شناسهٔ خبر: 51511 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقد اسلام‌های خودساخته در «آسمان آبی شب»/ داستان یک واقعه تاریخی

رمان «آسمان آبی‌ شب» نوشته عباس قاضی‌زاده با داستانی سیاسی-دینی پیرامون حوادث بهمن‌ماه سال ۶۰ در شهر آمل، منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ انتشارات کتابستان معرفت رمان «آسمان آبی‌ شب» نوشته عباس قاضی‌زاده را که داستانی بلند با تم دینی است را روانه بازار کتاب کرد.

عباس قاضی‌زاده در گفتگو با مهر درباره این اثر که سومین کتاب وی و دومین اثر داستانی او به شمار می‌رود، اظهار داشت: نوشتن این داستان با دو انگیزه انجام شد، نخست با هدف یادآوری ماجرای ششم بهمن ماه سال ۶۰ و حمله نیروهای ضدانقلاب به شهر آمل که به لحاظ اهمیت تاریخی و سیاسی آن، به شکل مستقیم در وصیت‌نامه حضرت امام(ره) نیز از آن یاد شد و تا پیش از این در قالب داستان کسی به آن نپرداخته بود و تنها در این چند سال چند اثر سینمایی را دیدم که بدون اینکه به این واقعه پرداخته باشند، در حاشیه آن روایتی داشتند.

وی ادامه داد: دغدغه دوم من برای نوشتن این اثر مساله دینداری و اسلامی بود که این روزها در جامعه ما در حال مطرح شدن است.  به واقع ما بعد از انقلاب در میان برخی از مسئولان و مردم شاهد رویش نوعی تازه از اسلام هستیم که زاده دست خود ماست. یعنی جایی که حس می‌کنیم نفعی از اسلام نمی‌بریم چیزی جدای از آن خلق می‌کنیم و به اسم اسلام به کار می‌بریم. من سعی کردم با نوشتن این داستان به این مساله ورود و انتقادی داشته باشم.

قاضی‌زاده ادامه داد: این رمان با محوریت آشنایی یک مسیحی با زنی مسلمان شکل گرفته است. این دو تصمیم به ازدواج با یکدیگر دارند و برای این منظور آن فرد مسیحی باید اسلام را بپذیرد و به همین خاطر تصمیم می‌گیرد که با آن آشنا شود. در این مسیر او با پنج نوع از اسلامی که در جامعه رایج بوده آشنا می‌شود و به دنبال اسلام واقعی است که سرگذشت او به حادثه سال ۶۰ در شهر آمل گره می‌خورد.

این نویسنده همچنین گفت: این رمان در سال ۹۴ به پایان راه تالیف رسید اما تا زمستان سال قبل نزدیک به ۲۰ نوبت بازنویسی شد تا اینکه در نهایت توانست وارد بازار کتاب شود.

یادآوری می‌شود رمان  «آسمان آبی‌ شب» در ۳۱۹ صفحه با قیمت۱۹۵۰۰ تومان از سوی کتابستان منتشر شده است.

نظر شما