شناسهٔ خبر: 51490 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نکات حقوقی یک استاد به بهانه اخراج استادی دیگر

دکتر گرجی استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی به بهانه اخراج علی اردستانی در هفته های اخیر نکات حقوقی را متذکر شد.

فرهنگ امروز/ دکتر گرجی، استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی:

صرف نظر از اینکه مبانی، مستندات و پیشینه صدور چنین احکامی چیست، به عنوان یک وکیل دادگستری و معلم حقوق، حکم فاقد ادله و مستندات متقن را شرعا، اخلاقا و قانونا قابل ایراد و نقض می دانم. از منظر حقوق اداری اخراج مستخدم به منزله صدور حکم پایان اجباری خدمت اداری اوست. این حکم بی شباهت به حکم اعدام نیست. آیا حق شهروندی این استاد محترم نیست که پس از حدود ده سال خدمت علمی، رفتار محترمانه تری با او صورت گیرد؟ کوچکترین حق شهروندی او این است که به صورت مکتوب و کاملا شفاف دلایل و مستندات اخراج به او اعلام شود (بند پنج ماده چهار مصوبه یکصد و هشتاد و هفت شورای عالی اداری درباره حقوق شهروندی در اداره) و در ذیل حکم مهلت اعتراض و مراجع صالحه را نیز صراحتا به او معرفی کنند. از دولت دکتر روحانی عزیز به جد انتظار می رود حداقل در حوزه هایی که تحت اختیار اوست، مانع از ارتکاب اعمال ناقض حقوق شهروندی باشد. رییس جمهور حقوق دان ما، دوست داریم تاریخ از شما به عنوان رییس جمهور پاسدار حقوق و آزادی های شهروندی یاد کند. پاسداری از این حقوق دقیقا به منزله پاسداری از رکن رکین دین و حصن حصین آن یعنی عدالت است. به زودی داستان غم انگیز دکتر اکسیری فرد، همان فیزیکدان نخبه ای که طنین معلمانه صدایش کمی نازک تر از طبع خشن خیلی هاست، را هم بازگو خواهم کرد تا بدانیم چه هزینه های غیر ضرور و نامعقول را به بهانه های غیر قابل فهم بر دولت، نظام و و ملت تحمیل می کنند و راه را برای صید نخبگان ایران توسط دول بیگانه هموار می کنند. کاش روزی برسد که جامعه مسببین فرار مغزها و البته سرمایه ها از کشور را خائن بنامد.

نظرات مخاطبان 1 15

  • ۱۳۹۶-۰۶-۲۲ ۱۵:۳۶راحله مظفر 3 269

    خوبه این رییس جمهور ادعای حقوق دانی می کنه و اینهمه کارهای ضد قانونی انجام میده، اگه سرهنگ بود چکار می کرد!!!
                                
  • ۱۳۹۶-۰۶-۲۲ ۱۵:۳۸تهمینه 1 39

    از سایت فرهنگ امروز جهت اطلاع رسانی در این زمینه باید تشکر رد. متاسفانه هیچکس حاضر نیست در این مملکت با شفافیت عمل کنه. 
                                
  • ۱۳۹۶-۰۶-۲۲ ۱۵:۴۱مسلم بیگی 1 23

    واقعا باید به حال این کشور گریست که تا این حد بی قانونی در ان رواج پیدا کرده است. وقتی در دانشگاه ها وضع اینگونه باشه تکلیف سایر جاها معلومه 
                                
  • ۱۳۹۶-۰۶-۲۲ ۱۵:۴۴مصیب طاهری 1 37

    بنده می خواهم از همینجا از انسان آزاده ای نظیر دکتر گرجی تشکر کنم که با وجود مخاطرات زیاد اینگونه از حقوق شهروندی دفاع می کند. امیدوارم صدا این استادان واقعی شنیده بشود.
                                
  • ۱۳۹۶-۰۶-۲۲ ۱۵:۴۶نعیمه روغنی 1 24

    "این حکم بی شباهت به حکم اعدام نیست" ای کاش تصویری هم از جکم می گذاشتید تا ببینم چرا دکتر گرجی اینگونه فرموده اند.
                                
  • ۱۳۹۶-۰۶-۲۲ ۱۵:۴۸منصوره اعلمی 1 26

    به فضل الهی هنوز سال به پایان نرسیده دست عوام فریبان و کسانی که به مردم وعده های دروغ دادند، به تدریج در حال رو شدن است
                                
  • ۱۳۹۶-۰۶-۲۲ ۲۱:۲۶حسن بیاتی 2 27

    از دولت تزویر و ریا چه انتظاری می توان داشت؟ اتفاقا خوب شد این اتفاق افتاد تا چهره واقعی این دولت رو شود.
                                
  • ۱۳۹۶-۰۶-۲۳ ۱۳:۰۰رحمان 1 23

    متاسفانه ساختار قانونی نهادهای کشور به ترتیبی است که همه اختیار و تصمیم گیری در حیطه هیچکدام نیست و قدرت توزیع شده و این باعث شده تا هیچکس جوابگوی اعمال نباشد. و هر نهاد یا دستگاهی به گردن دیگران بیندازد.
                                
  • ۱۳۹۶-۰۶-۲۴ ۱۲:۱۲قاسم نبوی 1 30

    فقط باید گفت متاسم برای دولتی که با شعار حقوق و قانون گرایی خود را معرفی می کنه اما در عمل اصول اولیه حکومت قانون را رعایت نمی کند.
                                
  • ۱۳۹۶-۰۶-۲۴ ۱۲:۱۹احمد 1 40

    دکتر اردستانی خودش با جدیت و تلاش بسیار درس میانی حقووق عمومی را به ما تدریس می کرد و یکی از چیزهایی که همیشه به ما تذکر می داد و بیان می کرد این بود که لازمه یک دولت مدرن وجود حکومت قانون است. افسوس استاد عزیز که شما خودتان اینگونه در چاه بی قانونی گرفتار شدی. اف بر این روزگار!
                                
  • ۱۳۹۶-۰۶-۲۷ ۱۴:۳۱معصومه کبریایی 1 28

    دکتر درود بر شرف شما که اینچنین آزاده مردی!
                                
  • ۱۳۹۶-۰۶-۳۱ ۱۲:۳۶ح. تبریزی 1 46

    من به عنوان یک سمنانی حقیقتا شرمنده ام که چنین لکه ننگی برای شهر ما مسئولان نالایق دانشگاه درست کرده اند. خدا نسلتون رو بکنه!
                                
  • ۱۳۹۶-۰۷-۰۴ ۱۲:۵۱نیما یونسی 1 32

    ضمن تشکر از شما که چنین ظلم هایی را به اطلاع مردم می رسانید، می خواستم تقاضا کنم خود شما این موضوع را تا رسیدن به نقطه ای منطقی دنبال کنید. وقتی در وزارت علوم عبدالحسین فریدون همه کاره است، بعیده اجازه بده حکمی علیه دانشگاه سمنان صادر بشه. 
                                
  • ۱۳۹۶-۰۷-۰۵ ۱۹:۴۷علی الهی 2 37

    من خودم اهل سمنانم و اینکه برخی کامنت گذاشته اند که دانشگاه سمنان تحت نفوذ فریدونه دروغ نیست. او 12 سال رییس این دانشگاه بود و تنها زمانی که دکتر احمدی نژاد اومد توانست او را برکنار کنه. هر کس هم باهاشون مخالفت کنه و یا احساس کنند که رقیبشون هست خیلی زود اخراجش می کنند. من متاسفانه دکتر اردستانی رو نمی شناسم اما مطمئنم اخراجش از دو حال خارج نیست. یا با فساد این باند در افتاده و یا فهمیده اند براشون رقیب است. و شاید هم هر دو.
                                
  • ۱۳۹۶-۰۷-۰۵ ۲۰:۱۹مسعود شکوهی 1 29

    من با نیما موافقم. بهتره شما به عنوان رسانه ای امین پیگیر این موضوع شوید و نتیجه را به اطلاع مردم برسانید. مگر نه اینکه یکی از وظایف رسانه ها همین است که پیگیر حقوق مردم از مسئولان شوند. اگر پاسخگو هم نبودند باید همین را به مردم گفت.
                                

نظر شما