شناسهٔ خبر: 51375 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فروشگاه اینترنتی کانون پرورش شکل می‌گیرد/انتشار ۵۰۰هزار نسخه دفتر

معاون توسعه و منابع کانون پرورش فکری از انتشار بیش از ۵۰۰ هزار نسخه دفتر با نماد ایرانی ـ اسلامی خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری فروشگاه اینترنتی کانون راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در مراسم رونمایی از ۴۰ عنوان نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که امروز (۱۱ شهریور ماه) در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری برگزار شد، فریدون واحدی ضمن عرض تسلیت به جهت حادثه تلخ درگذشت دانش‌آموزان فرزانه هرمزگانی به نظام تعلیم و تربیت کشور گفت: این دفترها در ۸ موضوع تولید و در بیش از ۳۰۰ فروشگاه‌ کانون ارائه می‌شوند. ویژگی اصلی این دفاتر، هماهنگ بودن با فرهنگ و مفاهیم فرهنگی و تکیه بر تولیدات بومی است.

معاون توسعه و مدیریت منابع کانون پرورش فکری به موضوعات مختلفی که در طرح جلد این دفترها به آن پرداخته شده، اشاره و بیان کرد: بخش اول با عنوان «قدم‌های کوچک» به مهارت‌های زندگی می‌پردازد، چرا که کودکان در دنیای امروز به برقراری ارتباط مؤثر و درست با دیگران احتیاج دارند. دومین بخش با عنوان «یک جهان تماشا توراست» به حفظ محیط‌زیست می‌پردازد. در این بخش نگاهی متفاوت به تخریب محیط زندگی، جنگل، قطع درختان، هدررفت منابع آب زیرزمینی و همچنین حفظ زیستگاه‌های جانوری و حیوانات مختلف چون یوزپلنگ ایرانی داشته‌ایم.

به گفته واحدی، توجه به میراث ملموس و ناملموس با عنوان کلی «یادگارهای ماندگار» و همچنین آشنایی با مفاهیم دینی با عنوان «گنبد مینا» از دیگر موضوعاتی است که در طرح جلد این دفترها به آن توجه شده است. «نشاط و تندرستی» هم یکی دیگر از موضوعات مورد نظر تصویرگران در طراحی این دفترها بوده است. دفترهای نقاشی برای کودکان با عنوان «رنگین‌کمان» و همچنین دفترهای ساده که برای مقاطع تحصیلی بالاتر به کار می‌رود و مخاطبان خود را دارد، از دیگر دفاتری است که در کانون پرورش فکری تولید شده است.

وی به طرح جلدهایی با عنوان «رویش دوباره» اشاره و بیان کرد: در این قسمت تلاش کردیم تا مخاطبان را با کتاب‌های پرتیراژ و موفق کانون پرورش فکری آشنا کنیم؛ به همین خاطر تصویری از این کتاب‌ها انتخاب و در کنار آن خلاصه‌ای از متن داستان نوشته شده است تا برای مخاطبان قدیم کانون پرورش فکری خاطره‌برانگیز باشد و مخاطبان جدید را با کتاب‌های پرخواننده و تأثیرگذار کانون آشنا کند.

معاون توسعه و مدیریت منابع کانون پرورش فکری با اشاره به ضرورت بهره گرفتن از توان بخش خصوصی گفت: تلاش ما بر این است که در بخش تولید محتوا، چاپ، توزیع و همچنین مدیریت هنری، از امکانات بخش خصوصی بهره بگیریم و خودمان تنها به نظارت بر تولید محتوا، سیاستگذاری و حمایت از بخش خصوصی بپردازیم. همچنین امیدواریم که رسانه‌های گفتاری و نوشتاری، ما را در معرفی یک کالای فرهنگی چون نوشت‌افزار که از اهمیت خاصی هم برخوردار است، یاری رسانند.

واحدی همچنین از امضای تفاهمنامه با معاونت فرهنگی ـ تربیتی وزارت آموزش و پرورش و معاونت آموزش ابتدایی خبر داد و گفت: طبق این تفاهمنامه، قرار است حضور پررنگ‌تری در مدارس داشته باشیم تا مدرسه‌های غیرانتفاعی هر نوع بسته‌ای را تحت عنوان «بسته نوشت‌افزار» در اختیار دانش‌آموزان قرار ندهند، چرا که این مدارس می‌توانند برای دانش‌آموزان خود، از نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی بهره ببرند.

وی به راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان اشاره و بیان کرد: تا پایان سال جاری فروشگاه اینترنتی کانون راه‌اندازی می‌شود تا عرضه محصولات راحت‌تر انجام گیرد و ما بتوانیم آنچه تولید می‌کنیم را بهتر و سریعتر در دسترس بچه‌ها قرار دهیم.

به گفته معاون توسعه و مدیریت منابع کانون پرورش فکری، تیراژ دفاتر کانون به بیش از ۵۰۰ هزار نسخه رسیده است.

شاپور حاتمی مدیر هنری نوشت‌افزارهای کانون پرورش فکری با اشاره به تنوعی که در دفترهای امروزی وجود دارد گفت: خوشا به حال کودکان امروز؛ زمان ما این اندازه رنگ و تنوع وجود نداشت، اما ما در این چند سال تلاش کرده‌ایم تا از طرح‌ها و رنگ‌های متنوع در طراحی دفاتر بهره ببریم و امسال به نتایج بهتری در این زمینه رسیده‌ایم.

وی به معرفی همکاران خود در بخش‌های مختلف پرداخت و بیان کرد: سعید بی‌نیاز نویسنده متن‌هایی بوده که بر طرح جلد بعضی از دفاتر نقش بسته و منتشر شده، سحر حقگو هم سرپرست گروه تصویرگران بوده و انتخاب تصویرگرها را بر عهده داشته است. ما خوشبختانه در این پروژه از حضور هنرمندانی بهره برده‌ایم که تجربیات خوبی در زمینه تصویرگری دارند و کارهایشان با مخاطبان اصلی که همان کودکان و نوجوانان هستند، ارتباط برقرار کرده است.

سحر حقگو نیز به ضرورت توجه به بازی اشاره و بیان کرد: ما تصویرگران بسیار خوبی داریم که امیدوارم مورد حمایت بخش خصوصی و همچنین متولیان فرهنگی قرار بگیرند تا بتوانیم فرهنگ خود را به بچه‌ها معرفی کنیم و به شادی، محیط‌زیست و همچنین بازی توجه بیشتری داشته باشیم؛ چرا که بسیاری از مفاهیم را از طریق بازی می‌توان به بچه‌ها آموخت.

سعید بی‌نیاز که نویسنده متن‌ها بوده و تولید محتوا را بر عهده داشته هم توجه به مهارت‌های زندگی را ضروری دانست و افزود: ما در متون درسی خود باید به آموزش مهارت‌های زندگی توجه کنیم. برای مثال من در طرح جلد این دفاتر به مواردی چون کنترل خشم، ترس و همچنین غم توجه داشته‌ام. تخریب محیط‌زیست، محافظت از یوزپلنگ ایرانی و لاله‌های واژگون از موارد دیگری بوده که در طرح جلد دفترهای کانون پرورش فکری به آن پرداخته شده است.

در پایان این مراسم نیز از ۴۰ عنوان نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد.

نظر شما