شناسهٔ خبر: 52016 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هنرمند آلمانی در ایران مجسمه‌ای سه متری می‌سازد

تونی کرگ، مجسمه‌ساز انگلیسی- آلمانی که به دلیل ساخت مجسمه‌های چند تنی‌اش در جهان مشهور است، خبر داد که قرار است کاری با ارتفاع سه متر و ۲۰ سانت در ایران بسازد که در باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر نصب شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق؛ تونی کرگ، مجسمه‌ساز انگلیسی- آلمانی که به دلیل ساخت مجسمه‌های چند تنی‌اش در جهان مشهور است، خبر داد که قرار است کاری با ارتفاع سه متر و ۲۰ سانت در ایران بسازد که در باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر نصب شود. این هنرمند سال گذشته طی دعوتی به ایران آمد و آن را کشوری جذاب یافت و تحت تاثیر منظر معماری و تاریخ آن قرار گرفت. هرچند ترجیحش این بود که بیشتر در موزه تاریخ طبیعی وقت بگذراند. به هر حال تصمیم گرفت به دعوت ایرانیان پاسخ مثبت بدهد و نمایشگاهی از مجسمه‌هایش را در موزه هنرهای معاصر تهران برپا کند. در این نمایشگاه که نامش «ریشه‌ها و سنگ‌ها» است، ٦٠ مجسمه و ۱۴۰ اثر روز کاغذ از این هنرمند به نمایش گذاشته می‌شود. او قصد دارد در کنار برگزاری این نمایشگاه، مجسمه‌ای بزرگ هم در ایران بسازد. ‌این مجسمه مانند چند کار دیگر او از دو فرم هندسی مجزا تشکیل شده که داخل هم قرار گرفته و همدیگر را کامل می‌کنند. آنچه اتفاق می‌افتد، تعامل این دو است. مفهوم آن نیز به زمانی بازمی‌گردد که انسان به مساله‌ای فکر می‌کند و می‌خواهد تصمیم بگیرد و جوانب آن  را بررسی می‌کند. کرگ دیروز در نشستی خبری که در موزه هنرهای معاصر برگزار شد، توضیحاتی درباره آثاری که در این نمایشگاه دارد، ارایه کرد: « نخستین اثری که برای این نمایشگاه آوردم، متعلق به سال ۱۹۷۰ و آخرین آن به ابتدای همین سال میلادی بازمی‌گردد. این نمایشگاه به نوعی بررسی تاریخچه آثار من است اما اهمیت آن در مرور این آثار نیست بلکه بر این است که در کشوری به نمایش درمی‌آید که شناختی از آثار من نداشتند. »تونی کرگ که در سال ۱۹۶۹ به یک مدرسه هنری در انگلستان رفته است، در آغاز علاقه‌ای به مجسمه‌سازی نداشت چراکه علاقه‌مندی اولیه او نقاشی و طراحی بود اما مجسمه‌سازی را آغاز کرد چون در این هنر با متریال ساده‌ای کار می‌کنند و با این متریال تا کجا که نمی‌توان پیش رفت. تم‌های مورد علاقه او رابطه بین دانستن و باور است و نیز رابطه انسان‌ها با طبیعت: «مجسمه‌سازی، ساختن چیزهایی است که وجود ندارد. تکنولوژی و علم، نکته برجسته فرهنگ امروز ما شده است. سال‌ها پیش دانش وجود نداشته اما انسان‌ها با زبان و احساسات به هستی واکنش نشان می‌دادند و این یکی از عملکردهای هنر است. » او در آستانه برگزاری نمایشگاهش در ایران از ویژگی‌های مجسمه‌سازی گفت؛ اینکه مجسمه‌سازی به نوعی برخورد ما با دنیای اطراف‌مان است. تونی کرگ البته دوست ندارد دوباره فرم‌های از پیش تعیین شده را بسازد و به قول خودش طبیعت را کپی کند چراکه از نظر او هر ماده‌ای می‌تواند حس و ایده نویی را به وجود بیاورد و می‌توان هر ایده و فکری را در ماده پیدا کرد. او در این نشست انتقادات خود را از دنیای صنعتی هم بیان کرد؛ دنیایی که تمام ساخته‌های آن کاربردی، کسل‌کننده و خالی از احساس هستند. کرگ ترجیح می‌دهد در استودیوی خودش کار کند و دوست ندارد فضای خارجی بر کارش تاثیر بگذارد. او نمی‌خواهد در واکنش به محیط یا فرهنگ خاصی اثر بسازد و از کار خودش کوتاه بیاید. اما سفر به ایران برای او تجربه‌ای غنی بوده است:
« با وجود اینکه به عنوان یک غربی می‌دانستم به ایران می‌آیم که کشمکش‌های سیاسی زیادی با ما دارد، تحت تاثیر روابط انسانی موجود در این وضعیت قرار گرفتم و شگفت‌زده شدم.» تیم برکنر، برگزارکننده و هماهنگ‌کننده نمایشگاه و افشین درم‌بخش، برگزارکننده و هماهنگ‌کننده نمایشگاه در ایران نیز درباره این رویداد توضیحاتی ارایه کردند. به گفته درم‌بخش، آثار این نمایشگاه از دو نمایشگاه قبلی این هنرمند در لوکزامبورگ و منچستر است. اندازه آثار این نمایشگاه خیلی متفاوت است اما آنچه شاخص است وزن آنهاست که برخی بیش از دو تا سه تن وزن دارند. درم‌بخش این توضیح را هم داد که کرگ تمام طرح مجسمه را که قرار است در ایران ساخته شود، به صورت تمام دیجیتال در اختیار ما قرار داده که البته به دست ایرانی‌ها ساخته می‌شود: «این مجسمه دو تکه است؛ تکه اول آن به پایان رسیده و پولیش شده است، دومی نیز در حال ساخت است. تونی کرگ دوست داشت این مجسمه در ایران و با سنگ ایرانی ساخته شود و فکر می‌کنم یک ماه تا یک ماه و نیم کار آن به پایان برسد. » به گزارش ایسنا، نمایشگاه آثار تونی کرگ با نام «ریشه‌ها و سنگ‌ها» ۲ آبان‌ماه ساعت ۱۷ در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود و تا ۲۲ دی‌ماه ادامه دارد.

نظر شما