شناسهٔ خبر: 52132 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار سه مجلد تازه از مجموعه تاریکی‌های نمایش

مجموعه «سیری در تاریکی‌های نمایش و ادبیات نمایشی ایران» به جلد پنجم رسید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ انتشارات کوله‌پشتی مجموعه ای ۱۰ جلدی با عنوان سیری در تاریکیهای نمایش و ادبیات نمایشی ایران در عصر قاجار را در دست انتشار قرار داده است که به تازگی سه مجلد تازه از آن منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

این سه مجلد که مجلدات سوم تا پنجم از این مجموعه را شامل می‌شود با عناوین نهضت آشنایی ایرانیان با پیرکورنی در عصر قاجار و تراژدی رُدگون خواهر پادشاه پارت،  نهضت ترجمه آثار مولیر در ایران و نواحی خاورمیانه و کمدی موسیو پورسنیاک و تاریخچه آشنایی ایرانیان با تئاتر و ادبیات نمایشی یونان باستان و مجلس الکتر از تماشاخانه سوفوکل منتشر شده است.

مجموعه حاضر به گفته ناشر جستاری تازه یاب و ناگفته راجع به جریانات مهم و تاثیرگذار نمایشی، مترجمان، نویسندگان، هنرمندان و آثار نمایشی فراموش شده از عصر قاجار است که برای نخستین بار در ایران منتشر شده است و پژوهش و تالیف آن را نیایش پورحسن بر عهده داشته است.

این مجموعه زنجیره‌های از هم گسسته از تاریخ هنرهای نمایشی ایران را با تاکید بر دوران ناصری، مظفری و مشروطه روایت کرده است، که در نوبه خود جریانات تاریک و فراموش شده‌ای را که تاکنون در پژوهش‌های پیشین مطرح نشده و یا به درستی به بوته شناسایی در نیامده است را معرفی می‌کند.

نویسنده در بخشی از مقدمه خود در این کتاب بیان کرده است: اگرچه مقوله تئاتر و نمایش در دوره قاجار دارای ظاهری به اصطلاح روشن است، اما به صراحت باید اذعان نمود که دایره اطلاعات جامعه پژوهشی ایران از این دوره به شدت کمرنگ است. به همین جهت این دوره مملو از تاریکی، خلا، نقاط گنگ و مبهم، جریانات فراموش شده، و در مجموع پرش و نقصان است. از این رو این مجموعه ی ۱۰ جلدی درصدد است که گوشه کوچکی از این دریای بی کران را روشن نماید.

نظر شما