شناسهٔ خبر: 51672 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اخلاق فراتر از قانون و سنن است/ عدالت؛ محور اساسی اخلاق

نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی گفت: محوری ترین موضوع در اخلاق مسیحی و اخلاق انجیلی عدالت است. عدالت تنها محوری از محورهای اخلاق نیست بلکه ندا و دعوتی برای به هم پیوستن همه بشریت است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  نشست تخصصی «نقش ادیان در تبیین ارزش‌های اخلاقی» دیروز در سالن‌ همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.

کارِن خانلری نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی با موضوع اخلاق از دیدگاه مسیحیت به سخنرانی پرداخت.

وی گفت: اگر اخلاق را مجموعه ای از باید ها و نبایدها بدانیم آن گاه نقش ادیان و ایدئولوژی ها بسیار مهم می شود. اخلاق فراتر از قانون و فراتر از سنن است. ارامنه با تاریخ ۴۵۰۰ ساله خود از اولین مسیحیان جهان هستند. محوری ترین موضوع در اخلاق مسیحی و اخلاق انجیلی عدالت است. با وجود تلاش های مختلف اما هنوز در قرن ۲۱ ام بخش زیادی از بشریت در بی عدالتی زندگی می کنند که از آن جمله می توان به نسل کشی و تروریسم اشاره نمود. مفاهیمی مانند عدالت و آزادی نیاز به اثبات ندارند این مفاهیم توسط ادیان و پیامبران موجودیت خود را در طول تاریخ پیدا کرده اند اما باید در هر دوره مورد بازخوانی قرار گیرند.

نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: آسیب به حتی یک انسان آسیب به کل بشریت است. عدالت محور اساسی اخلاق است. عدالت تنها محوری از محورهای اخلاق نیست بلکه ندا و دعوتی برای به هم پیوستن همه بشریت است. همچنین عادل کسی است که دهانش به تقوا گشوده شود و قلبش برای اجرای فرامین الهی بتپد. یکی از پیش شرط های اساسی گفتگوی میان ادیان است در این زمینه اقدامات یونسکو قابل تقدیر است.

کارِن خانلری در ادامه درباره نظام اخلاق در ارتباط با اقلیت های دینی در ایران گفت: ایران کشوری است که موازین اخلاق و شرعی و ملی را با هم ممزوج نموده است و آزادی های دینی و فرهنگی از جمله حق داشتن نماینده برای اقلیت ها در مجلس فراهم است که این مسأله یکی از ویژگی های منحصر به فرد ایران در منطقه و در سطح جهان در زمینه اخلاق است. ایران در پیشینه تاریخی خود نیز از منشور کوروش بهره مند است که در آن به همه ادیان آزادی داده شده است. همچنین ایران کشوری است که اخلاق امیرالمؤمنین را عمیقاً فهم کرده و متناسب با زمان از آن بهره مند گشته است.

در ادامه نشست اسفندیاری اختیاری کسنویه نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی با موضوع اخلاق از دیدگاه مسیحیت به سخنرانی پرداخت.

وی گفت: مشترکات ادیان الهی بسیار زیاد است و باید به این مشترکات تمرکز کنیم. ما در آیین خود خداوند را دانای بزرگ هستی بخش می دانیم که این ترکیب بسیار گویاست و بسیاری از مفاهیم در آن آمده است. در فرهنگ زرتشتی قانون الهی عشا نامیده می شود که تمام هستی بر اساس آن آفریده شده است. اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک از اصول زرتشت است که اخلاق در آن نهفته است. نکته مهم این است که دانشمندان بیشتر از افراد عادی باید اخلاق را رعایت کنند چون تأثیر آن ها بیشتر است.

نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: ایرانیان و زرتشتیان به انسانیت خیلی احترام می گذاشته اند و می گذارند. جشن مهرگان که سالگرد آن دیروز بوده است به خاطر پیروزی کاوه بر ضحاک است. ضحاک موجودی بود که فکر و مغز جوانان را بیرون می آورد و به خورد ماران می داد. کاوه نماینده ایران برای جنگ با بدی است. ضحاک به خاطر این که هنوز انسان است و احترام به انسان واجب است کشته نمی شود بلکه در کوه ها به بند کشیده می شود.

من خیلی بیش از این صحبت در این حوزه ها را بلد نیستم در نتیجه بیش از این وقت شما را نمی گیرم.

نظر شما