شناسهٔ خبر: 51926 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«فرهنگ تعزیه در جامعه ایرانی» آماده شد/ تولید چند کار موسیقایی

کیوان پهلوان پژوهشگر موسیقی ضمن تشریح جزییات مجموعه «فرهنگ تعزیه در جامعه ایرانی» از تولید چند اثر پژوهشی و موسیقایی دیگر خبر داد.

کیوان پهلوان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کیوان پهلوان مولف، مورخ و پژوهشگر موسیقی با اشاره به تازه ترین فعالیت های خود در عرصه موسیقی بیان کرد: تمامی کارهای مربوط به تدوین مجموعه بیست جلدی «فرهنگ تعزیه در جامعه ایرانی» به پایان رسیده و طبق تازه ترین اطلاعاتی که دریافت کردم دو جلد اول این اثر طی یکی دو ماه آینده در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت. در این کتاب که همراه با آثار نوشتاری اش بسته صوتی نیز منتشر خواهد شد، تمامی عناصر و اجزای مربوط به مجالس شبیه خوانی در تمامی مناطق کشور با ذکر نمونه های مختلف چه در حوزه نمایشی و چه در حوزه موسیقایی برای پژوهشگران و علاقه مندان ارایه شده است.

وی ادامه داد: تالیف این مجموعه بیست جلدی نتیجه بیش از دو هزار ساعت تصویربرداری و فایل صوتی من و متین رضوانی پور از هنرمندان و تعزیه خوانانی است که در تمام مناطق کشور مشغول به فعالیت هستند. ما در این فضا تمام تلاش خود را انجام دادیم که فضا به گونه ای برای مخاطب ارایه شود که علاوه بر گونه های مختلف نمایشی تعزیه به تفکیک هنرمندان همه استان ها به موضوع نقش موسیقی ردیف دستگاهی ایران در این هنر ارزشمند نیز توجه شود و فکر می کنم با توجه به مطالب عنوان شده و نمونه های صوتی می تواند منبع خوبی در جهت مطالعه و تحقیقات در حوزه مجالس شبیه خوانی باشد.

این مدرس دانشگاه افزود: کتاب دیگری که برای انتشار آماده است، مجموعه چند جلدی «دانشنامه هویت شناسی سرزمین نوروز» است که بر اساس تحقیقات میدانی و کتابخانه ای من پیرامون آیین های مختلف نوروزی و البته فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جوامع مختلف از شمال آفریقا تا هند و چین شکل گرفته که تلاش کردم در این چارچوب فضایی را ترسیم کنم که براساس آن این منطقه می تواند با توجه به تنوع فراوان فرهنگی و زیستی تبدیل به یک قطب مهم در جهت جهانی شدن باشد. من در حوزه تحقیقات میدانی این مجموعه ضمن سفر به کشورهایی چون آذربایجان، تاجیکستان و ازبکستان و البته تحقیقات کتابخانه ای تقریبا همه منابع تحقیقاتی و پژوهشی را مورد مطالعه قرار دادم تا چیزی از قلم نیفتد و امیدوارم بتواند مجموعه قابل تاملی در این عرصه باشد.

پهلوان که طی سال های اخیر در جشنواره های مختلف مرتبط با موسیقی اقوام ایران به عنوان داور حضور داشته در پایان صحبت های خود بیان کرد: تولید و ضبط مجموعه آثاری در حوزه موسیقی خانقاهی، شادمانه های موسیقی شش مقام تاجیکستانی و موسیقی کشور هندوستان در حوزه سازهای کوبه ای، سی تار و دایره از جمله کارهایی است که تصمیم دارم آنها را در فضای مجازی منتشر کنم اما چون هنوز تاریخ انتشار آنها مشخص نیست، فعلا نمی توانم درباره جزئیات آنها به نکات بیشتری اشاره کنم.

نظر شما