شناسهٔ خبر: 51476 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اولین برنامه عمومی «کافه فلسفه» برگزار می‌شود

اولین برنامه عمومی کافه فلسفه با حضور یحیی قائدی امروز سه شنبه ۲۱ شهریور ماه سال جاری از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۹ برگزار می شود.

کافه فلسفه

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ اولین برنامه عمومی کافه فلسفه پس از دوسال اجرای آزمایشی با حضور یحیی قائدی برگزار می‌شود.

فائزه رودی ضمن اعلام این خبر افزود: از اسفندماه سال ۹۴ تا کنون این برنامه با کمی و کاستی‌ها و البته با حمایت‌های بی‌دریغ دست‌اندرکاران ماهی یکبار در کافه‌های مختلف شهر تهران برگزار شده و استقبال خوبی از سوی حاضران و مخاطبان همیشه همراه این برنامه بوده است.

این محقق و مدرس فلسفه برای کودکان ضمن بیان این مطلب اضافه کرد: این برنامه یک برنامه تعاملی بین شرکت کننده هاست.  شیوه برنامه شبیه کاری است که در کلاس‌های فلسفه برای کودکان و نوجوانان انجام می‌شود؛ منتهی این بار مخاطبان برنامه افراد بزرگسال هستند. یعنی  محرکی اعم از پرسش، کلمه، مفهوم و یا جمله‌ای را به بحث می‌گذاریم. افراد شرکت کننده هر کس نظر خودش را می گوید. مثلا جلسه نخست کافه فلسفه موضوع اش مرگ بود. دلیل‌اش این بود که دو نفر از شرکت کننده‌ها به دلیل از دست دادن استادشان بسیار برآشفته و کلافه بودند. در آن جلسه هر کس تعریف خودش را از مرگ ارایه داد. سپس یکی از تعاریف را با رأی گیری انتخاب و دوستان مخالف و موافق دلیل مخالفت و موافقت خودشان را بیان می‌کردند. این فرایند آنقدر ادامه می‌یابد تا تعریفی پذیرفته یا رد می شود.

نکته مهم این است که در این فرایند«گوش کردن» آدم ها بررسی می شود. به این معنا که ما در گفت و گوها به طور عمومی به حرف‌های یکدیگر گوش نمی‌کنیم. چرا که  وقتی طرف مقابل صحبت می‌کند ما به دنبال یافتن پاسخ‌ها و بیانات خودمان به منظور ارایه هستیم. 

رودی همچنین یادآور شد: یکی دیگر از چیزهایی که ممکن است در این نوع گفت و گوها یاد بگیریم این است که وقتی کسی با ما مخالف است در واقع با کلام ما مخالف است نه با خودمان و به مرور زمان(البته نه لزوما در یک جلسه) یاد می‌گیریم، با احترام با یکدیگر مخالفت کنیم. این موارد و موارد دیگر مهارت هایی است که در فلسفه برای کودکان و نوجوانان دنبال می شود اما به نظر می رسد همه به این مهارت ها نیاز دارند. 

در این راستا یحیی قائدی مدرس فلسفه درباره برگزاری این برنامه‌ها معتقد است: با تجربه‌هایی که از این دورهم جمع شدن‌ها به دست می‌آید به نوعی تجربه فلسفه ورزی شکل می‌گیرد که به نوبه خود موجب رشد برنامه‌های این چنینی در حوزه علوم انسانی عموما و در فلسفه به طور اخص است.

وی با بیان این مطلب افزود: کافه فلسفه به این معنا نیست که حتما در کافه اتفاق بیافتد؛ اما معتقدیم برای جا انداختن چنین برنامه‌ای کافه‌ها در مقام مکانی عمومی بهترین جا برای برگزاری این برنامه‌ها هستند. 

اولین کافه فلسفه۲۲ اسفند ماه سال۹۴ برگزار شد و این برنامه در روز سه شنبه ۲۱ شهریور ماه سال جاری از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۹ در کافه رادیو هفتی‌ها واقع در خیابان فلسطین پایین تر از تقاطع انقلاب شماره پلاک ۳۲ برگزار خواهد شد. 

نظر شما