شناسهٔ خبر: 51693 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مطالعه مردم‌شناختی جزیره قشم از دیدگاه قوم باستان‌شناسی

کتاب مجموعه مقالات مردم‌شناسی جزیره قشم به کوشش ژیلا مشیری و عبدالرضا دشتی زاده توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به چاپ رسید.

مطالعه مردم‌شناختی جزیره قشم از دیدگاه قوم باستان‌شناسی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ این کتاب مشتمل بر هشت مقاله نتیجه پژوهش و مطالعات صورت گرفته بر روی جزیره قشم توسط  پژوهشگران مردم‌شناسی است.

شیوه‌های ابتدایی ماهیگیری در جزیره قشم از دیدگاه قوم باستان‌شناسی، هم‌زیستی انسان با طبیعت، مطالعه مردم‌شناختی زیست محیطی جنگل حرا در جزیره قشم، سازه‌های سنتی استحصال آب باران در جزیره قشم، موسیقی بومی در قشم و... نمونه‌ای از مقالاتی است که در این کتاب آمده است.

سید محمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در مقدمه این کتاب آورده است: تعلق خاطر ایرانیان به خلیج فارس نیازی به اثبات ندارد، مهمترین شاهد بر این موضوع بلوایی که پس از هر بار طرح موضوع تغییر نام خلیج فارس به خلیج... در اطلس‌ها و نقشه‌های جغرافیایی پیش می‌آید، موضوعی که ورای ساحل نشینان خلیج فارس، عموم ایرانیان را به نحوی به واکنش وا می‌دارد.

در همه ادوار زندگی بشر، خلیج فارس گشاده دستانه نعمات بسیاری به ایرانیان ارزانی داشته است و از این رو ارج و مقامی خاص نزد آنان دارد. وقتی بهتر متوجه تعلق خاطر به خلیج فارس می‌شویم که در نوع مناسبات ساکنان ایران و دریای خزر نیز تأمل کنیم.

علیرضا حسن‌زاده رییس پژوهشکده مردم‌شناسی نیز در مقدمه‌ای برای این کتاب نوشته است؛ خلیج فارس همسایه قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان است که خود نام‌هایی آشنا چون تمدن بین‌النهرین، ایران و اسلام را به یاد می‌آورد و نیز در حوزه تعاملات تمدن‌هایی چون هند و عثمانی قرار دارد.

فرهنگ خلیج فارس را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین چشم‌اندازهای تنوع فرهنگی و آمیزش و ترکیب تمدن‌های کهن مورد توجه قرار داد از این رو ثبت و ضبط و تحلیل میراث فرهنگی و تمدنی موجود در نزد اقوام و ملل خلیج فارس نه تنها اشکال کهن و اجزای ریشه‌دار زیست جهان‌های مردم منطقه را از غرقاب فراموشی بیرون می‌کشد بلکه الگوها و سرمشق‌های تنوع فرهنگی را به مثابه امری ریشه‌دار در برابر چشم مردم جهان قرار می‌دهد.

نظر شما