شناسهٔ خبر: 52135 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وضعیت آموزش عالی دانشگاه‌های فرانسه بررسی شد

نشست «بررسی وضعیت آموزش عالی دانشگاه‌های فرانسه» در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ پروفسور فیلیپ باربه و دکتر دانیل وربا، معاونان دانشگاه پاریس ۱۳، با حضور در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بحث و تبادل نظر درباره وضعیت آموزش عالی در فرانسه پرداختند.

در این نشست دکتر دانیل وربا به سخنرانی با موضوع «سیاست‌های دانشگاه‌های فرانسوی در عرصه بین‌الملل، مطالعه نمونه‌ای دانشگاه پاریس ۱۳» پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به داده‌های آماری موجود از ۸۰ دانشگاه فرانسوی و مراکز تحقیقاتی موجود در خصوص بودجه اختصاص یافته به آموزش عالی در این کشور و تعداد دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف اشاره کرد.

وربا با بررسی سیستم‌های متفاوت در دانشگاه‌های فرانسه به بررسی چگونگی مدیریت این دانشگاه‌ها نیز پرداخت.

معاون بین‌الملل دانشگاه پاریس ۱۳ در ادامه برخی سیاست‌های اعمالی برای تسهیل تحرک بین‌المللی دانشجویان فرانسوی را بیان کرد.

بر این اساس مدارج دانشگاهی در سه سطح اصلی، لیسانس، کارشناسی ارشد، دکتری یا (LMD لیسانس ۳ سال تحصیل پس از دیپلم متوسطه)، مستر (۵ سال تحصیل پس از دیپلم متوسطه)، دکتری (۸ سال تحصیل پس از دیپلم متوسطه) تعریف می شود.

 هم اکنون، دو سوم دانشگاه‌های فرانسوی فرمول LMD را به کار گرفته اند.

وی خاطرنشان کرد: در فرانسه دو نوع مدرک کارشناسی‌ارشد به صورت حرفه‌ای و پژوهشی وجود دارد.

معاون بین‌الملل دانشگاه پاریس گفت: دانشگاه پاریس ۱۳ در حدود ۵۶۷ توافقنامه با دانشگاه‌های اتحادیه اروپا و ۹۵ توافقنامه با دانشگاه‌های خارج از اتحادیه منعقد کرده است که از این مناطق ۲۵۰ دانشجوی فارغ‌التحصیل و ۱۵۴ دانشجوی شاغل به تحصیل وجود دارد.

وی در ادامه ضمن بررسی دلایل آمار بالای شکست تحصیلی در سال اول و ...، به تبیین استراتژی‌ها و سیاست‌های این دانشگاه برای بین‌المللی شدن آموزش عالی در ۶ سرفصل استراتژی و سیاست، انجام اقدامات، آموزش، ایجاد انگیزش برای فارغ‌التحصیلی و ایجاد انگیزش برای ورود دانشجویان و ارزیابی پرداخت.

وربا همچنین به قدمت ۴۷ ساله دانشگاه پاریس ۱۳، دانشکده‌های موجود، خوابگاه‌ها، تعداد دانشجویان، کادر اداری و اجرایی، سخنرانی‌ها و همایش‌های برگزار شده، آزمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و در مجموع امکانات دانشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: آموزش زبان فرانسه نیز با یادگیری تمام مهارت‌ها در برنامه این دانشگاه گنجانده شده است.

نظر شما