شناسهٔ خبر: 51862 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آثار جنایی-معمایی، ژانر محبوب نمایشگاه کتاب فرانکفورت

نمایشگاه کتاب فرانکفورت در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود که ناشران تلاش زیادی برای خرید امتیاز چاپ جدیدترین آثار نویسندگان مختلف از چهارگوشه جهان دارند. به گفته متخصصین امسال بازار خرید و فروش حق انتشار کتاب در فرانکفورت چندان داغ نیست اما ژانر جنایی-معمایی همچنان مشتریان خود را دارد.

آثار جنایی-معمایی، ژانر محبوب نمایشگاه کتاب فرانکفورت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  دنیای کتاب حول محور نمایشگاه کتاب فرانکفورت می‌چرخد. هر سال برنده جایزه نوبل ادبیات و جایزه‌های ادبی آلمان پیش از نمایشگاه و نامزدهای نهایی جایزه «گونکورت» و حتی جایزه صلح ناشران آلمان در طول نمایشگاه اعلام می‌شوند و پس از پایان نمایشگاه و هنگامی که ناشران و نویسندگان بریتانیایی به خانه برگردند، برنده جایزه مهم «من‌بوکر» مشخص می‌شود.
 
امسال دنیای سیاست نیز احترام خود را به نمایشگاه کتاب فرانکفورت نشان داد. آنگلا مرکل و امانوئل مکرون به صورت مشترک نمایشگاه را افتتاح کردند تا اتحاد و همدلی مردم دو کشور و به صورت کل مردم اروپا را به رخ جهانیان بکشند. مکرون اعلام کردند ادبیات تنها راه اتحاد ما است و سبب می‌شود تسلیم ظلم، ترس و تفرقه نشویم و بدون حفاظت فرهنگ اروپایی نابود خواهد شد. مرکل نیز ادبیات را منعکس‌کننده روح جامعه، که در واقع همان آزادی است، خواند.
 
در روز نخست آندرو وایلی، مدیربرنامه معروفِ آمریکایی ارزش ادبیات را در انعکاس تفاوت نژادها و جوامع دانست و ارائه دیدگاه‌های نژادهای در اقلیت را بسیار ارزشمند خواند و اعلام کرد: «ارائه تجربه‌های متفاوت موجب بقای فرهنگ می‌شود. البته بسیاری معتقدند او با ذکر اقلیت‌ها در سخنرانی‌اش کنایه‌ای به رفتار و گفتار دونالد ترامپ و پدیده ترامپیسم و ملی‌گراهای افراطی اروپا زده است. وایلی در سخنرانی‌اش گفت: «در حال حاضر به عقاید یکدیگر احترام نمی‌گذاریم اما همین تفاوت عقیده‌ها سبب تحریک خوانندگان می‌شود و کتاب‌ها به فروش می‌روند. همین موضوع موجب حل اختلاف می‌شود و به ما کمک می‌کند به دنیای یکدیگر سفر کنیم.»

 پس از این سخنرانی‌ها نوبت به قراردادهای مهم در نمایشگاه رسید. البته خرید و فروش کتاب آن‌طور که همیشه گفته می‌شود، در نمایشگاه داغ نیست. بیشتر ناشران به سراغ نویسندگانی می‌روند که از قبل درباره آن‌ها تحقیق کرده‌اند. برای مثال انتشارات «فِیبر» اعلام کرد قراردادی با ادنا اوبراین، نویسنده ایرلندی امضا کرده است که البته به زعم فیلیپ راث در حال حاضر بااستعدادترین نویسنده‌ای است که به زبان انگلیسی داستان می‌نویسد. انتشارات «مک‌میلان» قرارداد دو کتاب را با لوئی ترو بسته است. انتشارات «هارپر کولینز» نیز در شرایطی مشابه قراردای با دان وینزلو، نویسنده آمریکایی آثار جنایی امضا کرد.
 
رمان جنایی-معمایی همچنان محبوب‌ترین ژانر موجود است و ناشران مختلف از جمله «هارپر کولینز» و «وایلدفایر» تلاش زیادی می‌کنند تا امتیاز چاپ کتاب جدید جیلیان فلین، نویسنده آمریکایی را خریداری کنند. جیلیان فلین نویسنده کتاب «دختر گمشده» است که در سال 2014 تبدیل به فیلمی با همین نام با بازی بن افلک و روزاموند پایک و نامزد جایزه‌هایی چون اسکار و گلدن گلوب شد.
 
البته این ژانر در آمریکا نیز محبوبیت خاصی دارد. روز گذشته مجله «پابلیشرز ویکلی» گزارش کرد کتاب جدید آنی وارد تحت عنوای «بدِ زیبا» به فروش گذاشته شده و به ناشری که بیشترین قیمت را پیشنهاد کند فروخته می‌شود. گفته می‌شود شخصیت اصلی «بدِ زیبا» مانند شخصیت اصلی زنِ «دختر گمشده»، نوشته جیلیان فلین است.
 
نمایشگاه کتاب فرانکفورت مهم‌ترین رخداد فرهنگی دنیای کتاب است و از تاریخ یازدهم آغاز و تا پانزدهم اکتبر ادامه دارد. نویسندگان و ناشران برای یافتن استعدادهای جدید و همچنین آثار جدید نویسندگان شناخته‌شده به این نمایشگاه می‌آیند و بسیاری از آثار خریداری‌شده توسط ناشران معروف تبدیل به آثار پرفروشی می‌شوند. باید منتظر ماند و دید ناشران چه آثاری را برای خوانندگان در سال 2018  انتخاب می‌کنند.

نظر شما