شناسهٔ خبر: 52077 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جهانگیری: جوانمرگی مطبوعات علامت توسعه‌نیافتگی کشور است

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: جوانمرگی مطبوعات به هر دلیلی اعم از اقتصادی، سیاسی و قضایی، علامت توسعه نیافتگی کشور است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز شنبه ششم آبان ماه در آئین افتتاحیه بیست وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها که در محل مصلی بزرگ امام خمینی(ره) در تهران برپا شده است، این رویداد را میدان گفتگو خصوصاً در ارتباط با حوزه عمومی کشور توصیف کرد و گفت: نمایشگاه مطبوعات فرصتی است تا ظرفیت‌ها و نقش‌های مطبوعات هم به مردم و هم به مسئولان گفته شود.

وی دلیل حضور نیافتن حسن روحانی در این مراسم را «کسوت کار» و «مسائل واجب‌تر» رئیس‌جمهوری عنوان و درعین حال، مراتب سپاس وی و همچنین هیأت دولت را به یکایک اصحاب رسانه ابلاغ کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه گاهی اوقات ممکن است نقدهای رسانه‌ای را که به ما وارد می‌شود، نپسندیم، افزود: ما در عین حال نباید از رسانه‌ها دوری کنیم و نوعی رسانه‌هراسی در ما بوجود بیاید.

جهانگیری، رسانه را محل نقد صحیح و ترویج اخلاق حسنه توصیف کرد و گفت: روزنامه مزرعه محلات است؛ نه کشتزار نفرت. رسانه میدان دوستی است نه دشمنی و محل همگرایی، انسجام و همبستگی ملی است؛ نه واگرایی.

وی با اشاره به اینکه جامعه امروز ما به شدت به این جهات مثبت رسانه‌ها نیازمند است، گفت: دولت وجود رسانه‌های مستقل، حساس، سریع و شجاع را هم به سود خود می‌داند و هم به سود جامعه. نقدهای رسانه‌های بزرگترین سرمایه‌ای است که برای اداره کشور در اختیار ما قرار می‌گیرد و هرکس نتواند نقد رسانه‌ای رسمی کشور را تحمل کند، حتماً به راه اشتباه می‌رود.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: امروز سردبیر، دبیر، نویسنده، عکاس و گرافیست؛ همه نیازمند امنیت روانی و امنیت شغلی هستند و ما به عنوان دولت مکلفیم در این راستا تلاش کنیم. مهمترین وظیفه‌ای که در این زمینه بر عهده ماست، این است که سعی نکنیم با استفاده از قانون، مطبوعات را از متن به حاشیه ببریم.

به گفته جهانگیری، روزنامه‌نگار شجاع، آگاه، بااخلاق و متخصص، نیاز امروز جامعه ما است.

وی در ادامه از بحث و بررسی لایحه سازمان نظام رسانه‌ای در دولت که بیش از یک سال و نیم است در کمیسیون‌های مختلف کابینه در مورد آن بحث شده است، خبر داد و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا لایحه نهایی دولت را در این زمینه در اختیار اصحاب مطبوعات قرار دهد تا دولت هم بتواند از نظرات آنها استفاده لازم را ببرد.

معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: ما باید از محدودیت‌ها برای روزنامه‌نگاران و تعطیلی هر رسانه و یا بیکار شدن روزنامه‌نگاران و زیان‌ده بودن مطبوعات، نگران باشیم؛ هیچ فعالیتی با زیان‌دهی امکان ادامه حیات ندارد و جوانمرگی مطبوعات به هر دلیلی اعم از اقتصادی، سیاسی و قضایی، علامت توسعه‌نیافتگی کشور است.

جهانگیری، توسعه‌نیافتگی مطبوعات را بر ابعاد توسعه کشور اثرگذار خواند و در بخش دوم سخنانش، انتظارات دولت از رسانه‌ها را هم مطرح کرد و در این زمینه ضمن اشاره به اینکه کشور ما در شرایط ویژه و تعیین‌کننده‌ای قرار دارد، گفت: هم فرصت‌ها و هم تهدیدهای مهمی پیش‌روی ما قرار دارد و در این زمینه ما نیازمند درک صحیح و واقعی از منافع و سرمایه‌های ملی هستیم.

وی مردم را خطاب قرار داد تا فقط شرایط کشور را در سال ۹۲ با سال جاری (۹۶)، مقایسه کنند و با اشاره به اینکه دولت دستاوردهای مهمی داشته است، گفت: انتظار دولت این است که رسانه‌ها، دولت را در خلق فرصت‌ها و عبور از تنگناهای پیش‌رو، یاری کنند و دستاوردهای به وجود آمده را در جهت بالا بردن امید در میان مردم، بیان کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اذعان به اینکه دولت محدودیت‌ها و تنگناهایی برای پاسخگویی به مردم دارد، بار دیگر خطاب به اهالی رسانه گفت: از شما استمداد می‌کنیم کارهایی را که دولت و نظام برای مردم انجام می‌دهند، به زبان آنها ترجمه کنید.

جهانگیری گفت: ما برای مقابله جدی با فساد، نیازمند این هستیم که شما (رسانه‌ها) به صحنه بیایید. باید عدم پاسخگویی و شفافیت کنار گذاشته شود و این مسئله با حضور رسانه‌های آزاد، شدنی است.

وی با اشاره به چالش‌های مهم کشور از جمله کمبود آب و بحران‌های محیط‌زیستی و همچنین کمبود منابع دولت و ناچار بودن دولت به تزریق صدها هزار میلیارد تومان کمک و یارانه به جامعه، همچنین خواستار پاسداشت سرمایه‌های اجتماعی و نمادین کشور شد.

معاون اول رئیس‌جمهور در این زمینه گفت: چه اصراری است که چوب حراج به سرمایه‌های نمادین کشور بزنید؟! بیایید به خاطر ایران، انقلاب و رهبری، از این سرمایه‌ها حفاظت کنید و هِی محدودیت برایشان ایجاد نکنید.

نظر شما