شناسهٔ خبر: 51378 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«سرگذشت تاریخ نگاری ادبیات معاصر ایران» نقد می‌شود

نقد و بررسی کتاب «سرگذشت تاریخ نگاری ادبیات معاصر ایران» در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار می‌شود.

«سرگذشت تاریخ نگاری ادبیات معاصر ایران» نقد می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست نقد و بررسی کتاب «سرگذشت تاریخ نگاری ادبیات معاصر ایران» از سلسله نشست های ادبیات و نقد ادبی است که دوشنبه (۱۳ شهریور) با حضور علیرضا اکبری، مشیت علایی و همچنین نویسنده کتاب، حسن میرعابدینی برگزار می‌شود.

«سرگذشت تاریخ‌نگاری ادبیات معاصر ایران» کتابی از میرعابدینی است که در نشر نو منتشر شده است. میرعابدینی در این کتاب، چنانکه در مقدمه آن توضیح داده، گزارشی از مقالات و آثار پژوهشی موجود در زمینه ادبیات معاصر ایران ارائه داده و به ارزیابی این آثار و مقالات پرداخته است.

او در مقدمه کتاب به نادیده گرفته‌ شدن ادبیات معاصر ایران به‌عنوان زمینه‌ای برای پژوهش‌های تاریخ‌نگارانه اشاره کرده و نوشته است: «از آغاز ورود به روزگارِ نو، از دوره بیداری و نهضت مشروطه به این‌سو، در بازشناسی و معرفی ادبیات کلاسیک، کارهای بسیار انجام شده است، از تصحیح انتقادی آثار و چاپ منتخباتی از آن‌ها گرفته تا بررسی‌ها و تاریخ‌نگاری‌های ادبی. در مراکز مطالعاتی و دانشگاهی نیز، این ادبیات همواره موضوعِ تدریس و پژوهش بوده است.»

این کتاب، ۷ بخش دارد که به ترتیب عبارتند از «تاریخ‌نگاران ادبی»، «ایران شناسان روس»، «ایران شناسان غربی»، «مولفان گلچین های ادبی»، «راویان داستانِ داستان نویسی»، «نگارندگان تاریخچه شعر» و «گزارشگران سیر نمایش».

این نشست دوشنبه ۱۳ شهریورماه، از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در سرای اهل قلم واقع در خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک ۲ برگزار می‌شود.

نظر شما