شناسهٔ خبر: 51713 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ایشی گورو: نوبل حق مارگارت اتوود بود، از او معذرت می خواهم

کازوئو ایشی گورو، نویسنده انگلیسی ژاپنی تبار که دیروز به جمع نوبلیست ها پیوست در جدیدترین مصاحبه خود از تاثیری که اتوود و کوهن بر او داشته اند سخن گفته و نوبل را حق مارگارت اتوود دانسته است.

ایشی گورو: نوبل حق مارگارت اتوود بود، از او معذرت می خواهم

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کازوئو ایشی گورو که با برنده شدن نوبل ادبیات امسال به نور چشمی جدید دنیای ادبیات و رسانه بدل شده، در گفت و گویی که با روزنامه گلاب اند میل داشته اعتراف کرده که تا قبل از آنکه خبر برنده شدنش را از شبکه های تلویزیونی بشنود، از همه جا بی خبر بوده است. او حدس می زد که جایزه نوبل ادبیات امسال به مارگارت اتوود، نویسنده کانادایی برسد.

ایشی گورو روز گذشته، چند ساعت بعد از اعلام برنده شدنش به این روزنامه پرتیراژ کانادایی گفت: «از مارگارت اتوود معذرت می خواهم، این جایزه حق او بود و باور دارم که روزی نه چندان دور اتوود این جایزه را خواهد برد. من حتی یک لحظه گمان نمی کردم که جایزه امسال را به من دهند. حالا فکر می کنم قدم در مسیر بزگانی چون آلیس مونرو گذاشته ام و این باعث افتخار من است.»

این نویسنده 62 ساله از تاثیر مارگارت اتوود و لئونارد کوهن بر روی خود، این گونه سخن می گوید:« این دو نقش مهمی در نویسنده شدن من دارند. آهنگ های لئونارد کوهن برای من الهام بخش است و روزی که خبر مرگش را شنیدم، غمگین ترین روز زندگی ام بود. باب دیلن نیز با ترانه هایش فکر نویسنده شدن را در من تقویت کرد. بله، همان باب دیلنی که سال گذشته با برنده شدن جایزه نوبل ادبیات جنجال به پا کرد.»

ایشی گورو در ادامه گفت که دیشب از او دعوت شده بود تا در مراسم افتتاحیه نمایش «مکبث» که از سوی کارگردان سرشناس ژاپنی یوکیو نانینگاوا به صحنه می رود، شرکت کند. اما او پس از اعلام نتایج نوبل ترجیح داده که در خانه بماند، چرا که نمی خواسته با شرکت در مراسم  توجه رسانه ها را به خود جلب کرده و دسترنج  این کارگردان اسطورهای ژاپنی را در حاشیه قرار دهد.

ایشی گورو می گوید: «داشتم برای یکی از دوستان ژاپنی ام ایمیل می نوشتم که از برنده شدنم با خبر شدم و سریع برای دوستم نوشتم فکر کنم من برنده نوبل امسال شده ام!»

او در مورد احساسش بعد از دریافت این خبر می گوید:«همه چیز انگار غیرواقعی بود. اما نه به آن اندازه که برای ویلیام گولدینک خالق «سالار مگس ها» اتفاق افتاد».

گولدینک سال 1983 میلادی وقتی خبر برنده شدنش را شنید در حال رانندگی با سرعت غیرمجاز در اتوبانی بود و هنگامی که پلیس جلو او را می گیرد، گولدینگ به  او توضیح می دهد که نمی دانسته سرعتش زیاد است و او برنده نوبل ادبیات شده است.

ایشی گورو که پیش تر برای رمان هایی چون «هرگز رهایم نکن» و «بازمانده روز» در دنیای ادبیات جایی برای خود باز کرده بود، آخرین اثرش با عنوان «غول دفن شده» را در سال 2015 میلادی منتشر کرد. او پیش از این نامزد جوایز ادبی بسیاری شده بود تا اینکه دیروز از سوی آکادمی نوبل به عنوان برنده نوبل ادبیات 2017 معرفی شد.

نظر شما