شناسهٔ خبر: 51414 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رویکردی متفاوت به ژانر

کتاب «فیلم/ ژانر» رویکردی کاملاً متفاوت به نوشتن درباره ژانر دارد. ریک آلتمن در این کتاب سعی دارد، ژانر و ژانربندی را به عنوان یک فرایند تعریف کند. در واقع او به سراغ حاصل فرایند نمی‌رود بلکه خودِ فرایند را مورد مطالعه قرار دهد.

رویکردی متفاوت به  ژانر

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «فیلم/ ژانر» نوشته ریک آلتمن با ترجمه حمید طاهری منتشر شده است.
 
ژانر یکی از مهم‌ترین واژگان تخصصی در نقد فیلم است. کمتر نقد یا تحلیلی را می‌توان یافت که از اصطلاحات ژانریک بهره نبرده باشد. با این همه هر کسی از واژه‌های ژانریک معنایی شخصی مراد می‌کند. در واقع ژانر و اصطلاحاتِ ژانریک هنوز تعریف منسجم و کلاسه‌بندی شده پیدا نکرده‌اند. کتاب‌هایی هم که در این حوزه نوشته می‌شوند، اصولا تمام توان خود را بر این می‌گذارند تا ژانرها را از هم تفکیک کنند یا برای یک ژانر خاص یا مجموعه‌ای از مادرژانرها حد و حدود قائل شوند.

کتاب حاضر رویکردی کاملاً متفاوت به نوشتن در مورد ژانر دارد. ریک آلتمن در این کتاب سعی دارد، ژانر و ژانربندی را به عنوان یک فرایند تعریف کند. در واقع او به سراغ حاصل فرآیند نمی‌رود. او می‌خواهد خودِ فرایند را مورد مطالعه قرار دهد.
 
در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «نگارش این کتاب دو دهه پیش آغاز شد. وقتی در اواسط دهه 70 به دانشگاه آیوا آمدم، گروهی دانشجو یافتم که بعدها از نظریه‌پردازان و تاریخ‌نگاران ژانر شدند: جیم کالینز، جین فوئر و توماس شتز. باهم ساعات خوش بسیاری در تحلیل فیلم‌های عامه‌پسند امریکا، بحث در مورد چگونگی سیستم زیبایی‌شناسی‌شان و جدل درباره نقشی که در زندگی امریکایی بازی می‌کنند، گذراندیم.

بده‌بستان‌های سرزنده ما منجر به‌چاپ چندین کتاب و مقاله در مورد ژانر شد که نویسندگانشان کالیز، فائر، شتز و دیگرانی بودند که در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 ژانرهای فیلم امریکایی را درس می‌دادند و یا مطالعه می‌کردند. کسانی مثل اد باسکامب، لری ان دوئن، توماس السسر، وس گرینگ، پل هرنادی، هنری جنکینز، بارب کلینگر، فیل راسن و الن ویلیامز. برخورد روزانه با این گروه بااستعداد در نظریه‌پردازی ژانر مرا بر آن داشت تا نوشته‌هایم در مورد ژانر را آغاز کنم.
 
از یک نام تمام کتاب شرحی بود بر روش‌ها و نظریه‌هایی که در مقاله 1984 به صورت خلاصه بیان شده بود. خوشحالم می‌بینم از آن زمان تا به‌حال همکاران و دانشجویانی که در مورد مسائل گسترده سینمایی کار می‌کنند، «رویکرد معنایی/ نحوی» را اقتباس کرده‌اند.

با این حال، این کتاب مستقیماً از شبهاتی به‌وجود آمده که بنیان‌های نظری کار قبلی را ساخته بود. ما اغلب بهترین منتقد خود هستیم، ولی به‌ندرت اجازه می‌دهیم تردیدهایمان خود را نشان دهند و کار انتقادی‌ که ازشان برمی‌آید را اجرا کنند. چهار سال با تردیدهایم جنگیدم ولی در نهایت جدی‌شان گرفتم. نتیجه، نظریه «معنایی/ نحوی/ کارکردی» که در این کتاب آورده شده است. شکل‌گیری این نظریه از سال 1994 آغاز شده بود. زمانی که فصول بعد را نوشتم متوجه شدم تفکرات تقریبا متمرکز من بر ژانر فیلم آمریکایی به نظریه وسیع‌تری در ارتباطات دنیای مدرن تبدیل شده است.»

کتاب «فیلم/ ژانر» نوشته ریک آلتمن به ترجمه حمید طاهری با شمارگان هزار نسخه در 528 صفحه به بهای 27 هزار تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

نظر شما