شناسهٔ خبر: 5202 - سرویس آرشیو
نسخه قابل چاپ

داریوش ارجمند:

درسریال امام علی بازیگری نکردم

درسریال امام علی بازیگری نکردم <span dir="RTL">داریوش ارجمند: "حدود 50 سال بازیگری و 24 سال تحصیل که نزدیک 5 سال آن در خارج از ایران بوده، شرایطی را فراهم کرده تا نقش های متفاوت را بازی کنم."</span>

سید مجید رحیمی
داریوش ارجمند یکی از چهره های به یاد ماندنی و برجسته سینمای پس از انقلاب است که نقش های او در فیلم هایی همچون ناخدا خورشید، امام علی، آدم برفی، مسافرری، سگ کشی وکشتی آنجلیکا همیشه در حافظه تماشاگران زنده است. او دارای لیسانس رشته تاریخ از دانشگاه مشهد و کارشناسی ارشد  تئاتر و سینما از دانشگاه پاریس است.
کارگردانی برای "ابوذر غفاری"
در مشهد از پایه گذاران سینمای آزاد بوده و سال 1349 در دانشگاه فردوسی مشهد نمایش موفق ابوذر غفاری را کارگردانی کرده است. متن این نمایش براساس کتابی از دکتر شریعتی، به قلم رضا دانشور و بازی ایرج صغیری نوشته شده بود. داود کیانیان که در آن زمان به همراه رضا کیانیان از فعالان تئاتر خراسان بود چنین به یاد می آورد:" این نمایش از

نمایشنامه ابوذر گاه شعارگونه به نظر می‌رسید و نداشتن دیالوگ هم بر مشکلات کار می‌افزود؛ اما ادبیات رضا دانشور به‌ کمک کارگردانی داریوش ارجمند آن را جبران می‌کرد و نتیجه آن تأثیر ماندگار این نمایش بود."

چند بُعد، نقطه آغاز بود ودرواقع جامعه آن روزگار به آن نیاز داشت. نخست آنکه راه جدیدی را به ‌لحاظ موضوعی، یعنی مسائل مذهبی، پیشنهاد می‌کرد؛ آن‌هم از نوع انقلابی. درواقع اگر مسئله سیاسی و مذهبی حاکم در آن مقطع نبود، بدون شک آن ابوذری که اکنون در یادها باقی مانده است موفق نمی‌شد. این نمایش در بُعد اجرایی و کارگردانی هم بی‌نظیر بود و به ‌لحاظ متن و قالب تک‌ گویی هم نوآوری داشت. نمایشنامه ابوذر گاه شعارگونه به نظر می‌رسید و نداشتن دیالوگ هم بر مشکلات کار می‌افزود؛ اما ادبیات رضا دانشور به‌ کمک کارگردانی داریوش ارجمند آن را جبران می‌کرد و نتیجه آن تأثیر ماندگار این نمایش بود."
کارنامه ای از فیلمسازی
داریوش ارجمند همچنین یک فیلم 16 میلیمتری و تعداد زیادی فیلم کوتاه 8 میلیمتری ساخته است؛ اما حضور او در40 فیلم سینمایی ازسال 1360 تا کنون و درخشش در نقش های بسیار متفاوت باعث شده او را بیشتر به عنوان بازیگر بشناسیم. او با قدرت توانسته در همان زمان که نقش هایی مثل شخصیت لمپن آدم برفی را به زیبایی به نمایش گذاشته، نقشی مثل مسافر ری را نیز به اجرا درآورد.
این گوناگونی نقش که برای هر بازیگری نشانه قدرت و تسلط است، در نقش های میانی این طیف نیز زیبا و به یاد ماندنی است. برای نمونه به یاد آورید بازی او را در فیلم پرده آخر ساخته واروژ کریم مسیحی و یا نقش مرد حیله گرجنتلمن مآب در

داریوش ارجمند همچنین یک فیلم 16 میلیمتری و تعداد زیادی فیلم کوتاه 8 میلیمتری ساخته است؛ اما حضور او در40 فیلم سینمایی ازسال 1360 تا کنون و درخشش در نقش های بسیار متفاوت باعث شده او را بیشتر به عنوان بازیگر بشناسیم.

قاعده بازی ، ساخته احمد رضا معتمدی. اما حضور او درمجموعه های داستانی تلویزیون نیز حضوری در خور اعتنا و پررنگ بوده است. در آخرین مورد نمایش داده شده، بازی او در سریال ستایش بسیار مورد استقبال قرار گرفت. این در حالی است که بازی پر صلابت او در نقش مالک اشتر شمایلی فراموش نشدنی از این شخصیت تاریخ اسلام را برای مخاطبین به یادگار گذاشته است. به بهانه سالروز تولد امام علی (ع) با او گفتگوی کوتاهی داشتیم که می خوانید :

-با توجه به ایام تولد حضرت علی، می خواهیم نظرتان را در مورد ایفاء نقش شخصیت های مذهبی وحساسیتی که اینگونه نقش ها دارد بدانیم، وقتی کارنامه شما را مرور می کنیم می بینیم که نقش های خیلی متفاوتی را بازی کردید ، از نقش" اسی دربدر" در آدم برفی تا نقش" مالک اشتر" که به نظر می رسد نکته جالبی باشد. نظرتان درباره این تنوع نقش چیست؟
به هر حال فکر می کنم نشانه بازیگری همین است. در واقع عنوان بازیگر برای کسی است که بتواند نقش های متفاوت را بازی کند. البته  داعیه ای در این زمینه ندارم که خیلی بازیگر خوبی هستم ، من این نقش ها را دوست داشتم و بازی کردم .
-فکر می کنید دلیل توانمندی شما در ایفای نقش های متفاوت چیست ؟
این هم حاصل زحماتی است که کشیدم، حدود 50 سال بازیگری و 24 سال تحصیل که نزدیک 5 سال آن در خارج از ایران بوده است.  به هر حال همه این ها شرایطی را فراهم می کند تا آدم نقش های متفاوت را بازی کند.

-می گویند" آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند"، با توجه به اینکه شما در نقش مالک اشتر موفق بودید و به جرات می توان گفت نام مالک اشتر چهره شما را در ذهن تداعی می کند، فکر می کنید این مثل چه تاثیری در بازی نقش های مذهبی دارد؟
بازی درنقش های مذهبی ایمان و باوری خاص می خواهد. یعنی اگر نقش مذهبی را با باورتان بازی نکنید به هیچ عنوان در نمی آید وقطعا موفق نخواهد شد. چون آنجا تنها جایی است که به هیچ وجه نمی توانید ادای کسی را درآورید یا با فاصله بازی کنید.
-با این حال اجرای نقش مالک اشتر قطعا برایتان خاص و ویژه بود؟
بارها گفته ام که در سریال امام علی بازیگری نکردم، نوکری امام را کردم و واقعا احساسی بالاتر از این نداشتم.هرکاری هم کردم احساسم این بود که امام علی(ع) بنده را می بیند .

بازی پر صلابت او در نقش مالک اشتر شمایلی فراموش نشدنی از این شخصیت تاریخ اسلام را برای مخاطبین به یادگار گذاشته است.



2 سیمرغ بلورین برای داریوش ارجمند
موفقیت های ارجمند در بازیگری برای او دو سیمرغ بلورین را به ارمغان آورده است؛ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم ناخدا خورشید ساخته ناصر تقوایی در 1365 و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم سگ کشی ساخته بهرام بیضایی در 1379 .
او همچنین حضوری طولانی مدت و البته موفق در برنامه طلوع ماه داشت که هر هفته با شخصیت های برجسته فرهنگی و علمی کشور به گفتگو می نشست و خودش نیز از این دوران به نیکی یاد می کند.