شناسهٔ خبر: 51986 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب جدید دن براون در اسپانیا جنجالی شد

«منشأ» جدیدترین رمان دن براون بار دیگر بحث برانگیز شد. این رمان که داستان آن در چهار شهر اسپانیا می گذرد،موجی از خشم و اعتراض‌ را در این کشور برانگیخته است.

کتاب جدید دن براون در اسپانیا جنجالی شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ داستان کتاب جدید دن براون که «منشأ» نام دارد، در اسپانیا می گذرد؛ کشوری که این روزها دست به گریبان معضل استقلال کاتالونیا است.

«منشأ» روز سوم اکتبر روانه بازار شد و چند روز پس از انتشارش بسیاری از روزنامه‌های اسپانیایی به آن حمله کردند و روایت براون از اسپانیا را خلاف واقعیت دانسته و نویسنده آن را بدترین نویسنده‌ای توصیف کردند که درباره دموکراسی اسپانیا نوشته است. رسانه ها دن براون را متهم به دستکاری تاریخ سیاسی اسپانیا کردند. 

روزنامه ال‌اسپانول از دن براون انتقاد کرده که روایت وهمی و تخیلی او از فرهنگ اسپانیا نسبت به گذشته تاریخی این کشور واقعیت ندارد. این روزنامه همچنین نوشته دن براون در توصیف جدال‌های اجتماعی و سیاسی اسپانیا از خود قاطعیت نشان نداده است.

به نوشته منتقد روزنامه ال‌اسپانول، روایت براون از اسپانیای در مرحله گذار به دموکراسی بعد از مرگ فرانسیس برانکو، سیاستمدار و رهبر اسبق اسپانیا و انتقال قدرت به خوان کارلوس اشتباه است؛ به طوری که براون آن را یک جور تبانی بین دولت و خوان کارلوس دانسته است.

براون در کتاب جدیدش یک شخصیت زن را به عنوان مدیر موزه گونگنهایم خلق کرده است. روزنامه ال‌اسپانول در این باره نوشته است: «اسپانیا کشوری نیست که زنان در آن از فرصتی برابر با مردان برخوردار باشند. آقای دن براون، اسپانیا این است. واقعیت از وهم و خیال قدرتمندتر است.»

براون، علاقه زیادی به توصیف بارسلون و به خصوص معماری بی‌نظیر موزه گونگنهایم نشان داده است. روزنامه اسپانیایی ال‌اسپانول توصیفات براون از بارسلون را با تبلیغات توریستی روی اتوبوس‌های شهری مقایسه کرده است.

این نخستین بار نیست که  انتشار کتابی از براون با این هجمه از انتقادها روبه‌رو می‌شود. «رمز داوینچی» نیز در زمان انتشار اعتراضات زیادی را برانگیخت. زمانی که فیلمی اقتباسی از آن روی پرده نقره‌ای ظاهر شد، گروهی از کاتولیک‌ها و رهبران مذهبی به انتقاد از آن پرداخته و خواستار توقیف فوری فیلم شدند.

دن براون در نمایشگاه فرانکفورت که هفته گذشته به پایان رسید، درباره اسپانیا گفته بود: «اسپانیا را دوست دارم. کاتالونیا را خیلی دوست دارم. امیدوارم مشکلات‌شان حل شود. شرایط غم‌انگیزی است. اما طبیعت زندگی همین است و قابل انکار نیست.»

 «منشأ» پنجمین رمان این نویسنده آمریکایی است که پس از «فرشتگان و شیاطین» (2002)، «رمز داوینچی» (2003) و «نماد گمشده» (2009) در سوم اکتبر در 13 کشور دنیا به صورت همزمان عرضه شد. رمان «منشأ» ماجراهای پروفسور رابرن لنگدان، نشانه‌شناس دانشگاه هاروارد، را روایت می‌کند که 24 ساعت وقت دارد ماجرای پر از توطئه‌ای را رمزگشایی کند. دن براون در این اثر همچون آثار قبلی خود موضوع مذهب، مدرنیته و هنر را با هم درآمیخته است.

نظر شما