شناسهٔ خبر: 52079 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اختصاص فقط ۳۰ درصد از کل اعتبارات پژوهشی به دانشگاه‌ها

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: تنها ۳۰ درصد از کل اعتبارات پژوهشی به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های وزارت علوم اختصاص دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست «چگونگی ساماندهی اعتبارات پایدار آموزش عالی» به ریاست سید ضیا هاشمی، سرپرست وزارت علوم و با حضور فرجی دانا استاد دانشگاه تهران و وزیر اسبق علوم، معاونان پژوهش و فناوری، اداری- مالی و مدیریت منابع، رئیس سازمان امور دانشجویان و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و نیز رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

حسین عسکریان ابیانه افزود: مدیران این معاونت علاوه بر نشست‌های داخلی با مدیران دستگاه‌های دولتی، سازمان برنامه و بودجه و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، جلسات متعددی داشته‌اند و به نتایجی نیز رسیده‌اند.

وی اظهار داشت: با پیگیری‌های زیاد موفق شدیم موافقت اولیه سازمان و برنامه و بودجه و برخی دستگاه‌های اجرایی را برای اختصاص ۱,۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به وزارت علوم را از محل ردیف‌هایی که هم اکنون در اختیار دستگاه‌های دیگر است، جلب کنیم.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم افزود: علیرغم اینکه وزارت علوم با داشتن ۴ میلیون دانشجو بیشترین ظرفیت را برای توسعه ورزش در اختیار دارد در لایحه بودجه کمترین بودجه فصل ورزش به وزارت علوم اختصاص دارد.

وی افزود: جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور، مأموریت وزارت علوم است ولی در قانون بودجه این مأموریت به دستگاه دولتی دیگری واگذار و اعتبار مالی آن نیز به آن دستگاه واگذار شده است.

عسکریان ابیانه با تاکید بر اینکه اعتبارات اختصاص یافته به وزارت علوم و دانشگاه‌ها در حد نیاز آموزش عالی نیست، گفت: با این میزان اعتبار، بیشترین تلاش دانشگاه‌ها صرف پرداخت هزینه‌های جاری شامل پرداخت حقوق و دستمزد و هزینه خدمات می‌شود؛ لذا باید برای بخش پژوهش و فناوری فکری اساسی کرد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: در بودجه ۹۶ میزان اعتبارات پژوهش و فناوری کشور، ۹۰۰۰میلیارد تومان است که تنها ۳۰۰۰ میلیارد تومان یعنی  ۳۰ درصد از کل اعتبارات پژوهشی سهم دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های وزارت علوم است.

نظر شما