پیشتاز در جهان، همگی یک مثلث زیربنایی یعنی مردم، محیط‌زیست و مزیت را تشکیل می‌دهند تا با فقر، بی‌عدالتی، جنگ، بیماری، بی‌سوادی و نابرابری، مقابله کنند این‌ها مواردی هستند که در اهداف توسعه هزاره که در سال 2000 تدوین شدند به‌عنوان نقشه‌راه بشر در قرن 21 نیز قرار دارند؛ بنابراین «بانکداری اجتماعی» مجالی برای تحقق اهداف متعالی توسعه هزاره نیز به حساب می‌آید.

کتاب «بانکداری اجتماعی: با نگاهی به اقتصاد شهری و آموزش منابع انسانی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 256 صفحه، به بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات «مرکز نشر آکادمیک» منتشر شده است.


 
«جمعیت‌شناسی ایران»
کتاب‌ «جمعیت‌شناسی ایران» در دو جلد شامل «ساختار و توزیع جمعیت» و «‌هم‌پیوندی جمعیت و توسعه» به قلم حبیب‌اله زنجانی، الهام فتحی و طه نوراللهی تدوین شده است. مرکز آمار این کتاب را در 24 فصل از جمله «حجم جمعیت»، «منابع و روش‌های تولید داده‌های جمعیتی در ایران»، «ساختارسنی و ترکیب جنسی جمعیت»، «خانوار و خانواده»، «ازدواج و زناشویی»، «باروری»، «مرگ و میر»، «مهاجرت و بازتوزیع جمعیت»، «جمعیت و شهرنشینی در ایران»، «نیروی کار»، «سواد و سطح سواد»، «آمارهای جنسیت و جمعیت» و «توسعه پایدار و جمعیت» منتشر کرده است.

این کتاب در حوزه مطالعات جمعیتی ایران با تاکید بر ویژگی‌های جمعیتی ایران طی نیم قرن اخیر به حساب می‌آید که با توجه به نیازهای متعدد کاربران و برنامه‌ریزان و پژوهشگران و دانشجویان با هدف معرفی مباحث و شاخص‌های جمعیتی و سپس تحلیل تغییرات و تحولات جمعیتی ایران تهیه شده است.

هر دوره این کتاب به بهای 30 هزار تومان از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است.

     

«مقدمه‌ای بر علم فعالیت ورزشی از دیدگاه ACSM» 
در شاخه تربیت بدنی کتاب «مقدمه‌ای بر علم فعالیت ورزشی از دیدگاه ACSM» به مرحله دوم داوری راه یافته است. این کتاب نوشته جفری آ. پوتیگر با ترجمه مشترک محمد شریعت‌زاده و علی‌اکبر جهاندیده، آرزو ایلدرآبادی، یاسر فخرایی و حسین صمدی در 11 فصل تدوین و از سوی انتشارات دانشگاه یزد منتشر شده است.

مرور تاریخی علم فعالیت ورزشی و چگونگی شکل‌گیری موسسه ACSM،‌ بررسی مهم‌ترین دستگاه‌های بدن انسان ازجمله دستگاه عصبی، دستگاه عضلانی، دستگاه قلبی – عروقی و فیزیولوژی ورزشی و بالینی، پزشکی ورزشی، تغذیه ورزشی، روانشناسی ورزشی، رفتار حرکتی، بیومکانیک ورزشی، تجهیزات و ارزیابی های ورزشی ازجمله مباحث این کتاب است. «فرصت‌های شغلی و مسائل حرفه‌ای در علم فعالیت ورزشی» نیز از دیگر موضوعات این کتاب است. 

کتاب «مقدمه‌ای بر علم فعالیت ورزشی از دیدگاه ACSM» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 405 صفحه، به بهای 49 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه یزد منتشر شده است.
 

نظر شما