شناسهٔ خبر: 51985 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پابلو نرودا را سرطان نکشته است

نتایج بررسی‌های گروهی از محققین بین‌المللی درباره مرگ پابلو نرود، شاعر نوبلیست اهل شیلی که روز جمعه (۲۸مهرماه) اعلام شد، نشان می‌دهد که نرودا ۴۴ سال پپش، بر اثر سرطان پروستات از دنیا نرفته است.

پابلو نرودا را سرطان نکشته است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ اورلیو لونا، متخصص پزشکی قانونی اسپانیا در نشست خبری روز جمعه به خبرنگاران گفته است که گروهی تحقیقاتی به وجود چیزی شبیه به یک باکتری آزمایشگاهی در بدن پابلو نرودا پی‌برده‌اند که پس از بررسی‌های لازم، ظرف شش ماه آینده نتیجه‌اش اعلام خواهد شد.

این محقق اسپانیایی گفته است که نتایج تحقیقات تا به این جا به طور قطع نشان می‌دهد که مرگ نرودا ناشی از سرطان پروستات نبوده است.

او هم‌چنین اضافه کرده است: «این‌که نرودا هنگامی که به بیمارستان آورده شده به شدت بیمار بوده و همین موجب مرگش شده است، واقعیت ندارد. البته هنوز علت واقعی مرگ او مشخص نیست.»

پابلو نرودا، دیپلمات، سناتور و شاعر اهل شیلی و برنده جایزه نوبل ادبیات بود که ۴۴ سال پیش درگذشت. او  تنها در زمان حیاتش بحث‌برانگیز نبود، معمای مرگ او هنوز پس از گذشت بیش از چهار دهه،  پر از رمز و شگفتی باقی مانده است.

نرودا در کشوری نشو و ‌نما یافت که ادبیاتش آمیخته و در آغوش سیاست بوده است. او نیز در دوره‌ای از زندگی خود وارد سیاست شد و بعد از آن بیرون آمد.

شاعر و سیاستمدار اسپانیایی، ۲۳ سپتامبر ۱۹۷۳در سن ۶۹ سالگی، دو هفته پس از کودتای نظامی علیه دولت آلنده و روی کار آمدن ژنرال پینوشه درگذشت. علت مرگ او در ابتدا سرطان پروستات اعلام شد. اما پس از مدتی، مانوئل آرایا، راننده و دوست نزدیک نرودا که تا چند ساعت قبل از مرگش در کنار او بوده مدعی شد که علت مرگ او سرطان نبوده است؛ بلکه رژیم ژنرال آگوستو پینوشه، دیکتاتور سابق شیلی و تحت فشار حزب کمونیستی این کشور باعث آن شده است.

 او اضافه کرده که رژیم پینوشه از بیماری نرودا استفاده کرده تا به شکم او تزریق سمی کند.نرودا شبِ قبل از مرگش به آرایا گفته بود از آمپولی که توسط یک پزشک در بیمارستان به او تزریق شده احساس خطر می‌کند.

جسد نرودا در سال ۲۰۱۳ کالبد شکافی شد. اما نتایج بررسی‌ها هیچ اثری از تزریق سمی را در بدن او تشخیص ندادند.دولت شیلی در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که احتمالش خیلی زیاد است که علت دیگری در مرگ نرودا دخیل باشد.
 
خانواده و طرفداران نرودا هم چنان در این تردید به سر می‌برند که آیا پرونده مربوط به مرگ نرودا باید بسته شود و کالبدش برای همیشه به گور برگردانده شود و یا اینکه تحقیقات درباره علت مرگ مرموز او ادامه پیدا کند.

نظر شما