شناسهٔ خبر: 51471 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجموعه فلسفی مروی

مجموعهٔ فلسفی مروی، گنجینه ای از رساله های فلسفی است که در کتابخانهٔ مدرسهٔ مروی تهران نگه داری می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از دبا: مجموعهٔ فلسفی مروی، گنجینه ای از رساله های فلسفی است که در کتابخانهٔ مدرسهٔ مروی تهران نگه داری می شود. آنچه به این مجموعه اهمیت می بخشد تعدادی از رسالات یحیی بن عدی است که در این مجموعه آمده و تا کنون مفقود محسوب می شد. این مجموعه به صورت نسخه برگردان (فکسیمیله) در چارچوب همکاری با پژوهشگاه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل و با مقدمهٔ فارسی دکتر حسن انصاری و مقدمهٔ انگلیسی دکتر روبرت ویسنوفسکی منتشر شده است.

کتاب مجموعۀ فلسفی مروی، چاپ نسخه برگردان مجموعه ای از رساله ها و کتاب های فلسفی است که تاریخ کتابت آن به دوران صفوی باز می گردد؛ دورانی که در آن سنت فلسفی در اسلام با احیای مجدد سنت سینوی به جای کلام فلسفی متأثر از فخر رازی و خواجۀ طوسی تجدید شد.

اگر بخواهیم دریافت روشنی از فلسفۀ عصر صفوی داشته باشیم، باید آثار فلسفی آن دوران را به خوبی بشناسیم. یکی از راههای درست خوانش مجدد آثار متنوع فلسفی دوران صفوی شناخت درست منابع اندیشۀ فلسفی آن دوران است و اینجاست که آشنایی با مجموعه های خطی فلسفی عصر صفوی کمال اهمیت را دارد.

مجموعۀ حاضر که نسخۀ خطی ان در کتابخانۀ مدرسۀ مروی به شمارۀ 19 نگهداری می شود نمونه ای روشن از این دست مجموعه های فلسفی است.

فهرستی که از عناوین رساله ها و کتاب های این مجموعه به دست داده شده به خوبی اهمیت این مجموعۀ خطی و تنوع رساله ها و کتاب های آن و در عین حال، میزان اهمیت و حضور آثار متفاوت فلسفی را در دوران کتابت آن بازتاب می دهد.

چاپ این مجموعه راهی تازه برای ما فراهم کرده است تا با پیش زمینه های تفکر فلسفی ابن سینا آشنایی بیشتری پیدا کنیم و زمینه های مجادلات و مباحثات فلسفی و کلامی را در درون «نهضت فلسفی اسلام» بیش از پیش موزد تأمل قرار دهیم.

برای تهیهٔ این مجموعه با تخفیف ویژه به کتاب فروشی خانهٔ رایزن (تهران، خیابان نیاوران، بعد از سه راه یاسر به سمت میدان تجریش) مراجعه کنید.

نظر شما