شناسهٔ خبر: 51403 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کاش کسانی «چقاشی» را پیشه کنند/ خلق هنر از دل حلبی ها

کاوه یاری هنرمند خودآموخته که هنر چقاشی را ابداع کرده است درباره هنرش معتقد است برای تکامل آن نیاز است تا شاگردانی تربیت کنم و استادان دیگری در این عرصه کار کنند.

هنر چقاشی اثر کاوه یاری

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ گالری سهراب این روزها میزبان «چقاشی» های کاوه یاری هنرمند خودآموخته است که با عنوان «کوبه با نشان» در حال برپایی است. آثاری متفاوت که از رد چکش روی فلز خلق شده اند. کاوه یاری عنوان «چقاشی» را که بر این آثار گذاشته است، چندی پیش در  فرهنگستان زبان ثبت کرده است و این واژه را تلفیقی از دو واژه چکش و نقاشی می داند.

یاری درباره خلق صورتک هایی که با این شیوه خلق کرده است و چگونگی ابداع این تکنیک، به خبرنگار مهر گفت: پدرم حلبی ساز بود و عمویم آهنگر اما قصه حلبی سازی با رواج آلومینیوم و پلاستیک به پایان رسید و پدرم هم کارگاه حلبی سازی اش را جمع کرد و به کار فرش مشغول شد. در همان روزهای بچگی ام حلبی و آهن برایم جذاب بود و بعدها که پدر کارگاهش را جمع کرد، ابزارش به عنوان اسباب بازی ما، در خانه ماند.

وی ادامه داد: گاهی بشقاب های حلبی و سینی هایی را که مادرم دیگر مورد استفاده قرار نمی داد می آوردم و با همین ابزار، نقشی رویشان می زدم. کم کم از تلفیق همین چکش و نقاشی عنوان چقاشی را اقتباس کردم. می خواستم کلمه ای به عرصه هنر این کشور اضافه کنم و مرز بین نقاشی و مجسمه را بردارم.

این هنرمند خودآموخته با بیان اینکه به گمانش هنوز هنر چقاشی به تکامل نرسیده است بیان کرد: هنر فرایندی است که به اتمام نمی رسد و در زمینه هنر چقاشی باید بگویم نیاز هست تا شاگردان دیگر و استادان دیگری بیایند و در این زمینه کار کنند. در حال حاضر من تنها کسی هستم که چقاشی کار می کند. من تکامل این هنر را در آینده می بینم و نه در دوره خودم.

یاری درباره اینکه چرا تا کنون شاگردی تربیت نکرده است نیز گفت: دوست دارم بتوانم به چند نفر این هنر را یاد بدهم اما نیاز به حمایت دولت و شهرداری یا نهادهای دیگر است چرا که من مکانی برای ارائه هنرم و آموزش آن در اختیار ندارم. حدود ۲۰ سال است این کار را می کنم و خودم یک کارگاه طبل سازی در اراک دارم که در کنار آن حرفه، به این هنر می پردازم و برای دل خودم این هنر را انجام می دهم.

وی درباره اینکه آیا طرحی از قبل برای ساخت صورتک ها دارد یا به صورت بداهه آنها را خلق می کند نیز بیان کرد: این اشکال کاملا به صورت بداهه است و هیچ نقشی از قبل روی کاغذ ندارم یا از روی طرحی کپی نمی کنم. برخی از نقش ها هم در دل آن فلز وجود دارد و من آنها را برجسته می کنم. از نظر من هویت آدمها را در چهره های شان می توان دید  و برای همین من زیاد به چهره آدم ها دقیق می شوم.

این هنرمند در پایان گفت: این سومین نمایشگاه من است. اولین نمایشگاه را در گالری گلستان برپا کردم و دومین نمایشگاه هم در گالری هپتا برگزار شد. تا به حال حدود ۱۵ کار فروخته ام و کسانی که کارها را خریدند خوشحال بودند در مجموعه خود یک اثر چقاشی هم دارند. در این نمایشگاه هم ۴۰ اثر به نمایش گذاشته ام.

نظر شما