شناسهٔ خبر: 51904 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همایش «سیاست‌گذاری اجتماعی در جهان اسلام» برگزار می‌شود

دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری نهادهای علمی و پژوهشی داخلی و خارجی، نخستین همایش سیاست‌گذاری اجتماعی در جهان اسلام را اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ برگزار می کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ دانشگاه علامه طباطبایی(ره) با همکاری نهادهای علمی و پژوهشی داخلی و خارجی، نخستین همایش سیاست‌گذاری اجتماعی در جهان اسلام را اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ برگزار می کند. 

در توضیح چرایی برگزاری و اهداف این همایش آمده است: «مسلمانان حدود ۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان را شامل می‌شوند و در حدود ۴۰ کشور دنیا در قاره‌های مختلف اکثریت جمعیت را تشکیل می دهند.

علاوه بر این، مسلمانان زیادی در کشورهای غیراسلامی زندگی می‌کنند و جمعیت زیادی از ادیان و مذاهب دیگر نیز در کشورهای اسلامی سکونت دارند. سیاست‌گذاری اجتماعی به‌عنوان ابزاری مهم در سامان‌دادن به جوامع امروزی شناخته می‌شود و در آموزه‌های دین اسلام نیز مفاهیم و راهکارهایی برای بهبود وضعیت رفاهی مردم پیش‌بینی شده است. بااین‌وجود نمی‌توان تصویر یکسانی از سیاست‌گذاری اجتماعی در جوامع مسلمان ترسیم کرد زیرا این کشورها به‌لحاظ تاریخی، سیاسی، فرهنگی، و اقتصادی شرایط بسیار متفاوتی را تجربه کرده‌اند.

به‌رغم این تفاوت‌ها، جوامع مسلمان با مسائل کم و بیش مشابهی در حوزه‌های آموزش، بهداشت، اشتغال، فقر و نابرابری، مسکن، سالمندی، وضعیت زنان و خانواده مواجه‌اند. تحولات سیاسی سالهای اخیر در برخی کشورهای اسلامی نشان داد که بی‌تفاوتی نسبت به چنین مسائلی می‌تواند پیامدهای اجتماعی و سیاسی گسترده و مخربی در پی داشته باشد. حال پرسش این است که کشورهای اسلامی با وجود تنوعها و تفاوتهای خود چگونه به این مسائل مشترک پاسخ سیاستی داده اند؟

هدف از برگزاری کنفرانس «سیاست‌گذاری اجتماعی در جهان اسلام» بررسی مسائل سیاست اجتماعی در کشورهای اسلامی با رویکردی تطبیقی و میان رشته ای است و لذا از مقالاتی که با رویکرد سیاستی به محورهای متنوع همایش می پردازد استقبال می کند.

علاقه مندان جهت اطلاع از شرایط شرکت در این همایش به سایت رسمی آن به نشانیhttp://spiw.atu.ac.ir  مراجعه کنند.

نظر شما