شناسهٔ خبر: 51662 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کامران محمدی مطرح کرد: چرا انجمن داستان‌نویسان ثبت نشد؟

انجمن داستان‌نویسان تهران حدود هفت ماه پیش تاسیس شد و در ماجراهایی مانند درگذشت نویسندگان یا تبلیغات ریاست‌جمهوری، بیانیه‌هایی را منتشر کرد. در روزهایی که اقشار گوناگون در گیر و دار تبلیغات ریاست‌جمهوری بودند، انجمن تازه تاسیس داستان‌نویسان نیز از حسن روحانی به عنوان نماینده مورد نظر خود اعلام حمایت کرد.

فرهنگ امروز/ ندا آل‌طیب:

در چند ماه گذشته خبرهایی درباره تاسیس انجمن داستان‌نویسان تهران منتشر و این ذهنیت ایجاد شد که این صنف از این پس انجمنی صنفی زیرنظر وزارت کار خواهند داشت، اما بعد از گذشت چند ماه دبیر این انجمن اعلام کرد که هنوز وزارت کار این انجمن را به طور رسمی ثبت نکرده است و ظاهرا ثبت و راه‌اندازی آن با مانع روبه‌رو شده است.
انجمن داستان‌نویسان تهران حدود هفت ماه پیش تاسیس شد و در ماجراهایی مانند درگذشت نویسندگان یا تبلیغات ریاست‌جمهوری، بیانیه‌هایی را منتشر کرد. در روزهایی که اقشار گوناگون در گیر و دار تبلیغات ریاست‌جمهوری بودند، انجمن تازه تاسیس داستان‌نویسان نیز از حسن روحانی به عنوان نماینده مورد نظر خود اعلام حمایت کرد. کمتر از دو ماه بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس دولت دوازدهم، مجمع عمومی این انجمن در تیر ماه برگزار شد. این مجمع با حضور نمایندگان رسمی وزارت کار برگزار شده بود تا همه‌چیز طبق روال قانونی رخ دهد. همان زمان محمد حسینی، دیگر عضو هیات رییسه این انجمن اعلام کرد که قرار است انجمن داستان‌نویسان تهران زیرنظر وزارت کار تشکیل شود تا کاملا یک انجمن صنفی باشد، نه یک تشکیلات فرهنگی مانند خانه سینما یا خانه تئاتر چراکه با این شیوه مشکلاتی که برای خانه سینما رخ داد، اتفاق نمی‌افتد و هیچ کس نمی‌تواند انجمنی صنفی را که زیرنظر وزارت کار تشکیل شده است، تعطیل کند اما ظاهرا داستان‌نویسان باید فعلا منتظر باشند چون در حال حاضر خبری از وزارت کار نیست و این گونه است که کامران محمدی، دبیر انجمن دیروز درباره این وضعیت بلاتکلیف با خبرگزاری‌ها گفت‌وگو کرد.
او درباره وضعیت ثبت و زمان آغاز به کار این انجمن به ایسنا گفت: تمام روال قانونی ثبت انجمن انجام شده، ولی متاسفانه وزارت کار هنوز انجمن را ثبت رسمی نکرده‌ و پاسخ روشن و واضحی هم به ما نداده‌ است.
محمدی به حضور نمایندگان وزارت کار در این مجمع اشاره کرد: « ١٤تیرماه مجمع عمومی انجمن را با حضور نماینده وزارت کار و رعایت تمام قوانین برگزار کرده‌ایم، اعضای هیات‌مدیره انتخاب شده‌اند و تمام روال قانونی ثبت انجمن انجام شده، ولی بزرگ‌ترین مشکل ما در حال حاضر این است که متاسفانه هنوز دوستان وزارت کار انجمن را ثبت رسمی نکرده‌اند. پاسخ روشن و واضحی هم به ما نداده‌اند و ما حقیقتا نمی‌دانیم مساله کجاست.»
این داستان‌نویس که از دلایل تعلل وزارت کار بی‌خبر است، از این موضوع سخن گفته که در همین چند ماه گذشته چندین انجمن دیگر کارهای ثبت خود را نهایی کرده‌اند؛ مثل ویراستاران، تدوینگران و فیلمنامه‌نویسان. ما هم وضعیت‌مان شبیه همین‌هاست و انتظار داریم کارمان انجام شود. البته یکی از اعضای هیات‌مدیره به عنوان نماینده ما مساله را مدام پیگیری می‌کند و امیدواریم در آینده‌ نزدیک مساله هرچه هست حل شود. محمدی البته تاکید دارد که اعضای هیات‌مدیره می‌کوشند این وضعیت، خللی در روند فعالیت‌های انجمن ایجاد نکند. ولی مشکل اینجاست که همین تاخیر در ثبت انجمن، باعث شده بیشتر زمان جلسات‌ اعضا صرف گفت‌وگو در مورد چگونگی حل این مشکل شود: « بیشتر زمان و انرژی هیات‌مدیره صرف این می‌شود که چه راهی می‌توانیم برای ثبت رسمی انجمن پیدا کنیم. امیدوارم وزارت محترم کار و رییس اداره کل تشکل‌های کارگری و کارفرمایی این مساله را زودتر حل کنند تا انرژی انجمن صرف فعالیت‌های بعدی و اصلی‌اش شود.» به گفته او، در این مدت چند داستان‌نویس دیگر هم به انجمن پیوسته‌اند و در حال حاضر ۱۳۰ داستان‌نویس عضو آن هستند. ضمن اینکه در این مدت کمیته‌های گوناگونی هم تشکیل شده است تا مسائل گوناگون ادبیات داستانی را پیگیری کنند.

نظر شما