شناسهٔ خبر: 51866 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مطالعه تغییر در روندها و الگوهای خانواده در کتاب «خانواده مسلمان و فضای مجازی»

کتاب «خانواده مسلمان و فضای مجازی» را می‌توان از جمله مطالعات صورت گرفته در حوزه فضای مجازی خانواده مسلمان دانست که با تکیه بر رویکرد ارزشی بومی در جهان دوفضایی شده معاصر، به مطالعه تغییر در روندها و الگوهای خانواده و عملکرد و ساختار آن می‌پردازد.

مطالعه تغییر در روندها و الگوهای خانواده در کتاب «خانواده مسلمان و فضای مجازی»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «خانواده مسلمان و فضای مجازی» جدیدترین اثر سعیدرضا عاملی است که در شهریور 1396 توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است.

کتاب «خانواده مسلمان و فضای مجازی» را می‌توان از جمله مطالعات صورت گرفته در حوزه فضای مجازی خانواده مسلمان دانست که با تکیه بر رویکرد ارزشی بومی در جهان دوفضایی شده معاصر، به مطالعه تغییر در روندها و الگوهای خانواده و عملکرد و ساختار آن می‌پردازد و بر شناخت‌ فرصت‌ها و مسائل جدیدی که در نهاد خانواده دوفضایی و به‌ویژه در نظام ارزشی آن به‌وجود آمده است، تمرکز دارد. از سوی دیگر، با توجه به اینکه ظرفیت‌های فضای مجازی، فرصت‌هایی را برای رفع خلأهای جهان واقعی و خانواده در فضای واقعی و یا تکمیل آنها به‌وجود آورده، بنابراین در این کتاب به شناخت خصوصیات و خدمات مجازی که فضای مجازی برای نهاد خانواده تأمین می‌کند، پرداخته شده است. 

این کتاب با هدف بازتعریف فضای مجازی مفید، مؤثر و سالم و پویا برای خانواده مسلمان نگارش شده است تا در پرتوی این مباحث، هم آموزشی برای چگونگی استفاده از این فضا ترسیم شود و هم خانواده‌ها با ظرفیت‌ها و خطرات و آسیب‌های فضای مجازی برای اعضاء خانواده در گروه‌های سنی و جنسی متفاوت آشنا شوند و درنهایت زمینه‌ای به منظور معماری پرتال بزرگی برای خانواده مسلمان فراهم آورد. 

این کتاب را می‌توان یکی از آثار برجسته در حوزه فضای مجازی خانواده مسلمان در کشور دانست که بر اساس رویکردی جامع‌نگر، ابعاد مختلف این حوزه مطالعاتی را مورد توجه قرار داده و بنابراین می‌تواند به‌عنوان کتابی مرجع، مورد استفاده حوزه سیاست‌گذاری فرهنگی، تولیدکنندگان خدمات مجازی خانواده، خانواده‌ها و سطح آکادمیک و دانشگاهی قرار گیرد. 

کتاب در 10 فصل تنظیم شده است. در فصل اول باعنوان «مطالعه مفهومی خانواده در گفتمان فکری و اجتماعی غرب»، مفهوم خانواده در جامعه غرب و همچنین انواع خانواده و الگوهای آن در جامعه غربی مطالعه می‌شود. 

فصل دوم باعنوان «خانواده و ویژگی‌های آن در اسلام» به موضوعات مفهوم خانواده در تعالیم اسلامی، کارکردهای خانواده در اسلام، مؤلفه‌های اساسی خانواده مسلمان و رویکردهای نظری خانواده در اسلام می‌پردازد. 

فصل سوم کتاب باعنوان «سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی و الگوی خانواده مطلوب»، ابتدا روندشناسی سبک زندگی و همین‌طور مفهوم سبک زندگی مطالعه می‌شود و سپس سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، خانواده مسلمان و سبک زندگی الهی و همین‌طور الگوی خانواده مطلوب اسلامی ـ ایرانی موردتوجه قرار می‌گیرد. 

فصل چهارم باعنوان «روندهای تغییر خانواده در جهان»، تغییرات جمعیت‌شناختی و ساختاری خانواده در جهان، روندهای آینده خانواده در جهان و سناریوهای آن و همین‌طور فناوری‌های فضای مجازی در فضای زندگی و انواع نوظهور خانه مطالعه می‌شود. 

فصل پنجم باعنوان «روندهای تغییر خانواده در ایران»، بر خانواده در اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران، خانواده در دیدگاه رهبری، تغییرات جمعیت‌شناختی و ساختاری خانواده در ایران، رسانه‌های جمعی و فناوری‌های فضای مجازی در خانواده ایرانی، رسانه‌ای شدن خانواده و خانواده مطلوب رسانه‌ای، تغییرالگوی مصرف رسانه به‌ واسطه روندهای جدید خانواده و همچنین روند آینده تغییرات ساختاری خانواده در ایران تمرکز دارد. 

در فصل ششم باعنوان «خانواده دوفضایی»، ابتدا دوفضایی شدن جهان و الگوی خانواده دوفضایی مطالعه می‌شود و سپس هستی‌شناسی خانواده دوفضایی، فضای بومی-جهانی و قدرت و بی‌قدرتی خانواده مسلمان و همچنین فرصت‌ها، تهدیدات، قوت‌ها و ضعف‌های فضای مجازی برای خانواده مسلمان موردتوجه قرار می‌گیرد. 

فصل هفتم باعنوان «سواد مجازی (اینترنتی) خانواده»، مفهوم سواد و بازتعریف آن در دوره معاصر، دوفضایی شدن جهان و سواد دوفضایی، سواد خانواده و سطوح چندگانه سواد مجازی (اینترنتی) خانواده مسلمان مطالعه می‌شود. 

فصل هشتم باعنوان «خدمات مجازی برای خانواده در سطح ملی و بین‌المللی»، خدمات خانواده در وبگاه‌ها و پرتال‌های خانواده در برخی از کشورهای غیرمسلمان بر اساس محورهای خدمات خانواده تحلیل می‌شود. 

فصل نهم باعنوان «خدمات مجازی خانواده در جهان اسلام»، به تحلیل خدمات ارائه شده در برخی از وبگاه‌ها و پرتال‌های کشورهای مسلمان و همچنین جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد. در آخرین فصل نیز، راهبردهایی برای ارتقاء خانواده مسلمان در پیوند با فضای مجازی ارائه شده است.

 کتاب «خانواده مسلمان و فضای مجازی» نوشته سعیدرضا عاملی با شمارگان 500 نسخه در 347 صفحه به بهای 23 هزار تومان توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

نظر شما