شناسهٔ خبر: 51673 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اخلاق یهودی انسان محور نیست بلکه خدامحور است

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: اخلاق یهودی انسان محور نیست بلکه خدامحور است در نتیجه میزان دخالت انسان در عالم محدود می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  نشست تخصصی «نقش ادیان در تبیین ارزش‌های اخلاقی» صبح دیروزدر سالن‌ همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.

در پنل دوم نشست سیامک مُره صِدق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی با موضوع اخلاق از دیدگاه یهود به سخنرانی پرداخت.

وی گفت: به موضوع اخلاق زیستی از دید یهود خواهم پرداخت. چون در مباحث تخصصی باید جزئی تر وارد شد. یادم می آید در جلسه ای که ما ۵ نماینده اقلیت خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودیم ایشان گفتند سیاست بنده به هیچ عنوان ارشاد هیچ کدام از اقلیت های دینی داخل کشور نیست. بلکه می خواهم هر کدام از شما به دین خودتان به درستی پای بند باشید. در سنت یهودیت بر اساس ۱۰ فرمان همه چیز را ۱۰ تایی تقسیم بندی می کنند. برای مثال ۱۰ اصل در اخلاق زیست محیطی دارند. اولین اصل این است که خداوند خالق جهان است که در نتیجه آن اصولی به دنبال می آید از جمله این که نه تنها زمین بلکه کل عالم را خداوند خلق کرده در نتیجه تنها صاحب خداوند است. اخلاق یهودی انسان محور نیست بلکه خدامحور است در نتیجه میزان دخالت انسان در عالم محدود می شود.

وی ادامه داد: دومین اعتقادشان این است که آفرینش خداوند ایده آل و مطلوب است. یعنی هم کامل است و هم هماهنگی در جهان وجود دارد و انسان حاکم بر این هماهنگی نیست بلکه جزئی از آن است در نتیجه انسان وظیفه دارد طوری رفتار کند که این هماهنگی و نظم بر هم نخورد.

وی افزود: بحث دیگری دارند مبنی بر اینکه شبیه ترین موجود به خداوند انسان است و خداوند به تنها موجودی که قدرت دخل و تصرف آگاهانه و وسیع در طبیعت داده است گونه انسان است. اگر انسان نظم جهان را بر هم بزند سوء استفاده از قدرت و اختیار خود کرده است.

این نماینده مجلس گفت: اصل دیگر این است که باید دخل و تصرف در جهان را با عشق به خداوند و عشق به مخلوقات انجام دهیم. از آن جا که نظم موجود حاصل دانایی مطلق است باید دخل و تصرف مان را متناسب با زیبایی ها و نظم موجود انجام دهیم و علم و دانش در این محور با محدودیت باید مواجه باشد. در غیر این صورت عملی منفی و غیر خدایی انجام داده ایم.

مُره صِدق در ادامه عنوان کرد: روز شنبه و اعیاد یهودی نوعی احترام به طبیعت تلقی می شود. در روز شنبه انرژی هایی که با تخریب محیط زیست همراه است شدیداً با محدودیت همراه است. به عنان مثال اتومبیل ممنوع است، شخم زدن مزرعه ممنوع است ... . معتقدند با این اعمال می توانیم به چرخه طبیعت اجازه بازسازی خود دهیم.

وی ادامه داد: اصل دیگر اخلاق یهودیت آن است که شریعت یهودی استفاده بیش از حد و تخریب هر چیز را رد می کند. حتی اجازه استفاده بیش از حد از غنائم به دست آمده را نمی دهد. بیش از همه توجه به منابع آب، منابع غذایی و فضای سبز در تورات آمده است. اما موارد دیگری را نیز خودشان به تورات اضافه کرده اند. معتقدند اگر چیزی را برای نیاز غیر واقعی استفاده کنیم اسراف کرده ایم و مرتکب گناه شده ایم. حتی می گویند در مراسم دینی اگر اسراف انجام دهیم بهتر آن است که اصلاً مراسم را انجام ندهیم.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی افزود: حفظ تمام گونه های جانوری یکی دیگر از اصول است. مثلاً اگر شارچی لانه کبوتری را پیدا کند حق ندارد مادر و بچه ها را با هم در یک روز بکشد چون این گونه چرخه حیات بر هم می خورد. حتی در دامداری معتقدند نباید گوساله و مادر را در یک روز ذبح کرد. گونه های جانوران همه به دلیلی خلق شده اند و تا حیات انسان را با مخاطره مواجه نکرده اند نباید آن ها را از بین برد. در اخلاق یهودیت دستورات به دو دسته اوامر و نهی ها تقسیم می شوند. که در اصول گفته شده دیدید که بر همین اساس اند.

نظر شما