شناسهٔ خبر: 52018 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ذائقه‌سازی مخاطب خارجی با فیلم ایرانی/ تقویت ابعاد بین‌المللی فیلم‌های مورد حمایت فارابی

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: سینمای ایران آن قدر ظرفیت ارزشمند، متنوع و متکثر دارد که فارابی، بخش خصوصی و همه نهادها بتوانند در کنار هم فیلم ایرانی را در خارج کشور معرفی و به صورت‌های گوناگون نمایش دهند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ «علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و عضو شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در پاسخ به این پرسش که راهبردهای شما برای حضور گسترده سینمای ایران در عرصه جهانی چیست؟گفت: در طرح جامع سینما نگاه به بازارهای جهانی و گرفتن سهم بیشتری از این بازار، جزء برنامه‌های اصلی تعیین شده است. بنیاد سینمایی فارابی به عنوان حامی سینمای حرفه‌ای از سال جدید در شوراهای تخصصی که راه‌اندازی کرده است و نهایتاً فیلمنامه‌هایی که برای تولید و حمایت مورد تایید قرار می‌گیرد، چند شرط را مقرر کرده ‌است؛ اولین نکته این است که کارشناسان ما زمانی که ارزش فیلمنامه را بررسی می‌کنند به ابعاد بین‌المللی آن نیز توجه می‌کنند تا اگر زمینه‌هایی دارد تقویت شود. در ادامه ما با کارشناسان گفتگو می‌کنیم و نتیجه این کارشناسی‌ها به نویسنده و تهیه‌کننده اعلام می‌کنیم که اگر امکان ارتقای فیلمنامه با دید بین‌المللی وجود داشته باشد، ظرفیت‌سازی شود. به این راه و روش اعتقاد داریم و با حضور کارشناسان حوزه بین‌المللی فیلمنامه از بدو عقد قرارداد حمایت شود و دیدگاه‌های بین‌المللی نیز در تولید دخالت داده شوند.

 تاکید بر تولید مشترک فیلم سینمایی با کشورهای دیگر 

وی به عزم بنیاد سینمایی فارابی در جهت نگاه بین‌المللی اشاره کرد و توضیح داد: به طور جدی منطقه خاورمیانه، کشورهای عضو اکو، آسیایی و کشورهای همسو به عنوان زمینه‌های همکاری برای تولید بین‌المللی و مشترک بررسی می‌شوند. بازار فیلم عراق حدود یک ماه پیش برگزار شد و کارشناسان ما برای اولین بار در آن شرکت کردند؛ مذاکراتی انجام شد و زمینه‌هایی برای همکاری با کشورهای اسلامی به وجود آمد. اخیراً توافقی با موسسه فرهنگی اکو انجام دادیم تا زمینه تولید مشترک فیلم سینمایی با معانی و مفاهیم مشترکی که بین کشورهای عضو اکو وجود دارد را مطالعه کنیم، تفاهمنامه‌های سینمایی طی سال‌های قبل با کشورهای همسو امضا شده است که در حال مرور آنها هستیم تا زمینه‌ها و ظرفیت‌های آنها را مجدد بررسی کنیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی در ادامه سخنانش تولید مشترک با کشور ارمنستان را به عنوان مثال عنوان کرد و افزود: امیدواریم که سهم تولیدات مشترک با کشورهای همسایه ایران و کشورهایی که در «جهان ایرانی» قرار دارند به صورت جدی‌تر پیگیری می‌شود.

فیلمبرداری فیلم ایرانی - مالزیایی در شیراز و یزد

وی بیان کرد: همین الان یک فیلم تولید مشترک بین ایران و مالزی در شیراز و یزد در حال فیلمبرداری هستند و این نشان دهنده این است که ما و کشورهایی مثل هند، مالزی، پاکستان، عراق و کشورهای همسو، تولید مشترک برایمان اهمیت ویژه‌ای دارد و اولویت محسوب می‌شود. طبعاً دوبله فیلم‌های ایرانی و پخش آن در تلویزیون‌های کشورهای همسایه نیز دنبال خواهد شد.

تقویت ابعاد بین‌المللی فیلم‌های مورد حمایت فارابی

تابش با اشاره به بررسی بازار کشورهای دیگر برای سینمای ایران که از جمله آنها کشور روسیه در حال انجام است، گفت: بهتر است پیش از اینکه به فکر اکران جهانی فیلم‌ها باشیم، فیلم ایرانی را برای کشورهایی که با ایران همکاری نزدیک‌تری دارند و همسو هستند دوبله و پخش کنیم. در این خصوص فارابی بخش خصوصی را حمایت می‌کند و مشوق‌هایی برای بخش خصوصی داریم که اگر موسسه‌ای بخواهد فیلمی را در بازارهای جهانی با زیرنویس نمایش دهد یا دوبله کند، حمایت شود.

وی معتقد است که پیش زمینه اکران در کشورهای مختلف، همین ذائقه‌‍سازی است که در تلویزیون‌های آن کشورها ضروری است و در حال مطالعه و رایزنی هستیم.

برنامه‌های ویژه بنیاد فارابی برای بازار جهانی فیلم

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ملی فیلم فجر در ادامه به انتشار عملکرد چهارساله بنیاد فارابی در حوزه بازرگانی اشاره کرد و گفت: فارابی هم در خطوط هوایی منطقه، هم در تلویزیون‌های اروپایی و منطقه و هم در محیط‌های اینترنتی که فیلم‌ها به صورت VOD عرضه می‌شود، فیلم ایرانی را عرضه کرده‌ایم، ولی این همه تلاش ما را نباید در این سطح متوقف کند چرا که سینمای ایران اینقدر ظرفیت ارزشمند، متنوع و متکثری دارد که فارابی و بخش خصوصی و همه نهادها باید تلاش و حمایت کنیم تا فیلم ایرانی در خارج کشور معرفی و به صورت‌های گوناگون دیده شود.

 وی تاکید کرد: طبعاً اگر سینمای ایران در تلویزیون‌ها و رسانه‌های جدید کشورهای خارجی با دوبله یا زیرنویس عرضه شود، هم زمینه اکران خیلی راحت‌تر فراهم می‌شود و هم اشتیاق برای تولید مشترک، یا اینکه آنها در بازارهای ما شرکت کنند و پخش کنندگان ایرانی را به بازارهای خودشان دعوت کنند از جمله زمینه‌هایی است که مدنظر ماست.

تابش با ابراز امیدواری از اینکه در طرح جامع سینمای ایران، نگاه بین‌المللی و جهانی به بازار سینمای ایران برتر و بهتر دیده شود، تاکید کرد: معتقدم که در حوزه اقتصاد سینما و بازارهای جهانی فیلم، باید گام به گام حرکت کنیم تا به نتایج جدی و مطلوب برسیم.

 وی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه با توجه به حضور شما در شورای سیاستگذاری فجر چه برنامه‌هایی را در تنظیم سیاست‌های امسال این جشنواره در نظر گرفته‌اید؟ گفت: ما دو جلسه شورای سیاستگذرای داشته‌ایم. شرح وظایف شورای سیاستگذاری در چند حوزه مشخص شده است و ما در حیطه‌های اصلی مربوط به جشنواره به جمع‌بندی می‌رسیم. البته نقش دبیر جشنواره نیز مهم است، چون پیشنهادهای مختلفی از طرف اعضا ارائه شده است که بررسی می شوند تا جمع بندی و اجرایی شوند.

گفت‌وگو: محمدصالح حجت الاسلامی

نظر شما