شناسهٔ خبر: 51447 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روایت نویسنده داستان‌های جاسوسی از تهدید ترامپ/ خطری در راه است

نویسنده سرشناس آثار جاسوسی به مقایسه دوران دونالد ترامپ و ظهور فاشیسم در دهه ۱۹۳۰ پرداخت و این دوران را خطرناک خواند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جان لوکره نویسنده مشهور و یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان زنده بریتانیا، در اتفاقی نادر در رویال فستیوال هال لندن حاضر شد.

این نویسنده ۸۵ ساله که پیشتر به عنوان جاسوس برای دولت بریتانیا در جنگ جهانی دوم خدمت می‌کرد، در حاشیه این حضور درباره دوران ترامپ و تاثیر آن بر اروپا و سراسر جهان صحبت کرد و گفت اتفاق بدی دارد می‌افتد و باید همه بیدار شویم.  

وی گفت: این صحنه‌ها که ترامپ دارد در آمریکا به راه می‌اندازد و ایجاد تنفر نژادی می‌کند، اینها همه به نوعی همان صحنه‌های کتاب سوزان هستند، او وقتی اخبار جعلی را به‌عنوان اخبار واقعی اعلام می‌کند، دیگر همه چیز به جعلیات بدل می‌شود.

لوکره افزود: فکر می‌کنم همه اتفاق‌هایی که در دهه ۱۹۳۰ در اروپا اتفاق افتاد، در اسپانیا، در ژاپن و بیش از همه در آلمان، دارد تکرار می‌شود.

وی گفت: برای من همه این‌ها کاملا قابل مقایسه با خیزش فاشیسم و مسری هستند. اینها عفونت هستند. فاشیسم دارد برمی‌خیرد و در لهستان و مجارستان به جریان افتاده است. یک تشویق عمومی برای آن وجود دارد.

وی به کشتار مسلمانان نیز اشاره کرد گفت: حتی امروز آن سانگ سوچی هم از خبرهای جعلی در برمه می‌گوید، این‌ها اشکال عفونی رفتارهای عوام‌فریبانه هستند؛ سمی هستند.

لو کره که برای حمایت از برنامه‌ای خیریه شرکت کرده بود و در این برنامه در عین حال به معرفی آخرین کتابش با عنوان «میراث جاسوسان» هم پرداخت که در آن بار دیگر جورج اسمایلی به عنوان جاسوس به صحنه باز می‌گردد.

تام استوپارد، نیگلا لاوسون، فرانک اسکینر، جرویس کوکر، ریچارد عثمان و رابرت وینستون از دیگر نویسندگان حاضر در این جمع بودند و به سخنان لوکره که مروری بر زندگی و آثارش بود گوش کردند و به سوالات توییتری علاقه‌مندانشان پاسخ گفتند.

لوکره پیش از این که به نویسندگی روی بیاورد از سوی MI۵ و MI۶ استخدام شده بود. وی درباره این تجربه نیز صحبت کرد و آن را رفتاری بدون خشونت خواند که کاملا با رفتارهای خشونت بار سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی امروز تفاوت داشته است.

وی تاکید کرد که مدلش قدیمی است و هنوز با قلم می‌نویسد و این کتب آخرین کتاب وی با حضور شخصیت اسمایلی بوده است. کتاب‌های پیشین این شخصیت همه در دوران جنگ سرد می‌گذشتند که تقریبا با دوران امروز تفاوت زیادی داشتند.

جان لوکره با حضور شخصیت اسمایلی چند کتاب پرفروش خلق کرد که «جاسوسی که از سردسیر آمد» و «بندزن خیاط سرباز جاسوس» از جمله آن‌ها هستند.

لوکره گفت: من همچنان به نوشتن ادامه می‌دهم، حتی اگر فکر کنم اثرم منتشر نخواهد شد.

لوکره در کتاب جدیدش بیشتر بر مرد دست راست اسمایلی به نام پیتر گولام تمرکز کرده و رویدادهای مرگبار دیوار برلین را روایت کرده است.

این رمان از ۵ سپتامبر روانه بازار ‌شده و سه روز است که در دسترس علاقه‌مندانش  است.

نظر شما