شناسهٔ خبر: 51461 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

الیف شافاک خود را نویسنده‌ای افسرده می‌داند

الیف شافاک، نویسنده ترک‌تبار، در مراسم افتتاحیه جشنواره ادبیات برلین به عنوان اولین سخنران حضور پیدا کرد و طی سخنانی از وضعیت دموکراسی در ترکیه و افسردگی روبه رشد نویسندگان همسو با خود حرف زد.

الیف شافاک خود را نویسنده‌ای افسرده می‌داند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ الیف شافاک، نویسنده ترک در مراسم افتتاحیه جشنواره ادبیات آلمان خطاب به مخاطب‌هایش گفته است او از نویسندگان افسرده در کشوری با دموکراسی ضعیف است. با وجود این، پیام او حاوی امید برای دگرگونی و تغییر نیز بوده است.
 
دویچه‌وله در گزارشی نوشته است، جشنواره ادبیات برلین امسال شاهد حضور نویسندگانی مانند یاسمینا رضا، ارونداتی روی، استفان هرتمانز و ماری ان دیای بوده است.
 
جشنواره ادبیات برلین که تا ١٦ سپتامبر ادامه دارد، میزبان بیش از ٢٠٠ نویسنده از ٤٠ کشور مختلف است.
 
این جشنواره امسال در ١٧امین سال برگزاری خود گذشته از موضوعات سرگرم‌کننده، مسائل مربوط به دموکراسی و آزادی بیان وارزش‌هایی را که در نقاط مختلف جهان از جمله ترکیه فراموش شده، در الویت برنامه های خود قرار داده است.
 
به همین مناسبت الیف شافاک، نویسنده ترک‌تبار به عنوان سخنران در مراسم افتتاحیه این جشنواره انتخاب شده و به سخنرانی پرداخته است.
 
نویسنده رمان «ملت عشق» تا به حال ١٣ کتاب منتشر کرده که به ٤٠ زبان ترجمه شده‌اند. این نویسنده از سال ٢٠٠٦ که رمان «حرام زاده استانبول» را منتشر کرد از سوی دادگاه‌های ترکیه به جرم اهانت به «ترک‌ بودن» متهم شد. گرچه بعد از مدتی تبرئه شد اما طی دو سال گذشته مجبور بوده برای محافظت از خود محافظ استخدام کند.
 
شافاک در هفت سال اخیر در لندن زندگی کرده اما در سخنرانی روز چهارشنبه گذشته در برلین گفته که به استانبول احساس نزدیکی دارد و آن شهر را دوست دارد و وطن خود می‌داند.
 
او که از دوران کودکی زندگی کوچ‌نشینی را تجربه کرده است، در استراسبورگ متولد شد و در آنکارا رشد کرد و از آن پس در شهرهای مادرید، کلن، بوستون، میشیگان و آریزونا زندگی کرده و گاه‌گاهی به استانبول برگشته است. با این حال در بیوگرافی اخیر خود زندگی در استانبول را انکار کرده است.
 
شافاک در این سخنرانی اشاره کرده که فقط نگران موقعیت خود در ترکیه نیست. او گفته است «سابق بر این، من یکی از تاریک‌ترین و افسرده‌ترین سخنرانان کنفرانس‌های بین‌المللی بودم و حالا بسیاری از ترک‌ها با افسردگی و ناامیدی دست و پنجه نرم می‌کنند.»
 
در سال‌های اخیر تعداد نویسندگانی که به تعبیر او در ردیف نویسندگان افسرده به شمار می‌روند، افزایش یافته و نویسنده‌های زیادی از کشورهایی چون هلند، مجارستان و حتی انگلیس و امریکا به صفوف آن‌ها پیوسته‌اند.
 
شافاک در این سخنرانی هم‌چنین اظهار داشته که وظیفه نویسنده این است که خودش را با احساسات مردم شریک بداند.
 
او گفته است «ما در عصری زندگی می‌کنیم که احساسات می‌توانند سیاست را در جهت درست یا نادرست قرار دهند. من نگرانم زیرا فکر می‌کنم جریان‌های پوپولیست از لیبرال‌ها و دموکرات‌ها برای فریب احساسات مردم بسیار قوی‌تر و موفق‌تر عمل کرده‌اند.»
 
نویسنده ترک افزوده که برای ایجاد و استقرار دموکراسی در کشورهایی مثل ترکیه و خاورمیانه مهم اول این است که در مورد آن حرف زده شود.
 
او گفت در این کشورها مردم گمان می‌کنند دموکراسی پدیده‌ای نوظهور و غربی است که با سنت‌ها و ارزش‌های جامعه سنتی سازگار نیست و تجربه ثابت کرده که کشورهای غیر دموکرات اساسا کشوهای ناراضی و ناراحتی هستند و اگر ملتی ناراحت و ناراضی باشد دیر یا زود از هم فرو می‌پاشد.
 
شافاک در برلین از نویسندگان خواسته که برای حمایت از ارتباطات فراملی و همبستگی تلاش کنند و در مورد آن‌چه که امروز در جهان اتفاق می‌افتد بلندتر و رساتر حرف بزنند.
 
در ترکیه ١٦٠ روزنامه‌نگار در زندان به سر می‌برند که شافاک گفته تعداد آن‌ها حتی از چین بیشتر است. با این همه شافاک این وضعیت را ناامیدکننده نمی‌داند.
 
کان دوندار، روزنامه‌نگار ترک، پس از سخنرانی شافاک گفته که سخنرانی شافاک امیدبخش و درخشان بود و تصویری متفاوت از ترکیه را به اروپایی‌ها نشان داد؛ ترکیه‌ای که در باور غربی‌ها با اردوغان پیوند خورده بود.
 
الیف شافاک، نویسنده ترک‌تبار، سال ١٩٧١ در فرانسه متولد شد. او در رشته‌های روابط بین‌الملل، مطالعات زنان و علوم‌سیاسی تحصیل کرده است؛ اما جهان او را به نوشته‌هایش می‌شناسد.
 
او به زبان‌های انگلیسی، ترکی و فرانسوی رمان می‌نویسد. رمان‌های «آینه‌های شهر»، «ملت عشق»، «من و استادم»، «محرم»، «اسکندر»، «چهل قانون عشق»، «شپش پالاس» و «شیر سیاه » از او به فارسی ترجمه شده‌اند.

نظر شما